Wallas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Wallas

Inlägg av Lasse L » mån 18 nov 2013, 18:39

Lasse,
din upptäckarlusta är imponerande, även om jag aldrig skulle använda en gasolvärmare i en båt.
Men för att travestera en känd fras : "det är inte den praktiska nyttan som är målet utan
det är vägen dit som är målet".
Det skulle vara intressant att råkas till sommaren, du finns väl i göteborg ?[/quote][/quote][/quote]

Är inte rädd för gasol. Kört Gasolkylskåp > 40 år.
"Min" gaswallas har tändsäkring.
En rätt skött gasolanläggning är inte "farlig", händer troligtvis fler olyckor pga. dåliga elinstallationer i båtarna.
Fikar nästan varje vardag, Kl 11,45 i Hinsholmens klubbstuga välkommen.
Jomenvisst är det kul att knåpa ihop en klurig lösning, exv. när motorfästet inte klarade av för tung motor.
http://lasselundell.se/ifmotor.html
MOTOR hålet.jpg

tidow
Guldmedlem

Re: Wallas

Inlägg av tidow » mån 18 nov 2013, 19:17

Fredrik skrev:Jag är också imponerad av Lasses orädda Kajsa Warg-attityd (eller är det Dr Snuggles?). Måste bara flika in en liten fråga när det gäller gasolen; Jag har en gasol värmare i original-utförande i min båt, problemet är att när temperaturen kryper mot nollan (dvs när man behöver värme), så slutar gasoltuben att leverera gas. Jag löste problemet vid ett tillfälle genom att värma gasoltuben med en elektrisk kupévärmare, men här föll ju nyttan med gasolvärmaren... :roll: Har en liten 2012-tub för gasolen, som jag antar innehåller butan. Kan man köpa någon annan gas som inte slutar evaporera när det blir kallt? Jag vill minnas att det fungerade i husvagnen när vi var i fjällen... Om jag lyckas hitta en bra plats skall jag även försöka bygga om gasolinstallationen lite så att jag kan få in en rejälare tub än den lilla fjutt-behållaren vi har nu.

För att inte kapa tråden för mycket måste jag också fråga hur det kan komma sig att vissa kör sin Wallas på diesel? Värmarna saluförs ju som dieselvärmare eller fotogenvärmare och jag har alltid trott att det fanns någon grundläggande skillnad mellan dessa?
Kör du med Butan, så är det naturligt att den blir trycklös under nollan. Du får byta till Propan iställe, då går det bättre. Du har väl en feduceringsventil på 30 mbr.
Tim

Skriv svar