Wallas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Wallas

Inlägg av tidow » sön 17 nov 2013, 15:36

Hej därute i cybern
Har en Wallas Marin 1400 båtvärmare som jag skall försöka få igång.
Har läst att enda bränslet som accepteras är STATOIL BLÅ. Dessvärre är, att denna produkt har utgått ur sortimentet och ingen "mackpersonal" kan svara på om det finns en motsvarande ersättning till BLÅ.
Här behöver jag hjälp av er att välja bränsle.
Har också läst att säsongen skall avslutas med K-sprit (inte att fira med) Skall den blandas med bränslet eller skall/kan man elda med ren K-sprit.
Vad jag kan förstå, är att inte pumpen skall korrudera under vintern.
Tim

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Den här funkar bra

Inlägg av matz » sön 17 nov 2013, 16:36

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... en-361542/
..annars tror jag att det var wallas som uppfann kylan :wink:

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Wallas

Inlägg av naffatS » sön 17 nov 2013, 16:39


Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Wallas

Inlägg av Lasse L » sön 17 nov 2013, 17:10


Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Wallas

Inlägg av toaen » sön 17 nov 2013, 17:32

Lasse L skrev:Jag kör med gasol. :-)
http://lasselundell.se/wallas.html
Fast det är nog lättare att testa med någon form av lysfotogen, som ju Statoil Blå var/är, än att konvertera till gasol.

Jag körde med den lysfotogenen som gick att köpa där jag bor och vi har i alla fall ingen Statoil tapp. Det var aldrig några problem.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Wallas

Inlägg av Kalle Kula » sön 17 nov 2013, 18:22

Ersättningsprodukten på macken heter campingparaffin. Jag kör med den och det funkar problemfritt.
Dock är jag fortfarande nyfiken på att testa med diesel istället i min Wallas 1800Sail..

Någon som har friska erfarenheter att dela med sig av?

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Wallas

Inlägg av tidow » sön 17 nov 2013, 18:42

Kalle Kula skrev:Ersättningsprodukten på macken heter campingparaffin. Jag kör med den och det funkar problemfritt.
Dock är jag fortfarande nyfiken på att testa med diesel istället i min Wallas 1800Sail..

Någon som har friska erfarenheter att dela med sig av?
Tack för det. Jag läste alldeles nyss på Wallas hemsida att Statoil Blå har ersatts just med Campingparaffin.
Tim

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Wallas

Inlägg av Lasse L » sön 17 nov 2013, 20:43

toaen skrev:
Lasse L skrev:Jag kör med gasol. :-)
http://lasselundell.se/wallas.html
Fast det är nog lättare att testa med någon form av lysfotogen, quote]

Varför göra det lätt för sej?
Byggde om den i vintras, bara för att se om jag kunde, och om det var möjligt.
Leka/exprimentera måste man göra. 8)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » mån 18 nov 2013, 06:35

Om man vet vad man håller på med kan man såklart bygga om sin Wallas till gasoldrift. Men den som prövar, tänk på att den nominella effekten från brännaren måste balanseras mot kyleffekten från fläkten, annars "värmer det för bra". Rätteligen skall man också kapsla in brännaren, så man får balanserat drag och slutet brännarsystem (tätt inåt båten).

Jag har haft en Wallas 1800 (äldre modell) som jag körde på Citydiesel en sommar. Det gick ganska bra. Sedan var den värmaren normalt trögstartad (troligen kablarna), hade en sur bränslepump som fick knackas igång (typfel), och så skrek den (mkt vanligt). Skälet att jag provade diesel var helt enkelt att det även för några år sedan var svårt att hitta diesel (FEL: skall vara: Blå fotogen...). Någon skillnad mellan bränslena märkte jag inte, men den krävde viss handhavandeuppmärksamhet även med normalbränsle. MEN: Jag övervakar alltid värmare då de används och släcker den på natten (fegis som jag är). Det kan finnas packningar och skarvar som inte mår bra av diesel och om man använder värmaren flitigt kan man säkert få en del sot, om man inte får upp avgastemperaturerna. De flesta parametrarna mellan fotogen och citydiesel (findiesel) är ganska lika.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Wallas

Inlägg av Kalle Kula » mån 18 nov 2013, 07:19

Anders S skrev:Om man vet vad man håller på med kan man såklart bygga om sin Wallas till gasoldrift. Men den som prövar, tänk på att den nominella effekten från brännaren måste balanseras mot kyleffekten från fläkten, annars "värmer det för bra". Rätteligen skall man också kapsla in brännaren, så man får balanserat drag och slutet brännarsystem (tätt inåt båten).

Jag har haft en Wallas 1800 (äldre modell) som jag körde på Citydiesel en sommar. Det gick ganska bra. Sedan var den värmaren normalt trögstartad (troligen kablarna), hade en sur bränslepump som fick knackas igång (typfel), och så skrek den (mkt vanligt). Skälet att jag provade diesel var helt enkelt att det även för några år sedan var svårt att hitta diesel. Någon skillnad mellan bränslena märkte jag inte, men den krävde viss handhavandeuppmärksamhet även med normalbränsle. MEN: Jag övervakar alltid värmare då de används och släcker den på natten (fegis som jag är). Det kan finnas packningar och skarvar som inte mår bra av diesel och om man använder värmaren flitigt kan man säkert få en del sot, om man inte får upp avgastemperaturerna. De flesta parametrarna mellan fotogen och citydiesel (findiesel) är ganska lika.
Du får flytta lite norrut, Anders!
Det är lättare att hitta diesel där..
:-)

Tack för erfarenhetsdelning.

Mon värmare är bara några år gammal, går som en klocka utan några problem. Tycker dock att fotogenen är snordyr och det finns en dieseltank lätt åtkomlig att hämta bränsle ur samt att det skulle vara skönt att slippa slabbandet med att fylla på fotogen..

Fler som har testat..?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Wallas

Inlägg av Seagull » mån 18 nov 2013, 08:59

Angående att köra diesel i en Wallas fotogenvärmare brukar man snarare rekommendera att göra tvärt om -alltså nu och då köra fotogen (Campingparafin, f.d. Statoil blå) i sin Ebersprächer dieselvärmare. Detta för att fotogenen är ett renare bränsle och att man därigenom "tvättar" dieselvärmaren. Jag gör detta förfarande på min Ebersprakare en gång varje vår och höst just för att hålla den ren. För övrigt ett tips från tillverkaren. Att köra en fotogenWallas på diesel borde på sikt få motsatt effekt -att den går sämre!?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » mån 18 nov 2013, 09:01

Kalle Kula skrev: Du får flytta lite norrut, Anders!
Det är lättare att hitta diesel där..
:-)
Tack, har korrigerat.
BLÄH.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » mån 18 nov 2013, 09:09

Seagull skrev:Angående att köra diesel i en Wallas fotogenvärmare brukar man snarare rekommendera att göra tvärt om -alltså nu och då köra fotogen (Campingparafin, f.d. Statoil blå) i sin Ebersprächer dieselvärmare. Detta för att fotogenen är ett renare bränsle och att man därigenom "tvättar" dieselvärmaren. Jag gör detta förfarande på min Ebersprakare en gång varje vår och höst just för att hålla den ren. För övrigt ett tips från tillverkaren. Att köra en fotogenWallas på diesel borde på sikt få motsatt effekt -att den går sämre!?
Ja, det är väl litet tveksamt om man får tillräcklig förbränning. Nu är "diesel" litet olika saker på olika ställen, och vår (Europas) citydiesel är en helt annan kvalisort än "fuldiesel", dvs eldningsolja eller sk gasoil. Jag märkte alltså inget problem, den gick om vanligt den sommaren jag provade. Till saken hör naturligtvis att fem liter fotogen brukar räcka hela säsongen. Det finns en gammal tråd om detta: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 970#p93093
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Wallas

Inlägg av peterh » mån 18 nov 2013, 10:53

Lasse L skrev:
toaen skrev:
Lasse L skrev:Jag kör med gasol. :-)
http://lasselundell.se/wallas.html
Fast det är nog lättare att testa med någon form av lysfotogen, quote]

Varför göra det lätt för sej?
Byggde om den i vintras, bara för att se om jag kunde, och om det var möjligt.
Leka/exprimentera måste man göra. 8)
Lasse,
din upptäckarlusta är imponerande, även om jag aldrig skulle använda en gasolvärmare i en båt.
Men för att travestera en känd fras : "det är inte den praktiska nyttan som är målet utan
det är vägen dit som är målet".
Det skulle vara intressant att råkas till sommaren, du finns väl i göteborg ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Wallas

Inlägg av Fredrik » mån 18 nov 2013, 14:36

Jag är också imponerad av Lasses orädda Kajsa Warg-attityd (eller är det Dr Snuggles?). Måste bara flika in en liten fråga när det gäller gasolen; Jag har en gasol värmare i original-utförande i min båt, problemet är att när temperaturen kryper mot nollan (dvs när man behöver värme), så slutar gasoltuben att leverera gas. Jag löste problemet vid ett tillfälle genom att värma gasoltuben med en elektrisk kupévärmare, men här föll ju nyttan med gasolvärmaren... :roll: Har en liten 2012-tub för gasolen, som jag antar innehåller butan. Kan man köpa någon annan gas som inte slutar evaporera när det blir kallt? Jag vill minnas att det fungerade i husvagnen när vi var i fjällen... Om jag lyckas hitta en bra plats skall jag även försöka bygga om gasolinstallationen lite så att jag kan få in en rejälare tub än den lilla fjutt-behållaren vi har nu.

För att inte kapa tråden för mycket måste jag också fråga hur det kan komma sig att vissa kör sin Wallas på diesel? Värmarna saluförs ju som dieselvärmare eller fotogenvärmare och jag har alltid trott att det fanns någon grundläggande skillnad mellan dessa?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar