VHF radio
VHF radio
Hej igen.
Står i begrepp att införskaffa en VHF-radio.
Nu har jag ingen som helst aning om vad jag behöver.
Förstår att en 25W fast radio är det bästa. Men den är dyr. Och sen tillkommer antenn och antennkabel till.
Så jag funderar på en 5W handburen radio.
Då kommer frågan: Är det bortkastade pengar att välja en handjagare, med tanke på räckvidden.
Nu skall jag inte företa mej någon atlantsegling, utan det blir frågan om max 5 NM ut från V-kusten och så skall den täcka hela Vänern.
Är det några kanaler utöver dom som normalt finns i apparaterna jag har nytta / glädje av. Tänker på L1 och L2.
Tacksam för synpunkter
Förstår att en 25W fast radio är det bästa. Men den är dyr. Och sen tillkommer antenn och antennkabel till.
Då kommer frågan: Är det bortkastade pengar att välja en handjagare, med tanke på räckvidden.
Nu skall jag inte företa mej någon atlantsegling, utan det blir frågan om max 5 NM ut från V-kusten och så skall den täcka hela Vänern.
Är det några kanaler utöver dom som normalt finns i apparaterna jag har nytta / glädje av. Tänker på L1 och L2.
Tacksam för synpunkter
Tim
Re: VHF radio
Bägge varainterna har fördelar :tidow skrev:Hej igen.
Tacksam för synpunkter
Handburen :
+ oberoende av båtens el
+ ingen (fast ) antenn behövs
+går att använda i nöd ( när du sitter i flotten)
- något sämre räckvidd
Fast :
+ bättre räckvidd
+ kan ha ( har) MMSI / DSC ( direktanrop och om hopkopplad med GPS, ger position till sjöräddningen)
+ kan integreras med vissa navigatorer ( ovanstående funktioner)
+ är inte beroende av laddbara batterier i apparaten utan går på båtens el.
+ stjäls / tappas inte lika lätt
- behöver fast antenn och instllation
Så det blir bra hur du än gör.
Den riktigt seriöse radioprataren har en av varje !
Alla apparater ska ha alla kanaler, kolla med säljaren.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
På vårens båtmässor brukar leverantörerna ha bra erbjudanden, om inte annat kan man tjôta med någon lämplig person i en monter så kan det gå vägen ... har själv sett detta när en, vad hette de nu igen, Horizon någonting, bytte ägare i Göteborg i fjol.
Tror att de kinaprodukter som säljs under Silvas varumärke har haft nåt prisvärt där du kunnat få en fast och en bärbar för en inte så stor peng.
Jag köpte en kompletterande ICOM bärbar på mässan till mycket bra pris. Nåt måste man ju köpa!
mvh Sven-barry
Tror att de kinaprodukter som säljs under Silvas varumärke har haft nåt prisvärt där du kunnat få en fast och en bärbar för en inte så stor peng.
Jag köpte en kompletterande ICOM bärbar på mässan till mycket bra pris. Nåt måste man ju köpa!
mvh Sven-barry
Jag har flera. Jag har en handburen och en fast, och så har jag en gammal bärbar Silva som jag bytt batteripack i (kinabatterier från Ebay) och den fungerar fint igen.
En bärbar kan man ha i jackan, man hör bra vad som ropas på trafikkanalen och 16 (alla handburna har dual watch) och om man har ett batteri i båten kan man ha den på laddning i ruffluckan mellan varven. Utan ett rejält batteri har man inte så stor glädje av en stor VHFradio, för man vill lyssna också och de drar mer ström än en handmodell.
Dessutom (det är det bästa) kan man köpa en bärbar nu genast, och om man känner att man behöver 5 ggr starkare sändare, en större högtalare, nödanrop med GPS-position och längre räckvidd (särskilt i dåligt väder) om man tvekar om sin bärbara, så köper man en fast VHF och installerar den efter konstens alla regler. Men man bör ha antennen i masten om man vill ha ut de plusvärdena. En bärbar får du för en tusenlapp, högst två, en fast installation kostar nog det dubbla, mer om du skall ha alla finesser. Antenn och kabel tillkommer, men där finns det att välja på. En tusing är nog minimum. Att sätta upp en budgetantenn och dålig (olämplig) kabel för ett par hundra spänn motverkar syftet med att ha fast installation.
En bärbar kan man ha i jackan, man hör bra vad som ropas på trafikkanalen och 16 (alla handburna har dual watch) och om man har ett batteri i båten kan man ha den på laddning i ruffluckan mellan varven. Utan ett rejält batteri har man inte så stor glädje av en stor VHFradio, för man vill lyssna också och de drar mer ström än en handmodell.
Dessutom (det är det bästa) kan man köpa en bärbar nu genast, och om man känner att man behöver 5 ggr starkare sändare, en större högtalare, nödanrop med GPS-position och längre räckvidd (särskilt i dåligt väder) om man tvekar om sin bärbara, så köper man en fast VHF och installerar den efter konstens alla regler. Men man bör ha antennen i masten om man vill ha ut de plusvärdena. En bärbar får du för en tusenlapp, högst två, en fast installation kostar nog det dubbla, mer om du skall ha alla finesser. Antenn och kabel tillkommer, men där finns det att välja på. En tusing är nog minimum. Att sätta upp en budgetantenn och dålig (olämplig) kabel för ett par hundra spänn motverkar syftet med att ha fast installation.
Anders S
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
När det behovet av fritidsbåtskanalerna L1 och L2..
Jag har aldrig haft en VHF med de kanalerna på mina 20 år med diverse apparater...jag har heller aldrig saknat de kanalerna..
Känner Du att Du kan vara utan dem, vilket Du kan, så öppnar sig ännu större möjligheter att köpa riktigt bra apparater till bra priser, utomlands på nätet eller på resande fot.
Vissa har L1/L2..alla har 71/72...finns ingen förbindelse som äventyras om din apparat saknar l1/L2
Trevlig helg
/Ola
Jag har aldrig haft en VHF med de kanalerna på mina 20 år med diverse apparater...jag har heller aldrig saknat de kanalerna..
Känner Du att Du kan vara utan dem, vilket Du kan, så öppnar sig ännu större möjligheter att köpa riktigt bra apparater till bra priser, utomlands på nätet eller på resande fot.
Vissa har L1/L2..alla har 71/72...finns ingen förbindelse som äventyras om din apparat saknar l1/L2
Trevlig helg
/Ola
När jag köpte VHF utomlands via nätet letade jag upp frekvenserna för L1 och L2 och bad leverantören att programmera in dessa. Det fungerade utan problem och extra kostnad.Kalle Kula skrev: Känner Du att Du kan vara utan dem, vilket Du kan, så öppnar sig ännu större möjligheter att köpa riktigt bra apparater till bra priser, utomlands på nätet eller på resande fot.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Man har VHF av två orsaker;
i) Säkerhet (där man som VHF-innehavare ingår i systemet)
ii) Kommunikation med andra fartyg, bror, lotsar, kompisar .....
I i) ingår ständig bevakning av ch 16 vilket kräver tillgång till stadig el. Vidare är MMSI/DSC en viktig funktion - kopplad till en GPS: tryck på en knapp och du blir identifierad med position mm. Alla ombord kan lära sig detta. DSC finns bara på fasta stationer(???). Räckvidden beror primärt på antennhöjden. Bärbar är användbar om man hamnar i jollen eller på en ö.
För ii) minskar krav på räckvidd eftersom man i regel kommunicerar med dem som finns inom synhåll och man kan slå på apparaten när behovet kommer på (kräver dock alla andra har sina apparater påslagna hela tiden). Bärbara apparater brukar vara rätt "batteritörstiga" vilket kräver omladdning eller batteribytem.
Har hittills själv sluppit använda apparaten enligt i) (peppar, peppar...) men hört andra som gjort det.
Vid mässor och vinterreor kan man få fasta apparater från 1500 - 2000. Beroende på hur mycket finesser vill ha så kan få dyrare. Har själv två - en av varje.
I i) ingår ständig bevakning av ch 16 vilket kräver tillgång till stadig el. Vidare är MMSI/DSC en viktig funktion - kopplad till en GPS: tryck på en knapp och du blir identifierad med position mm. Alla ombord kan lära sig detta. DSC finns bara på fasta stationer(???). Räckvidden beror primärt på antennhöjden. Bärbar är användbar om man hamnar i jollen eller på en ö.
För ii) minskar krav på räckvidd eftersom man i regel kommunicerar med dem som finns inom synhåll och man kan slå på apparaten när behovet kommer på (kräver dock alla andra har sina apparater påslagna hela tiden). Bärbara apparater brukar vara rätt "batteritörstiga" vilket kräver omladdning eller batteribytem.
Har hittills själv sluppit använda apparaten enligt i) (peppar, peppar...) men hört andra som gjort det.
Vid mässor och vinterreor kan man få fasta apparater från 1500 - 2000. Beroende på hur mycket finesser vill ha så kan få dyrare. Har själv två - en av varje.
Kjelle skrev:Man har VHF av två orsaker;
Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
Exempel: http://www.allgadgets.co.uk/marine/pc/S ... 37p349.htm
Anders S
Således finns apparater med "extra allt". Om man läser databladet finner man inget om batterikapacieten den VHF:en men med total vikt på drygt 0,3 kg finns inte mycket kvar. Med 3 Ah i batteriet så har man ca 9 h lyssningstid. En möjlighet är naturligtvis en hållare med extern anslutning till både externt batteri och antenn (om sådan finns).Anders S skrev:Kjelle skrev:Man har VHF av två orsaker;
Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
Inte nödvändigtvis. Jag har en bärbar Icom placerad precis invid nedgången i sitt laddningsställ. Och en mikrofon/högtalare kopplad. Apparaten strömmatad därnere och samtidigt tydlig passning i sittbrunnen - eller om jag vill prata. Lätt att sticka ner en hand och ta apparaten ur stället om det behövs.Anders S skrev: Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Du måste mena att du har den ansluten till båtens ström när du inte har den i handen? Då räcker batteriet länge, länge, länge.... läng... ... Så har jag det också ordnat, men det gör förstås inte batteritiden längre när radion lämnar stället, men den är ju då fulladdad, bara en sådana sak. Med ungefär 1.1 AH i batteriet (i mitt exempel, Icomen är kanske bättre?) blir det ransonering i pratkvarnen hur som helst.stangen skrev:Inte nödvändigtvis. Jag har en bärbar Icom placerad precis invid nedgången i sitt laddningsställ. Och en mikrofon/högtalare kopplad. Apparaten strömmatad därnere och samtidigt tydlig passning i sittbrunnen - eller om jag vill prata. Lätt att sticka ner en hand och ta apparaten ur stället om det behövs.Anders S skrev: Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
Det är här konflikten mellan "räcka länge" och "flyta om man tappar den" blir mer märkbar på de apparaterna som har "extra allt". Radion kan gå ner i standby rätt så smart, men GPS:en måste snurra hela tiden, och radion har AIS också så går den med.. Min oflytbara (gamla) Silva av enkel modell håller (med nya batterier, bör sägas) betydligt längre än min Horizon (bara jag inte plurrar den). Att skaffa en monofon är givetvis ingen dum ide, men i min båt är det ett ögonblicks verk att ta hela radion i handen. Det är därför jag menar att man kanske skall unna sig (eufemism för "att konsumera hejdlöst") båda delar, med en fast monterad station kompletterad med en så fin bärbar som man tycker sig vilja ha. En bra kombo behöver inte ens bli dyrare, om man köper en värsting och kittar den till max (monofon och extern antenn).
Anders S
Ursäkta en novis. Vad är en monofon?Anders S skrev:Du måste mena att du har den ansluten till båtens ström när du inte har den i handen? Då räcker batteriet länge, länge, länge.... läng... ... Så har jag det också ordnat, men det gör förstås inte batteritiden längre när radion lämnar stället, men den är ju då fulladdad, bara en sådana sak. Med ungefär 1.1 AH i batteriet (i mitt exempel, Icomen är kanske bättre?) blir det ransonering i pratkvarnen hur som helst.stangen skrev:Inte nödvändigtvis. Jag har en bärbar Icom placerad precis invid nedgången i sitt laddningsställ. Och en mikrofon/högtalare kopplad. Apparaten strömmatad därnere och samtidigt tydlig passning i sittbrunnen - eller om jag vill prata. Lätt att sticka ner en hand och ta apparaten ur stället om det behövs.Anders S skrev: Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
Det är här konflikten mellan "räcka länge" och "flyta om man tappar den" blir mer märkbar på de apparaterna som har "extra allt". Radion kan gå ner i standby rätt så smart, men GPS:en måste snurra hela tiden, och radion har AIS också så går den med.. Min oflytbara (gamla) Silva av enkel modell håller (med nya batterier, bör sägas) betydligt längre än min Horizon (bara jag inte plurrar den). Att skaffa en monofon är givetvis ingen dum ide, men i min båt är det ett ögonblicks verk att ta hela radion i handen. Det är därför jag menar att man kanske skall unna sig (eufemism för "att konsumera hejdlöst") båda delar, med en fast monterad station kompletterad med en så fin bärbar som man tycker sig vilja ha. En bra kombo behöver inte ens bli dyrare, om man köper en värsting och kittar den till max (monofon och extern antenn).
Tim
[quote=77
Ursäkta en novis. Vad är en monofon?[/quote]
Exv. http://www.activeoutfit.se/sv/tillbehor ... 3godfnUAww
Ursäkta en novis. Vad är en monofon?[/quote]
Exv. http://www.activeoutfit.se/sv/tillbehor ... 3godfnUAww
En pratmoj som man också kan lyssna i. En sådan ser du vid kragen på alla som har en yrkesradio i fickan, dvs folk som behöver ha händerna fria. Du ser den också på många mobiler, då ser den ut som en hörlur eller öronsnäcka. Monofon heter det därför att man kan både lyssna (i mono, såklart) och prata i samma burk. Googla, vetjag! (Jag menar... Gör som Lasse, tillagt efter att varit litet långsamtidow skrev: Ursäkta en novis. Vad är en monofon?
Anders S
Väljer man mellan den ena eller andra så menar jag bara på att man kan få lite av stationära fördelarna med en bärbar också. Den lösning jag har är klockren för passning om dagarna och för det enstaka samtalet (kanske 1-2 per år...). Plus att vid nöd så kan jag ta den med mig om skiten träffar fläkten.Anders S skrev:Du måste mena att du har den ansluten till båtens ström när du inte har den i handen? Då räcker batteriet länge, länge, länge.... läng... ... Så har jag det också ordnat, men det gör förstås inte batteritiden längre när radion lämnar stället, men den är ju då fulladdad, bara en sådana sak. Med ungefär 1.1 AH i batteriet (i mitt exempel, Icomen är kanske bättre?) blir det ransonering i pratkvarnen hur som helst.stangen skrev:Inte nödvändigtvis. Jag har en bärbar Icom placerad precis invid nedgången i sitt laddningsställ. Och en mikrofon/högtalare kopplad. Apparaten strömmatad därnere och samtidigt tydlig passning i sittbrunnen - eller om jag vill prata. Lätt att sticka ner en hand och ta apparaten ur stället om det behövs.Anders S skrev: Det finns handburna apparater med "extra allt", men man hamnar i en sur konflikt rätt omgående: Skall batteritiden bli anständig måste apparaten spara ström på ett smart sätt - det brukar betyda att det går bra att lyssna och all batteritid beräknas på att man talar helt litet och lyssnar desto mer. Det är helt OK för den som vill hålla sig informerad i första hand. Skall man arbeta aktivt med VHF:en blir det då raskt ett val mellan flytkraft och batteritid (batterier är tunga). Likadant blir de apparaterna som har DSC rätt så dyra i drift, eftersom de har en GPS som måste gå hela tiden, som komplement till själva radion. Skall sedan en sådan apparat dessutom flyta blir aktionstiden lidande.
Egentligen saknar jag inget men eftersom min GPS kan visa AIS är jag sugen på en stationär mest för den anledningen... Skall bara motivera investeringen =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas