Sjökortsapp
Sjökortsapp
Nu behöver jag mer upplysningar och tips.
Har en surfplatta av typ Surface Windows RT, med endast WiFi.
Finns det något sjökortsprogram (app) som är kompatibelt. Och framför allt, kan det överhuvud taget fungera på sjön
när plattan saknar inbygd GPS. Kan man använda en mobil bredbandsrouter istället?
Tacksam för svar
Finns det något sjökortsprogram (app) som är kompatibelt. Och framför allt, kan det överhuvud taget fungera på sjön
när plattan saknar inbygd GPS. Kan man använda en mobil bredbandsrouter istället?
Tacksam för svar
Tim
Re: Sjökortsapp
Endast WiFi? Om plattan har blåtand (är väl baskrav numer...) borde GPS via blåtand funka. Gäller att hitta kompatibel GPS då bara, men en genetisk kan funka.
Jag körde flera år med handdator old style (iPaq från HP med OziExplorer) och extern GPS via blåtand, strömmatad nere i ruffen. Detta var början/mitten på 2000 -talet fram till kanske tre år sedan och tekniken går ju framåt...
Eller USB -GPS om plattan har USB...
Jag körde flera år med handdator old style (iPaq från HP med OziExplorer) och extern GPS via blåtand, strömmatad nere i ruffen. Detta var början/mitten på 2000 -talet fram till kanske tre år sedan och tekniken går ju framåt...
Eller USB -GPS om plattan har USB...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Det är bara de plattorna med 3G som har inbyggd GPS.
Skall du kunna använda din platta för navigering behöver du ansluta den till en GPS på något sätt.
Har själv en android läsplatta med 3G och WiFi, som jag har som plotter vid den inre styrplatsen i min motorseglare. Den som ligger längst ut på D-byggan med masten i sittbrunnen.
Det fungerar ju någorlunda för att jag har plattan inne under tak. Dvs inte allt för solbelyst. Det har hänt att jag fått lossa plattan från dess hållare och hålla den i skuggan tex när jag fått sol akterifrån för att överhuvud taget se nått på den.
Har
s sjökort och sjökortsprogram som ligger i plattan. Laddades ner via WiFi. Man behöver inte ha nån form av bredbandstäckning för att navigeringen skall fungera, men du måste ha en GPS ansluten. Finns ju olika typer av GPS-puckar. Bäst är kanske om det går att ansluta med sladd - USB-anslutning. Har för mig att jag hört att "blåtand" drar en massa ström när den är igång.
Frågan är uppe här just nu.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=521150
Skall du kunna använda din platta för navigering behöver du ansluta den till en GPS på något sätt.
Har själv en android läsplatta med 3G och WiFi, som jag har som plotter vid den inre styrplatsen i min motorseglare. Den som ligger längst ut på D-byggan med masten i sittbrunnen.
Det fungerar ju någorlunda för att jag har plattan inne under tak. Dvs inte allt för solbelyst. Det har hänt att jag fått lossa plattan från dess hållare och hålla den i skuggan tex när jag fått sol akterifrån för att överhuvud taget se nått på den.
Har
s sjökort och sjökortsprogram som ligger i plattan. Laddades ner via WiFi. Man behöver inte ha nån form av bredbandstäckning för att navigeringen skall fungera, men du måste ha en GPS ansluten. Finns ju olika typer av GPS-puckar. Bäst är kanske om det går att ansluta med sladd - USB-anslutning. Har för mig att jag hört att "blåtand" drar en massa ström när den är igång.
Frågan är uppe här just nu.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=521150
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Ok. Tack Niclas o Tommy för era svar.
När jag läste era svar kom jag på att det var 3G jag menade och inte GPS.
Det ser ut att bli lite sladdar. En för elförsörjning och en för GPS-puck.
Hade tänkt att denna platta skulle användas som är på 10"och ljusstarkare än Nexus 7" med 3G. Får väl tänka om.
Men då kommer nästa fråga. Vilken sjökortsapp rekommenderas till en Android-platta.
Sjökort Södra Bohuslän inkl Göteborg, Nordre älv, Göta älv och Vänern.
Vilken härlig höst vi har. Tyvärr är det ändå nästan ett halvår kvar. Vi får HÅLLA UT istället för att bära av.
Hade tänkt att denna platta skulle användas som är på 10"och ljusstarkare än Nexus 7" med 3G. Får väl tänka om.
Men då kommer nästa fråga. Vilken sjökortsapp rekommenderas till en Android-platta.
Vilken härlig höst vi har. Tyvärr är det ändå nästan ett halvår kvar. Vi får HÅLLA UT istället för att bära av.
Tim
Jo det är en ganska fin höst. Idag är det ett strålande väder här i Kungshamn.
Just nu blåser det inte mycket ca 6 m/sek i medelvind. Inte mycket att skyta med.
De senaste dagarna har det regnat en hel del och blåst.
I går kväll var det - om man bruka säga - "vind för många segel"
På Hållö uppmättes en medelvind på 20,6 m/sek och 24,1 i byarna.
Var ock kollade på båten det första jag gjorde i morse - den red på vågorna som en Swan.
Just nu blåser det inte mycket ca 6 m/sek i medelvind. Inte mycket att skyta med.
De senaste dagarna har det regnat en hel del och blåst.
I går kväll var det - om man bruka säga - "vind för många segel"
På Hållö uppmättes en medelvind på 20,6 m/sek och 24,1 i byarna.
Var ock kollade på båten det första jag gjorde i morse - den red på vågorna som en Swan.
Fast du hade allt rätt i alla fall.cecilia skrev:Ok. Tack Niclas o Tommy för era svar.
Det är bara i de plattorna som har 3G (och WiFi) som det finns inbyggd GPS.
Man behöver inget abonnemang eller SIM-kort i plattan. GPS-en fungerar ändå. Om man köper en platta för att ha som plotter, men av besparingssjäl köper en utan 3G, "biter man sig själv i svansen" efter som man måste köpa och koppla in en extern GPS. En extern GPS är ju heller inte gratis, så är det ju det där med sladdar ock kontakter, som ju skall anslutas varje gång. Kontakterna är ju såna små skitgrejer och det vill inte mycket till för att de skall krångla. Alternativet "blåtand" lär ju dra mycket ström. En GPS-puck till "blåtand" måste väl också ha spänningsmatning!?
Sjökortet till min riktiga plotter visade östersidan av Värmlandsnäs, men inget uppåt Karlstad - Arnö. Medans min platta visade hela Vänern (hela Sverige) men fick ladda hem nya kort via mitt bredband från Net1. Trotts att det ingår sjökort för hela Sverige så laddar den tydligen ner bara bit för bit. Så eftersom min platta har 3G men inget abonnemang så måste man ju ha nån annan form av bredbandsuppkoppling.
Jag tror det är det här jag har. https://play.google.com/store/apps/deta ... rope&hl=sv
[quote="toaen"]
Nej.
Plattor kan ha GPS utan att ha 3G eller sim-kort över huvud taget. (Jag har en sån från Samsung). Med en sådan kan det ta tid att få position på GPS-en om man bytt plats sedan förra gången man använde dess GPS. Om man i det läget har WiFi- eller blåtandskommunikation med Internt (kanske via din smartphone) så kan GPS:en få grovdata därifrån, som snabbar på att få en position. (ännu snabbare kan det gå om plattan har 3G, för då anger aktuell 3G-mast sin position).
Navionics m.fl. kartor läses ned från Internet efterhand, men de lagras i plattan så om man inte går till nya områden behövs inte internetkommunikation.
Nej.
Plattor kan ha GPS utan att ha 3G eller sim-kort över huvud taget. (Jag har en sån från Samsung). Med en sådan kan det ta tid att få position på GPS-en om man bytt plats sedan förra gången man använde dess GPS. Om man i det läget har WiFi- eller blåtandskommunikation med Internt (kanske via din smartphone) så kan GPS:en få grovdata därifrån, som snabbar på att få en position. (ännu snabbare kan det gå om plattan har 3G, för då anger aktuell 3G-mast sin position).
Navionics m.fl. kartor läses ned från Internet efterhand, men de lagras i plattan så om man inte går till nya områden behövs inte internetkommunikation.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jag kom på en sak. Här pratar vi om WiFi och 3G master. Hur är det då med räckvidden när man kommer en bit ut från kustenSeawolf skrev:toaen skrev:
Nej.
Tim
Att det bara finns GPS i de plattor som har 3G är ju något som har framhållits i många sammanhang. Gäller det kanske bara Ipad.Seawolf skrev:toaen skrev:
Nej.
Min fru har en Samsung med bara WiFi. Pga ditt påstående kollade jag. Visst -den har GPS. Startade GPSen och den fungerade klockrent. Gav rätt position direkt - inomhus - fast den har ju förstås kontakt med internet via bredbandet i huset. Bara att ladda ner sjökort i den så har vi två plattor som fungerar som plotter. Skall testa om Samsungen tål solljus bättre än min platta, som var betydligt billigare.
Tack Seawolf
Ombord (och i "sommar"stugan) har jag bredbandsuppkopling från Net1, men det tog en liten tid för min platta att laddade ner nya sjökort när vi passerade en gräns.
När det gäller telefonen så är det lite si och så tom inne på land.cecilia skrev:
Jag kom på en sak. Här pratar vi om WiFi och 3G master. Hur är det då med räckvidden när man kommer en bit ut från kusten
Har ett 3-abonnemang på telefonen. I Lurö skärgård hade jag ingen mobiltäckning och det var säkert så på flera ställen i Vänern. Ute till havs försvinner ju täckningen några distansminuter ut. Låg en natt på Mållön - i viken i sydväst. Där hade jag ingen mobiltäckning. Fick med stor möda iväg ett SMS. Men det är ju 3. Andra bolag kan ju ha bättre täckning.
När det gäller plattorn som plotter spelar det ingen roll. Har man laddat ner sjökort och navigationsprogram så fungerar de utan mobiltäckning om sjökorten ligger i plattans minne.
Nu förstår jag inte.toaen skrev:När det gäller telefonen så är det lite si och så tom inne på land.cecilia skrev:
Jag kom på en sak. Här pratar vi om WiFi och 3G master. Hur är det då med räckvidden när man kommer en bit ut från kusten
Har ett 3-abonnemang på telefonen. I Lurö skärgård hade jag ingen mobiltäckning och det var säkert så på flera ställen i Vänern. Ute till havs försvinner ju täckningen några distansminuter ut. Låg en natt på Mållön - i viken i sydväst. Där hade jag ingen mobiltäckning. Fick med stor möda iväg ett SMS. Men det är ju 3. Andra bolag kan ju ha bättre täckning.
När det gäller plattorn som plotter spelar det ingen roll. Har man laddat ner sjökort och navigationsprogram så fungerar de utan mobiltäckning om sjökorten ligger i plattans minne.
Menar du att om jag har laddat ner ex.vis Navionics sjökortsapp + sjökort Europa HD så skall det fungera. Någon form av "etersignal" måste väl finnas för att bestämma min position.
Tim
Min platta som är en Samsung galaxy note 10.1 har wifi och gps, men ingen 3g.
Här är 3:s täckningskarta för Slubbersholmen vik SV Mollön. Den dåliga mottagningen längst i NO beror på att Mollön är lite höglänt vilket ger skugga.toaen skrev: Låg en natt på Mållön - i viken i sydväst. Där hade jag ingen mobiltäckning. Fick med stor möda iväg ett SMS. Men det är ju 3. Andra bolag kan ju ha bättre täckning.
Bla. Kjell & CO säljer en "intelligent" USB-sladdförlängare på 25 meter. Med en sån kan man hissa sin mobil till masttoppen och komma ur radioskuggor.
EDIT: Men det förutsätter att man via USB WiFi eller blåtand kan ta ner Internet från mobilen i masttoppen till nån platta eller laptop i ruffen.
Senast redigerad av 1 Seawolf, redigerad totalt 0 gånger.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ja du måste ha nån form av GPS-position. Antingen från en i plattan inbyggd GPS eller från en extern GPS tex puck.cecilia skrev:
Nu förstår jag inte.
Menar du att om jag har laddat ner ex.vis Navionics sjökortsapp + sjökort Europa HD så skall det fungera. Någon form av "etersignal" måste väl finnas för att bestämma min position.
Navigationsprogrammet ligger i plattans minne efter att du laddat ner dem från nätet och sjökorten.
Hejcecilia skrev:Nu behöver jag mer upplysningar och tips.
Tacksam för svar
Kan fungera alldeles utmärkt. Använder själv en Acer Iconia med win8. En app jag kan rekommendera är Seapilot. Sedan behöver du en extern gps. Har plattan Blåtand? Använder själv en blåtandsgps från Kjell&co. Ev behöver du installera en äldre drivrutin för att plattan skall kunna emulera en comport4 till gps,en. /Janne