Avveckla skotbrädan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Avveckla skotbrädan

Inlägg av Gaidin » tor 22 aug 2013, 12:36

En skotbräda mitt i sittbrunnen fungerar ypperligt som snubbelbräda och är likt en bra handbollsmålvakt alltid i vägen.
En tanke som slog mig var att helt enkelt ta bort den och ersätta med en ögla i botten på sittbrunnen. Jag missar ju en del möjligheter för trim men kick i kombination med dirk eller en rodkick borde väl ersätta trimmet? Jag har sett att en del moderna båtar har liknande konstruktion.

Någon som har tankar kring detta?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Seawolf » tor 22 aug 2013, 12:43

Jag har en kort skotskena, och mestadels får vagnen sitta i mitten. Tvisten ställs in med kicktaljan.
Enda gången skotskenans bredd utnyttjas är på lättvindskryss då man får ha skotvagnen något upp i lovart.
Men man skulle kunna uppnå något liknande med att ha en liten talja med krokar i båda ändar och den ena hakas i relingslisten och den andra drar upp skotknippan i lovart lite.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Tomas E » tor 22 aug 2013, 15:48

Eller så gör man så här:

http://www.sailingisabell.nl/boat3.php
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Berra2 » tor 22 aug 2013, 16:14

en annan fördel med ditt arrangemang är ju att ofrivilliga gippar inte blir riktigt lika farliga. om bommen är hög så är det ju "bara" skotet man gör sig illa på vid en gipp med en fast skotpunkt.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Gaidin » fre 23 aug 2013, 08:48

Tomas E skrev:Eller så gör man så här:

http://www.sailingisabell.nl/boat3.php
Det var ju en intressant lösning, man slipper att ha skotet mitt i sittbrunnen när man seglar.
Funderar på om inte skotet blir lite i vägen för vinchen om jag sätter den på sargen, detta får det fnulas på lite.

Jag minns att jag läste Jerks blogg om just den modifieringen han gjorde, för många år sedan, lite roligt att se den igen.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Lasse L » fre 23 aug 2013, 12:52

Gaidin skrev:En skotbräda mitt i sittbrunnen fungerar ypperligt som snubbelbräda och är likt en bra handbollsmålvakt alltid i vägen.
En tanke som slog mig var att helt enkelt ta bort den och ersätta med en ögla i botten på sittbrunnen. Jag missar ju en del möjligheter för trim men kick i kombination med dirk eller en rodkick borde väl ersätta trimmet? Jag har sett att en del moderna båtar har liknande konstruktion.

Någon som har tankar kring detta?
Jag tröttnade också på "snubbelbrädan" Kapade och ersatte med en kätting, lätt att flytta skotpunkten.
Storskotet är "krokat" i kättingen, bara att flytta några länkar styr/babord.
Provade även med styr o babordsskotning, men det blev förmycket tamp.
http://lasselundell.se/segel.html
Skot1.jpg
Skot2.jpg

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Seglaren » fre 23 aug 2013, 13:26

Har ibland också funderat på en fästpunkt för skotet men själv tycker jag ofta en skena kan vara bra och då kan ju en löstagbar skena vara ett alternativ, eller en kompromiss som med allt annat på en båt :o Då slipper man hindret i hamn åtminstone. Under segling tycker jag inte en skena är lika mycket i vägen och då fyller den ju dessutom en funktion.
Från tyskt monterad 8) skotning på rufftaket till löstagbar skena i sittbrunn: http://www.mathsonmarin.se/skotskena.html

Fler funderingar på temat: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 51&start=0
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av tidow » lör 19 okt 2013, 21:34

Jag hade samma snubbelbräda på min Västbris.
Löste problemet väldigt enkelt.
Flyttade skotskenan fram till akterkant på bridgedäck, samt flyttade även fram
infästningen på bommen.I hamn eller motorgång slajdar jag över skotlevangen åt ena sidan.
Tim

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Gaidin » mån 21 okt 2013, 09:00

Det hade varit tjusigt och praktiskt men jag har inget bridgedeck.
Jag har haft funderingar på att flytta fram skotet framför sprayhood men då blir det så ont om plats att det närmre skulle se ut som en kicktalja :-)

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av tidow » mån 21 okt 2013, 09:44

Gaidin skrev:Det hade varit tjusigt och praktiskt men jag har inget bridgedeck.
Jag har haft funderingar på att flytta fram skotet framför sprayhood men då blir det så ont om plats att det närmre skulle se ut som en kicktalja :-)
Det går nog alldeles utmärkt. Det är väl det som kallas tysk skotning.
Min bror har en Parant med just den typ av skotning. Fungerar alldeles utmärkt. Tänk dock på att infästningarna är ordentligt dimensionerade p.g.a. det högre momentet som uppstår ju närmare masten det kommer.
Tim

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av Excel 319 » mån 21 okt 2013, 14:31

Även bommen måste klara de böjkrafter som uppstår vid skotning på rufftaket. Det är stor skillnad på böjmomentet då jämfört med om skotet sitter vid eller nästan vid skothornet.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Avveckla skotbrädan

Inlägg av T » mån 21 okt 2013, 18:32

Excel 319 skrev:Även bommen måste klara de böjkrafter som uppstår vid skotning på rufftaket. Det är stor skillnad på böjmomentet då jämfört med om skotet sitter vid eller nästan vid skothornet.
Man kan förbättra den situationen mha en hanfot.

:o
/T

Skriv svar