Segling läggs ner. Båtnytt och Vi Båtägare till Egmont.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Segling läggs ner. Båtnytt och Vi Båtägare till Egmont.

Inlägg av stangen » tis 01 okt 2013, 15:06

http://www.resume.se/nyheter/tidskrifte ... nspecified

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print ... 774779.ece

Sedan länge börjat läsa utländska tidningar om segling, men lite trist ändå. Får se om Egmont tar in mer av segling i de kvarvarande båttidningarna.
Search Magazine är kvar inte att förglömma.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Trist historia, men inte oväntad.

Inlägg av Anders S » tis 01 okt 2013, 15:50

Segling kommer jag att sörja en smula, men de andra två har jag inte läst på länge eftersom de handlar så mycket om motorbåtar. Men jag är ju rätt rabiat och gillar ju inte riktigt nya På Kryss heller, eftersom de också skriver om (och propagerar för!) uschliga motorbåtar numera. Annars har den blivit litet bättre igen. Men det är väl SXK som börjat fundera på medlemmarna och inte vill släppa dem bara för de köper motorbåtar på ålderns höst?

Men har inte Segling fört en smula tynande tillvaro sedan Jörnsteds tid (en verklig one man show!)? Hermansson var ju inte lika bra skribent (minns ni Blur-kontroversen?) och visst blev den litet tristare igen med LRF som huvudman.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Segling läggs ner. Båtnytt och Vi Båtägare till Egmont.

Inlägg av Peter_K » tis 01 okt 2013, 17:32

Den passion och kärlek till seglingen som fanns i tidningen under Jörnstedts tid dog när han försvann. Från att ha varit en nördig tidning (i positiv bemärkelse) som utstrålade glädje till segling som företeelse, rekreation, hobby och tävlande blev det är "värst"-tidning - snabbast, störst, dyrast, coolast. Jag har inte köpt tidningen på många år, och när jag gjorde det undrade jag bara varför jag gick på det. Igen.
För mig försvann tidningen för många år sedan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 01 okt 2013, 18:42

Seglingen verkar köra in i samma vägg nu som den gjorde under början av 1900-talet: De båtar som kunde hävda sig på kappseglingar avlägsnade sig mer och mer från sådana som man kunde idka mysig semestersegling i. Det var en av drivkrafterna till att SXK bildades på den tiden - man ville stärka cruisingbåtar och deras användning i stället.

Sen kom en tid då även kappseglarna insåg problemet med alltför extrema kappseglingsbåtar och diverse konstruktionsregler försökte skapa båtar som skulle vara både kappseglingdugliga, sjövärdiga och cruisingvänliga, och den eran avslutades med IOR-regeln. Men som efter ett tag blev tilltufsad av konstruktörerna så att båtarna återigen avlägsnade sig från mera universell användning.

Sen kom IMS och nu IRC. Och AC samt OSTAR och VOR, som alla på sitt sätt bidragit till att tävlingsseglare nu ser ut som spartanska plattbottnade skumslevar med djupa sabelliknande och svängbara bulbkölar, och som skall kunna plana redan på öppen bidevind.

Så nu är det väl dags igen för en ny trend med att strunta i kappseglingsegenskaperna till förmån för ren och komfortabel cruising, med viss grundstötningstålighet, lite fallande för samt måttligt djupgående och hög kölviktsprocent.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tis 01 okt 2013, 19:58

Nedläggningen löser ett problem för mig. Har tidigare prenumererat på såväl Segling som Båtnytt, men sedan de blivit allt mer lika ... vid något tillfälle med inte bara artiklar om samma ämne, men delvis ordagrant exakt samma text ... hade jag bestämt mig för att välja bort en av dessa, men inte ännu bestämt vilken. Nu slipper jag det beslutet.

Segling har ju som flera redan påpekat varit i en utförsbacke sedan andra tog över efter Jörnstedt. Men tror Seawolf har en viktig poäng, om jag nu tolkar inlägget rätt, att det var lättare att hitta material till en bred seglingstidning när avståndet mellan Race och Cruising (för att använda Seglings gamla undertitel) var mindre än nu.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 01 okt 2013, 20:41

Förtydligande: Ifall jag är lite representativ som segelbåtsägare, så har jag blivit alltmer ointresserad av alla de där skumslevarna och kolfiberspjuten. Och sådana konstruktioner som ser dagens ljus och som syns i de hottare segeltävlinganrna gör mig alldeles ointresserad. Därmed blir även publikationer där man haussar upp den typen av flytetyg och deras tävlingar alltmer ointressanta.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 01 okt 2013, 21:44

Håller helt med seawolf, jag hade nästan glömt att tidningen fortfarande levde. En tidning som enl mig huvudsakligen handlade om båtar som är väldigt långt ifrån den mysiga cruisingbåten som intresserar mig, dessutom focus på olika racingvarianter och värstingmaterial som inte är nåbara för min ekonomi.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 01 okt 2013, 22:02

stangen skrev:http://www.resume.se/nyheter/tidskrifte ... nspecified

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print ... 774779.ece

Sedan länge börjat läsa utländska tidningar om segling, men lite trist ändå. Får se om Egmont tar in mer av segling i de kvarvarande båttidningarna.
Search Magazine är kvar inte att förglömma.
Jäsp... Vem bryr sig ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 okt 2013, 08:03

Segling hade dock en särskild uppgift: Att vara en kanal för SSF och entypsförbunden. Nu får vi se om Webben kommer att duga för detta, det är ju inte otänkbart.

Jag har haft Segling som "indirekt förmån" ett par år, och har inte behövt fundera på om den är prisvärd och jag håller med Seawolf, fokuset på "smala" (fast breda) båtar med trollerisegel och alltför många i besättningen intresserar förmodligen bara de närmast sörjande. Däremot är ju tävliande som sådant inget konstigt eller ovanlig. Tyvärr har ju de onda krafterna fått övertaget där och fjärmat "sällskapstävlande" alldeles för mycket från tävlande med seriösa (läs: dyra, extrema) racerbåtar.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 02 okt 2013, 08:28

Anders S skrev:Segling hade dock en särskild uppgift: Att vara en kanal för SSF och entypsförbunden.
En mantel delvis axlad av Search Magazine sedan ett par år tebaks. Inte heller SSF var nöjda med Segling tror jag visst. Men ändå ett tapp.
__________________/)___
Mvh
Niclas

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » ons 16 okt 2013, 19:16

Det var trist. Jeg er enig i at Segling har vært bortimot verdiløst, men jeg var veldig glad i Jörnstedts Segling på 1990-tallet. Der var mye minneverdig lesning som jeg ikke glemmer, bl.a. minst serien om de svenske konstruktørene, et par saker med litterær og historisk interesse, 1970-tallsbåten etc. Men også blant rapportene fra klasseklubbeme var det noen gullkorn - er det flere her som husker Rapidförbundets Kristian Lagerkrantz? Meget skrivefør og underholdende!

Men ikke nok med det... 1980-tallets segling var også veldig bra. Jeg har noen utgaver fra tidlig 80-tall og fremover liggende fortsatt. Designet på forsidene var ofte stilig, og bladet var nok avgjørende for formingen av min seilinteresse (min far kjøpte det på den tiden). En artikkel om Göran Dahlström som bygget Rhapsody kan jeg aldri glemme. Layouten var også fin i den artikkelen, og Bengt Jörnstedt fikk frem denne perfeksjonistiske båtbyggeren på en spennende måte. Jeg husker hvordan han beskrev at det luktet litt brent i bilen Dahlström hentet Jöranstedt i på flyplassen - han hadde kjørt den hardt.
En annen sak handlet om Dennis Connor, en av mine helter på 80-tallet, og hvor mye de trente (hundrevis av dager på sjøen), men som et uttrymm for Connors konkurranseinstinkt, snakket man også om hvordan han alltid "racet" folk med bilen fra havna til klubbhuset eller noe slikt - dette preget i hvert fall mine onsdagsregattaer senerer... etter målgang slengte vi båten i havn og kjørte derfra til klubbhuset for å få resultater. Da dro jeg alltid gjennom noen alternative ruter med bilen for å slå andre i mannskapet på veien...

Det er mye å takke Segling for!

LarsL
Trogen medlem

Inlägg av LarsL » ons 06 nov 2013, 19:01

Jag fick idag en påminnelse att betala min prenumeration på Segling och på segling.biz står inget om att tidningen är nedlagd. Det går till och med att teckna en ny prenumeration. Är det någon som vet något mer, eller är det bara LRF Media som inte ens orkat stänga ner prenumerationer och hemsida?

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 07 nov 2013, 22:00

Jag fick ett nytt nummer av Segling i brevlådan idag. Det står inte att det är sista numret, tvärtom, i ledaren tackar man för alla tips man fått i läsarundersökningen och lovar att dra nytta av dessa i kommande nummer....

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 22 nov 2013, 07:48

T.F Chefredaktör Helena Nilsson kommenterar liknande tråd på BLUR: http://www.blur.se/2013/10/01/tidningen ... laggs-ner/

Hej allihop!

Roligt att läsa allas inlägg och jag förstår att det har varit lite förvirring kring nedläggningen av Segling. Anledningen till att vi inte nämner något i nummer 9 om att det är sista numret är helt enkelt för att vi inte visste om det var det. Efter att nedläggningsbeskedet kom inleddes nya förhandlingar med nya potentiella köpare som då hörde av sig. När nummer 9 skickades till tryckeriet visste vi ännu inte om Segling skulle få en ny ägare och en ljus framtid. Men vi valde att tro och hoppas på det sistnämda och att vi skulle få fortsätta utveckla Segling.

Vill passa på att tacka alla er läsare som har gett oss massor av konstruktiv feedback och som har brytt er om Segling!

Vänliga hälsningar
Helena Nilsson
Tf. chefredaktör Segling

och

Tyvärr har LRF Medias ledning beslutat att lägga ner Segling. Det innebär att nummer 9, som finns ute i butik nu, är det sista numret.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Skriv svar