Ni med erfarenhet av Maxi 68

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Peter_K » lör 12 okt 2013, 19:26

thomask skrev:Det var lite det jag menade, dom flesta 68/77or jag sett verkar vara rätt slitna. både ut och invändigt.
Okay om man tänkt ha båten länge, min båt var rätt sleten den med, Så här i efterhand så orkar jag inte renovera en båt till.
Man lägger inte ner en massa pengar på en gammal bil heller, om den nu inte har ett samlarvärde.
Vore kul att höra vad du föreslår för alternativ?
Att köpa nya segel till en äldre billig båt verkar ju inte vara något du rekommenderar, så vad göra?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » sön 13 okt 2013, 07:20

Peter_K skrev:
thomask skrev:Det var lite det jag menade, dom flesta 68/77or jag sett verkar vara rätt slitna. både ut och invändigt.
Okay om man tänkt ha båten länge, min båt var rätt sleten den med, Så här i efterhand så orkar jag inte renovera en båt till.
Man lägger inte ner en massa pengar på en gammal bil heller, om den nu inte har ett samlarvärde.
Vore kul att höra vad du föreslår för alternativ?
Att köpa nya segel till en äldre billig båt verkar ju inte vara något du rekommenderar, så vad göra?
Strategin skiljer sig mellan läget när man redan äger en äldre båt med dåliga segel och när man funderar på att köpa en äldre båt med dåliga segel. I det första läget har man inget direkt val, mer än att ekonomisera med segelinköpen på något lämpligt sätt. Till saken hör att man kan göra oerhört mycket själv (på ett bra sätt) med småbåtar, men att sy bra segel är inte praktiskt möjligt för särskilt många (underdrift).

Har man ännu inte handlat sin båt gäller det ju "bara" att krasst räkna på saken, och värdera vad båten kostar totalt sett innan den är i anständigt skick. Det är då man brukar finna att "nya segel" får en större ekonomisk vikt än man kanske tror - delvis på grund av att små båtar numera kostar relativt litet i inköp.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Peter_K » sön 13 okt 2013, 08:44

Hej Anders - vad kul att du svarar åt andra medlemmar ;-)
Ditt svar är självklart, men besvarar inte frågan jag riktade till thomas, som ju tyckte det var förkastligt att lägga pengar på segel till äldre mindre billiga båtar. Punkt.
Som jag uppfattade det.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Fredrik » sön 13 okt 2013, 08:52

Jag skulle nog valt att titta på en båttyp som kappseglas aktivt, t.ex. IF, Express, H-båt. Till dessa båtar finns en stor begagnatmarknad av segel och man kan köpa nästan nya segel för under halva priset av vad nya kostar. Hade själv IF innan och köpte alla segel via klassförbundets hemsida.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » sön 13 okt 2013, 09:23

Peter_K skrev:Hej Anders - vad kul att du svarar åt andra medlemmar ;-)
Ditt svar är självklart, men besvarar inte frågan jag riktade till thomas, som ju tyckte det var förkastligt att lägga pengar på segel till äldre mindre billiga båtar. Punkt.
Som jag uppfattade det.
Tydligen känsligt, det här med åsikter om segel och äldre båtar. Jag har också en "äldre båt".
Har du beställt någon ny fock och hur bestämde du till slut?
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Peter_K » sön 13 okt 2013, 11:52

Anders S skrev: Tydligen känsligt, det här med åsikter om segel och äldre båtar. Jag har också en "äldre båt".
Har du beställt någon ny fock och hur bestämde du till slut?
Ja, segel är beställt. Men för ordningens skull kan jag beskriva det närmare i tråden jag startade.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » sön 13 okt 2013, 16:12

För er som ev undrar så köptes båten idag. Totalpriset inkl båt och med helt nya segel och rulle kommer hamna på drygt 15000:-. Ganska mycket båt för pengarna, dessutom kul att ha något att jobba med under vintern för sonen. Tänk vad en tråd som handlade om ifall Maxi 68 var en styv båt eller inte ballade ur.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » sön 13 okt 2013, 17:16

Spider skrev:För er som ev undrar så köptes båten idag. Totalpriset inkl båt och med helt nya segel och rulle kommer hamna på drygt 15000:-. Ganska mycket båt för pengarna, dessutom kul att ha något att jobba med under vintern för sonen. Tänk vad en tråd som handlade om ifall Maxi 68 var en styv båt eller inte ballade ur.
Se det inte så. Se det istället som att osäkra får besked om hur man kan tänka för att skaffa en segelbåt utan att det behöver kosta hur mycket som helst. Att få helt nya segel inom ramen för 15 papp låter dessutom mycket rimligt! Tips om detta?
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » sön 13 okt 2013, 17:21

Anders S skrev:
Spider skrev:För er som ev undrar så köptes båten idag. Totalpriset inkl båt och med helt nya segel och rulle kommer hamna på drygt 15000:-. Ganska mycket båt för pengarna, dessutom kul att ha något att jobba med under vintern för sonen. Tänk vad en tråd som handlade om ifall Maxi 68 var en styv båt eller inte ballade ur.
Se det inte så. Se det istället som att osäkra får besked om hur man kan tänka för att skaffa en segelbåt utan att det behöver kosta hur mycket som helst. Att få helt nya segel inom ramen för 15 papp låter dessutom mycket rimligt! Tips om detta?
Jag har en fot i branschen och betalar inte det som andra gör. Därför blir jag lite trött när inte en enda som verkligen har erfarenhet och kan svara på frågan gör det, utan i stället en massa svar av den typen det nu blev. Generellt tycker jag nog att vi som har varit på forumet väldigt länge och antagligen har rätt mycket erfarenhet är lite dåliga på att bara svara på trådskaparens fråga, vi bakar gärna in personliga åsikter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » sön 13 okt 2013, 20:11

Spider skrev:... Generellt tycker jag nog att vi som har varit på forumet väldigt länge och antagligen har rätt mycket erfarenhet är lite dåliga på att bara svara på trådskaparens fråga, vi bakar gärna in personliga åsikter.
Då kan det bli litet tveeggat att inleda sitt frågande så här:
."Min älsta son ska titta på en Maxi 68 i helgen, förseglen är ganska dåliga och då är frågan hur man ska budgetera?


Jag skulle personligen inte bli överraskad om det kommer svar på just den frågan. :D
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » sön 13 okt 2013, 20:19

Bara för att jag har ett förflutet i branschen så betyder det inte att jag har erfarenhet av Maxins egenskaper. Även om jag har bra priser och han får betala vad jag betalar så är en prisskillnad på ett par tusen viktiga pengar för honom. För dig och mig kanske en eller ett par tusen kvittar, men är man ung och sparar så mycket man kan så är prioriteringen viktig, oavsett farsans kontakter. Som sagt frågan gällde att välja rätt segel, det billigaste hade varit transportrulle och överlappande, nu blir det revbar rulle och 130%.

Skriv svar