vinter i sjön - backup vid läcka...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
robban999
Guldmedlem

vinter i sjön - backup vid läcka...

Inlägg av robban999 » fre 11 okt 2013, 12:29

Jag skall vinterförvara i sjön och ämnar vidtaga lite säkerhetsårgärder om oturen skulle vara framme.

Som sista försvarslinje kommer jag att ha en dränkbar pump från Jula som pumpar 230 liter i minuten om båten oförutsett tar in vatten. El finns på bryggan.

Fråga, räcker kapaciteten på pumpen, eller behöver jag en större? Ponera att en bottenventil fryser och går rakt av, hur många liter per minut rinner in? Värsta bottenventilen i mitt fall är toautloppet (38 mm slang) som sitter ca. 70 cm under vattenlinjen...

mvh

oceansailor
Diamantmedlem

Re: vinter i sjön - backup vid läcka...

Inlägg av oceansailor » fre 11 okt 2013, 12:51

Hur mkt, vatten som kommer in får andra "kloka" gubbar räkna på.

Men hur länge kan Jula pumpen pumpa utan att haverera? Finns det ström just då? En olycka kommer inte alltid ensam.

Varför inte installera ett larm med temperatur ( om Du planerar att ha värme) och vattensensor. Då får Du ett SMS att något är fel.

"Yachtsafe" är ett alternativ

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » fre 11 okt 2013, 13:50

Har redan ett larm med temp-SMS, tänkte även koppla det så att jag får ett SMS vid pumptillslag. Då kan jag komma till undsättning och pumpens livstid behöver inte vara mer än en timme eller två.

mvh

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » fre 11 okt 2013, 14:49

Inget svar, men två frågor. Jag har funderat på förvaring i sjön, hur förebygger du läckagen? Kommer båten ligga infrusen eller är det öppet vatten?

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » fre 11 okt 2013, 15:32

Jag ser till så att alla bottenventiler är öppna, osannolikt att isproppar kan spränga sönder något då. Annars inget förutom konservering av motor och sånt som man skulle gjort om man tagit upp båten. Jag låter båten frysa in om det blir sådan vinter...
mvh

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » fre 11 okt 2013, 17:20

Svaret på min egen fråga blev max 252 l/min vid 38 mm hål på 70 cm djup...gränsfall med min pump alltså. Får väl köpa en lite kraftigare.
mvh

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 11 okt 2013, 19:59

robban999 skrev:Svaret på min egen fråga blev max 252 l/min vid 38 mm hål på 70 cm djup...gränsfall med min pump alltså. Får väl köpa en lite kraftigare.
mvh
Skulle tro att kapaciteten minskar rejält med lyfthöjden. Det är ju en bit från kölsvinet till relingen.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 11 okt 2013, 21:24

Två pumpar kanske? Eller en bra försäkring?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 12 okt 2013, 07:54

robban999 skrev:Jag ser till så att alla bottenventiler är öppna, osannolikt att isproppar kan spränga sönder något då. Annars inget förutom konservering av motor och sånt som man skulle gjort om man tagit upp båten. Jag låter båten frysa in om det blir sådan vinter...
mvh
Jag fick tips att man kunde klippa en remsa av liggunderlag och sticka in i ventilen. Då blir utrymmet för vatten mindre, och om det fryser komprimeras remsan i stället för sprängverkan av ventilen.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » lör 12 okt 2013, 19:57

Hej.. detta tips har jag också fått... hur de tegentligen fungerar skulle vara bra att veta / ta reda på.
Men sådär tekniskt sett så ett slutet-cell-liggunderlag som inget vatten trängs in i så koprimeras ju när
vattnet fryser runt om... Hur man sedan får in remsan i utloppet / intaget är ju en annan femma :)
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 17 okt 2013, 14:04

Fredrik skrev:Två pumpar kanske? Eller en bra försäkring?
Tänk verkligen på det sistnämnda. Pantaenius, som vi har, godkänner vinter i sjön utan tillägg. Ersätter alla skador beroende på vatteninträngning, oavsett orsak. Dessutom är de otroligt trevliga och hjälpsamma om man skulle behöva hjälp efter en skada. Vilket vi hade oturen (oskickligheten) att behöva häromåret efter en grundstötning...
---
Bosse
Monsun 31, #116

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 17 okt 2013, 15:43

robban999 skrev:Jag skall vinterförvara i sjön och ämnar vidtaga lite säkerhetsårgärder om oturen skulle vara framme.

Som sista försvarslinje kommer jag att ha en dränkbar pump från Jula som pumpar 230 liter i minuten om båten oförutsett tar in vatten. El finns på bryggan.

Fråga, räcker kapaciteten på pumpen, eller behöver jag en större? Ponera att en bottenventil fryser och går rakt av, hur många liter per minut rinner in? Värsta bottenventilen i mitt fall är toautloppet (38 mm slang) som sitter ca. 70 cm under vattenlinjen...

mvh
Om du inte tänker använda båten i vinter kanske det vore bättre att ta upp den och förvara den på land. Då vet du att den inte sjunker och du kommer åt att bottenmåla den till våren. Och så slipper du att köpa pumpar för en förmögenhet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar