Ni med erfarenhet av Maxi 68

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » ons 09 okt 2013, 21:21

Min älsta son ska titta på en Maxi 68 i helgen, förseglen är ganska dåliga och då är frågan hur man ska budgetera?
En maxgenua 140-150% och rulle?
En överlappande fock? (då räcker billig rulle enbart till förvaring).
Så ni som seglat dessa små båtar, vad kräver den för försegel? Bär den genuan långt upp i vindregistret, eller måste man minska tidigt?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Peter_K » ons 09 okt 2013, 23:17

Jag har bara seglat andra små båtar, och valde att lägga pengar på två försegel (genua 1 och fock) och hoppa över rullen. Att vika så små segel är inget problem.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » ons 09 okt 2013, 23:54

Jag vet Peter, vi har ju en tråd om dina försegelalternativ ;). Men dom vill undvika säckar i båten, det är trångt ändå.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » tor 10 okt 2013, 06:40

Ett brutalt krasst råd: Jag är säker på att Maxi68 är en trevlig båt och allt sådant, men om man sätter pris på segel ihop med själva båten kommer man oftast fram till att den dyrare båten med bra segel alltid blir billigare. Så titta runt ordentligt. Det finns två dyra-att-ersätta-komponenter till alla billiga båtar; båda är mjuka. Det andra är dynorna. Man kan oftast fräscha upp det hårda i en inredning, men man kan inte måla sunkiga dynor.

Detta sagt, så tror jag att en bra rulle och en bra, verkligt inrullbar 130%-genua är det rätta valet till alla båtar där man överhuvud taget vill ha en rulle. Till en rullrevbar genua kommer också någon form av justerbara skotpunkter.
Anders S

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av nilsnobbing » tor 10 okt 2013, 09:44

Jag har seglat en del Maxi 68 och håller i stort sett med Peter. Båten har ganska bra förvaringsutrymmen eftersom ingen inombordare finns, så det brukar gå att hitta utrymme för segelsäckar. Det enda skälet jag ser till att ha rulle på en sådan liten, fraktionsriggad båt är om man vill ensamsegla, men då ska det vara en riktig revbar rulle. Det är lite trassligt att byta försegel när vinden tar i mer än man trott. Och att reva ska vara lätt, annars väntar man för länge.

mvh

Nils Nobbing

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » tor 10 okt 2013, 10:51

Jag har ju själv haft ett tiotal båtar, dock ingen Maxi 68. På några av min fraktionsriggade båtar har en genua varit totalt bortkastat, i alla vindar över väldigt lätt väder har överlappande ex vertech varit bättre. På andra har det krävts genua längre upp i registret. Så frågan är som sagt riktad till erfarenhet av just Maxi 68. Måste man minska väldigt tidigt så är vinsten liten med genua.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » tor 10 okt 2013, 11:06

Fick svar av min segelmakare. Båten är styv och behöver genua ganska långt upp i registret.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av thomask » fre 11 okt 2013, 19:49

..................................." ??
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Peter_K » fre 11 okt 2013, 23:22

Ska man behålla båten några år och seglet är dåligt är det värt det. Men man kan inte räkna med att få igen pengarna vid en försäljning. Men det gäller alla båtar vågar jag påstå.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » lör 12 okt 2013, 07:45

Frågan gällde inte om man får tillbaka pengarna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Anders S » lör 12 okt 2013, 08:22

Det är väl inte Nobelprisnivå på att räkna ut vad segel kostar, i synnerhet inte om man frågar segelmakaren innan man handlar? Däremot bör man ju göra en krass bedömning innan man köper båt, så man maximerar utbytet av sina surt förvärvade. Samtidigt kan man ju inte riktigt räkna med att allt roligt skall vara gratis eller ens ekonomiskt försvarbara investeringar. Annat är det ju om man bara vill försäkra sig om att den båten man köper skall vara möjlig att sälja vidare om en säsong eller två.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » lör 12 okt 2013, 09:18

Jag håller helt med dig Anders. Inte många fritidsintressen ger pengar, men det är ofta roligare on jag har bra grejor. En golfspelare betalar höga avgifter och köper de klubbor dom anser sig behöva. Vi som seglar köper den utrustning vi finner värdefulla på ett eller annat vis.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av peterh » lör 12 okt 2013, 09:42

thomask skrev:Är det värt pengarna att köpa nya segel till en Maxi68 /Maxi77?? Bara ett enda segel måste ju vara värt mer än vad båten är värd, All heder åt folk som håller liv i 70-talet, Men det är lite att "elda för kråkorna" ??
Så är det väl med alla fritidsaktiviteter, man får inte igen pengarna.

EN maxi 68/77 är en av de båtar som har lång förväntad återstående livslängd, ordentligt byggda, hyfsat med delar,
seglar förvånansvärt bra och sjunker inte för småsaker. Och visst är det trvligare med en billig båt i bra skick med bra segel
än en dyrare båt där segel och annat är sunkigt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av thomask » lör 12 okt 2013, 15:08

...................................
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ni med erfarenhet av Maxi 68

Inlägg av Spider » lör 12 okt 2013, 15:25

thomask skrev:Det var lite det jag menade, dom flesta 68/77or jag sett verkar vara rätt slitna. både ut och invändigt.
Okay om man tänkt ha båten länge, min båt var rätt sleten den med, Så här i efterhand så orkar jag inte renovera en båt till.
Man lägger inte ner en massa pengar på en gammal bil heller, om den nu inte har ett samlarvärde.
Det finns massor med människor som lägger pengar på gamla bilar bara för det är skoj, några slantar i vinst vid försäljning är inget man kalkylerar med. Själv gammal medlem i motorhistoriska klubben och vet att många skruvar och fixar av ren glädje. Precis som med seglingen.

Skriv svar