vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av peterh » tor 10 okt 2013, 20:47

Jag avser att byta antennkabeln i masten, kontakten i ovankant har gjort sitt, kabeln för övrigt är mycket styv och börjar fransa sig.

Vad skall jag köpa för kabel ? Och vad är det för kontakter som används till vhf ?

( finns det någon i götet som kan hjälpa till med detta , t.ex. att pressa på kontakter ? Leverera kabel och kontakter ?)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av Anders S » tor 10 okt 2013, 21:58

I radion och på antennfästet brukar det sitta (på Kabeln) en PL259 (då heter honan SO259, tror jag mig minnas). De är "de-facto-standard" på VHF-apparater och antenner. Kolla detta, bilder finns på Google.

Efter en del kludd med min egen antennkabel visade det sig att det var väl lönt att förre ägaren köpt antennkabel med förtent skärmstrumpa och en flertrådig mittledare. Denna har fungerat bra flera år (5+) och har inte "stelnat" i plasthöljet. (Dock, alt har ändligt liv). Jag tröttnade på att ha 8 meter kabel på masten då den togs ner, och handlade en billig crimptång på Biltema och byggde en skarv under masten utan problem och utan att ha crimpat förr.

RG8 skall nog räcka, om din mast inte är superhög, helst i förtent utförande. (Man kan inte förtenna själv, utan varje enskild kabelkardel skall vara förtent innan slagning - det ökar korrosionsskyddet och förhindrar "svartröta" i kopparn.)

Det finns numera färdiga kablar med FMEkontakter i ändarna i båtaffärerna. En lösning kan ju vara att använda en passande länd av en sådan, men tillköpta, passande (PL259)kontakter som skruvas fast. De här skruvändarna som kommer på kabeln är mycket nätta och bara obetydligt fetare än kabeln.
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av Lasse M » fre 11 okt 2013, 14:59

Även jag kommer att byta kabel i vinter. Jag kommer att välja RG58 med PL259 kontakter, lödvarianten, och vulktape i skarvarna.
Beträffande antennkabeln så har ju RG8, RG213 mfl betydligt bättre prestanda med avseende på dämpning än den betydligt billigare, lättare och smidigare RG58. Men har det någon praktisk betydelse på det sättet vi använder VHF:n ? Det jag menar/undrar/påstår är att, trots högre förluster i kabeln, så finns det ändå massor med effekt för att nå långt bortom radiohorisonten. Man eldar lite grand för kråkorna sas.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av Anders S » fre 11 okt 2013, 15:40

Lasse M skrev:Även jag kommer att byta kabel i vinter. Jag kommer att välja RG58 med PL259 kontakter, lödvarianten, och vulktape i skarvarna.
Beträffande antennkabeln så har ju RG8, RG213 mfl betydligt bättre prestanda med avseende på dämpning än den betydligt billigare, lättare och smidigare RG58. Men har det någon praktisk betydelse på det sättet vi använder VHF:n ? Det jag menar/undrar/påstår är att, trots högre förluster i kabeln, så finns det ändå massor med effekt för att nå långt bortom radiohorisonten. Man eldar lite grand för kråkorna sas.

Lasse
En betydelse är ju hållbarhet, dels mekaniskt, dels över tid. Detta kan motivera att man köper kvalitetskabel, och det är väl kanske det viktigare. Därav mitt tips om marinvarianten med bättre vädertålighet. Jag tror inte det är av kosmisk betydelse om antennkabeln ha en aning större förluster.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av paliswe » fre 11 okt 2013, 19:28

Det viktiga är att man använder sk lågförlustkabel, då brukar det funka bra med RG58. Den kostar lite mera. Kvalitén bör vara förtenta ledare, det är det som är standard i marina sammanhang. Ska det vara riktigt fint har man dubbla skärmar, men för VHF är det relativt låga frekvenser (160 MHz) så det brukar räcka med enkel skärm, Dock ska man se till att den är tättspunnen (dvs man ska inte kunna se genom skärmen när man skalat av isoleringen, alla ledare ska ligga tätt intill varandra).

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av peterh » fre 11 okt 2013, 19:34

paliswe skrev:Det viktiga är att man använder sk lågförlustkabel, då brukar det funka bra med RG58. Den kostar lite mera. Kvalitén bör vara förtenta ledare, det är det som är standard i marina sammanhang. Ska det vara riktigt fint har man dubbla skärmar, men för VHF är det relativt låga frekvenser (160 MHz) så det brukar räcka med enkel skärm, Dock ska man se till att den är tättspunnen (dvs man ska inte kunna se genom skärmen när man skalat av isoleringen, alla ledare ska ligga tätt intill varandra).
Har du någon rekommendation på inköpsställe / artikelnummer ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av paliswe » fre 11 okt 2013, 19:56

Kollade lite på Elfa och de har 3 kablar som har olika förluster, ca 17, 18 resp 21 db per 100 m. Dessa får man kontaktera själv.
SeaSea har en "Superlågförlustkabel", men man skriver inte hur låg förlusten är. Den finns i olika längder färdigpressade med minikontakter och där man sedan sätter på PL259 efter att ha dragit igenom kabeln. Att ha ordentlig kontaktering är också viktigt, så att inte signalen försvinner i kontakterna.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=16653
finns säker fler butiker som har sådana färdiga kablar.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av peterh » fre 11 okt 2013, 20:52

paliswe skrev:Kollade lite på Elfa och de har 3 kablar som har olika förluster, ca 17, 18 resp 21 db per 100 m. Dessa får man kontaktera själv.
SeaSea har en "Superlågförlustkabel", men man skriver inte hur låg förlusten är. Den finns i olika längder färdigpressade med minikontakter och där man sedan sätter på PL259 efter att ha dragit igenom kabeln. Att ha ordentlig kontaktering är också viktigt, så att inte signalen försvinner i kontakterna.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=16653
finns säker fler butiker som har sådana färdiga kablar.
Jag tackar och bugar. Blir en tur till seasea ser det ut som.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av Kjelle » fre 11 okt 2013, 21:24

Jag har en förkortad antenn - sprötet är ca 15 cm - i masttoppen och ca 15 m RG58 till apparaten. Som kontak(er) använder jag pressade BNC med en skarv vid masten samt en övergång till PL259 vid apparaten. Jag hör kustradiostationer på mer än 30 nm avstånd utan problem vilket motsvarar den faktiska radiohorisonten. Användning av lågförlustkablar osv kommer inte att öka räckvidden mer än mycket marginellt.

Om det fanns behov att öka anteneffekten är den första åtgärden att använda en riktig kvartsvågsantenn som direkt ger 3 dB i förstärkning. Kontakttypen PL259 är en ganska primitiv och ålderdomlig och är känslig för hur den monteras och har större "förluster" (SWR) än t ex BNC.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: vhf antenn, kabeltyp och kontaktbenämning

Inlägg av AndersGustafsson » fre 25 okt 2013, 11:42

Jag har tjock, lågförlustkabel hela vägen ned i masten. Klämda kontakter och med en N-kontakt i nedre änden och ett N-hylstag i båten. N-kontakter är vattentäta och har bra RF-egenskaper. Då jag tar loss masten jar jag en kabelstump med en N-kontakt som "blindplugg" så att jag inte får in vatten.

Hör både Stockholm Radio och Turku Radio hur bra som helst.
/Anders G

Skriv svar