Dieseltank i kölsvin
Dieseltank i kölsvin
Vi kommer att byta motor på vår Allegro 33 under hösten/vintern. I samband med att motorrummet är tomt tänkte jag passa på att göra i ordning dieseltanken som finns i kölsvinet bakom motorn.
Tanken har använts för länge sedan av tidigare ägaren och är halvfull med gammal diesel. Den ska naturligtvis öppnas, tömmas och göras ordentligt ren. Tips om medel för detta önskas.
Sedan ska költanken kopplas ihop med dagtanken (ca 60 liter i akterstuven) på något listigt sätt. Här vet jag inte alls vad som är bäst men jag antar att motorn hämtar bränslet från dagtanken som i sin tur fylls på av költanken. Eller? Hur har ni med liknande installationer gjort?
Ska man kosta på ett vattenavskiljarfilter på ledningen mellan köl- och dagtank?
Sedan ska det till en bränsleretur från den nya motorn vilket inte den gamla MD11:an har. Är väl lämpligast att låta denna gå rakt ner i dagtanken?
Tanken har använts för länge sedan av tidigare ägaren och är halvfull med gammal diesel. Den ska naturligtvis öppnas, tömmas och göras ordentligt ren. Tips om medel för detta önskas.
Sedan ska költanken kopplas ihop med dagtanken (ca 60 liter i akterstuven) på något listigt sätt. Här vet jag inte alls vad som är bäst men jag antar att motorn hämtar bränslet från dagtanken som i sin tur fylls på av költanken. Eller? Hur har ni med liknande installationer gjort?
Ska man kosta på ett vattenavskiljarfilter på ledningen mellan köl- och dagtank?
Sedan ska det till en bränsleretur från den nya motorn vilket inte den gamla MD11:an har. Är väl lämpligast att låta denna gå rakt ner i dagtanken?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Dieseltank i kölsvin
Det låter väl som en bra ide. Då skulle jag sätta en enkel elektrisk transportpump mellan stortanken och dagtanken och på den ledningen ett lättinspekterad grovfilter med vattenavskiljarkopp. På den nya "stortanken" se till att det finns ett rör ner i botten, som du kan ta ut bottensatsen ifrån. Returen blir nog bäst att leda till dagtanken, speciellt om du använder den som dagtank, dvs har koll på vad som går åt. Jag skulle dock (med en 60 liters dagtank) fundera på en tankgivare i båda tankarna eller på annat sätt kunna pejla dem. 60 liter i dagtanken är så mycket att du inte kör upp det på en dag och man vill ju veta vad som finns kvar, om inte annat för att kunna parera. Med en såpass stor dagtank kan man ju också räkna med att kunna tömma dagtanken i stortanken, men också tömma stortanken till dagtanken, då man har helt litet kvar. Att tömma dagtanken torde gå via självfall, annars får man pyssla litet med ledningsdragningen.
Jag har själv en jättetank och hade gärna haft två istället.
För rengöringen tror jag det kommer att räcka med att torka ur och möjligen tvätta beläggningar med högtryckstvätt och lämpliga tvättmedel. Skulle det finnas Lasse L:ska odjur i tanken (han visar säkert bilden igen, om vi är snälla), så jaga dem först med högaffel och skyffel. Får du bara ut bränslet kan man suga slafs och vatten med våtdammsugare.
Jag har själv en jättetank och hade gärna haft två istället.
För rengöringen tror jag det kommer att räcka med att torka ur och möjligen tvätta beläggningar med högtryckstvätt och lämpliga tvättmedel. Skulle det finnas Lasse L:ska odjur i tanken (han visar säkert bilden igen, om vi är snälla), så jaga dem först med högaffel och skyffel. Får du bara ut bränslet kan man suga slafs och vatten med våtdammsugare.
Anders S
Behöver du verkligen så stor tank?
Själv har jag en tank på ca 30 liter, samt två st. 10-liters dunkar som back-up. Du kanske skall fundera på att plocka bort stora tanken och bara ha en dagtank? Det är nog vad jag skulle ha gjort, så hade jag fått plats för mer öl istället!
Själv har jag en tank på ca 30 liter, samt två st. 10-liters dunkar som back-up. Du kanske skall fundera på att plocka bort stora tanken och bara ha en dagtank? Det är nog vad jag skulle ha gjort, så hade jag fått plats för mer öl istället!
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Tycker Du skall montera ett filter mellan költank samt dagtank. Gärna med vattenavskiljare. Gör även en möjlighet att använda detta filter som "fuel polishing"hedgehog skrev:Vi kommer att byta motor på vår Allegro 33 under hösten/vintern. I samband med att motorrummet är tomt tänkte jag passa på att göra i ordning dieseltanken som finns i kölsvinet bakom motorn.
DVS. Med en ventil skall kunna välja att bara cirkulera bränslet i költanken genom filtret alternativt fylla dagtanken.
En bra grej om Du vill cirkulera bränslet någon gång under vinterförvaringen alt. när Du får dåligt bränsle. Returen från motorn till dagtanken. Alla anslutningar till dagtanken monteras på ovansidan. Sätt en ventil på dagtanken så att Du kan stänga ifall slangen till huvudtanken brister. Elegantast vore en elektrisk ventil som aktiveras när pumpen startar.
Det där är ju en fråga om hur man har plats och vilka resor man gör (och hur mycket man kör motor).Fredrik skrev:Behöver du verkligen så stor tank?
Jag ser (som har en löjligt stor tank) en stor poäng i att ha två tankar och en av dem dedikerad för seriösa långturer. Men då skulle jag bara tanka den stora tanken då det behövs. Tydligen ligger tanken under motorn, ett ställe där man normalt undviker att ha någonting som blir försämrat av olja. Nu heter det visserligen Öl på tyska, men ändå. Ölen ligger bättre på annat, svalare och lättare gripbart håll.
Anders S
Tack för snabba svar!
Storleken på tankarna är vad de är, dvs båda tankarna finns redan. Vi har fram till nu bara använt "dagtanken". Under sommarturerna (5-6 veckor) har vi haft med extrabränsle i 25-literdunkar. Tycker det vore bra att utöka kapaciteten och slippa några plastdunkar och dessutom vara bättre förberedd för en framtida långsegling. Ölen (dvs den humlade!) har jag bättre lagringsutrymme för än under motorn. :)
Ni förespråkar alla (liksom Ljusne i en tråd jag hittade efter att jag postat min fråga) ett system där man manuellt fyller dagtanken m.h.a en elpump. Känns som en bra ide. Tankgivare ska i båda tankarna (finns bara i költanken idag) Styr man sedan pumpen med en brytare vid tankmätaren så har man bra koll. Att kunna cirkulera bränslet genom ett filter låter bra men hur effektivt är det egentligen? Det blir inget stort flöde och eftersom innehållet hela tiden så att säga späs ut så bör det ta rejält lång tid innan allt bränslet varit igenom.
Någon speciell anledning att ni föreslår retur till dagtanken? Den naturligaste vägen är ju fritt fall direkt från motorn och ner i költanken. Det förutsätter förstås att man kontinuerligt använder båda
Storleken på tankarna är vad de är, dvs båda tankarna finns redan. Vi har fram till nu bara använt "dagtanken". Under sommarturerna (5-6 veckor) har vi haft med extrabränsle i 25-literdunkar. Tycker det vore bra att utöka kapaciteten och slippa några plastdunkar och dessutom vara bättre förberedd för en framtida långsegling. Ölen (dvs den humlade!) har jag bättre lagringsutrymme för än under motorn. :)
Ni förespråkar alla (liksom Ljusne i en tråd jag hittade efter att jag postat min fråga) ett system där man manuellt fyller dagtanken m.h.a en elpump. Känns som en bra ide. Tankgivare ska i båda tankarna (finns bara i költanken idag) Styr man sedan pumpen med en brytare vid tankmätaren så har man bra koll. Att kunna cirkulera bränslet genom ett filter låter bra men hur effektivt är det egentligen? Det blir inget stort flöde och eftersom innehållet hela tiden så att säga späs ut så bör det ta rejält lång tid innan allt bränslet varit igenom.
Någon speciell anledning att ni föreslår retur till dagtanken? Den naturligaste vägen är ju fritt fall direkt från motorn och ner i költanken. Det förutsätter förstås att man kontinuerligt använder båda
/p
/p
Nu vet jag inte vad du har för motor och typ, men har du returledning kan denna ha allt från rejäl returfors till ett litet löjligt sipprande. Rinner det ordentligt och matarpumpen är i fin form kanske t o m mer bränsle returneras än vad du gör av med i motorn. Då är det lämpligt att skicka tillbaka det i dagtanken - du får ett slutet kretslopp och dagtanken s innehåll speglar den verkliga förbrukningen. Den dag du har full stortank finns det ju heller inte plats för ytterligare bränsle i denna.hedgehog skrev: Någon speciell anledning att ni föreslår retur till dagtanken? Den naturligaste vägen är ju fritt fall direkt från motorn och ner i költanken. Det förutsätter förstås att man kontinuerligt använder båda
När det gäller "polering" via en bränslepump och ett filter med returledning, så är det teoretiskt tänkbart att kunna ha det så. I praktiken fungerar det bara om det "inte behövs" därför att filtret blir snabbt igensatt om bränslet är skabbigt. (Det är i sig bra, men du får inte en kontinuerlig rensning (="polering") av dåligt bränsle utan att ha en rejälare lösning - vi talar flera tusen kronor. En (bättre) halvmesyr är i så fall ett dubbelt filter ( http://www.ebay.com/itm/Lucas-Delphi-HD ... 2a30be8214 ) där man dels får mer filteryta (man kan ha större filter) och kan byta filter "flying", om man är mycket misstrogen mot bränslet man får i tankarna (det kan man behöva vara när bränslet kommer på traktorkärra, i ett delvis genomrostat tomfat och slangas ner i båten med en hävert med en bit strumpbyxa som sil. I ett sådant läge tankar man i stortanken och tar inte en droppe till dagtanken utan att filtrera det. Får man stopp har man i alla fall dagtankens bränsle att köra på tills man bytt filter.
Eller så seglar man...
Anders S
Det blir en Lombardini 1404 (40hk)
Jag har ingen aning om returflödet i den men tycker att du har en poäng med "slutet kretslopp".
Nackdelen är att bränslet måste tryckas upp en meter eller så eftersom dagtanken sitter precis under däcksnivå.
Till költanken blir det ju fritt fall.
Jag ska kolla med Rodahl hur motorn beter sig.
Jag har ingen aning om returflödet i den men tycker att du har en poäng med "slutet kretslopp".
Nackdelen är att bränslet måste tryckas upp en meter eller så eftersom dagtanken sitter precis under däcksnivå.
Till költanken blir det ju fritt fall.
Jag ska kolla med Rodahl hur motorn beter sig.
/p
/p
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Jag skulle vänt på steken och kopplat bränsleslangar, retur etc till költanken och satt en ventil mellan tankarna, då tankar du via dagtanken och har självfall till költanken. Då räcker det med bränslemätare i költanken. Det konceptet har jag på min HR 36 och det funkar perfekt
Förväxla bara inte dagtankens funktion med var den ligger. Det vanligaste är nog att använda den mindre av två tankar som dagtank, men var de är placerade i båten betyder inte så mycket. Däremot är det viktigt att skydda dagtankens bränsle, till exempel genom att den bara kan fyllas via den stora tanken och genom vettiga filter.seniorseglare skrev:Jag skulle vänt på steken och kopplat bränsleslangar, retur etc till költanken och satt en ventil mellan tankarna, då tankar du via dagtanken och har självfall till költanken. Då räcker det med bränslemätare i költanken. Det konceptet har jag på min HR 36 och det funkar perfekt
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Det Du har är en enkel och bra lösning om man har två bränsletankar. Men det är ingen dagtank eftersom Du suger från bottentanken som även är den största. Har Du skitigt bränsle i költanken så hjälper inte reservtanken Dig.seniorseglare skrev:Jag skulle vänt på steken och kopplat bränsleslangar, retur etc till költanken och satt en ventil mellan tankarna, då tankar du via dagtanken och har självfall till költanken. Då räcker det med bränslemätare i költanken. Det konceptet har jag på min HR 36 och det funkar perfekt
En dagtank är en liten tank dit man pumpar filtrerat bränsle från en stor förvaringstank.
Nu är motorn ute och jag har haft möjlighet att titta närmare på költanken. När jag väl fått bort den pyttelilla manluckan insåg jag att det bästa blir att tömma och sedan plugga igen tanken. Den såg inte trevlig ut invändigt och med motorn på plats igen blir det omöjligt att komma åt för framtida rengöring. Dessutom är påfyllningsslang mm i vägen om man vill göra justering eller liknande på propelleraxeltätningen.
Tack ändå alla ni som kommit med tips!
Tack ändå alla ni som kommit med tips!
/p
/p