Vattenavskiljare utan filter MD5?
Vattenavskiljare utan filter MD5?
Håller på att höstvårda min Fenix som jag köpte i våras. Följer råden i den utmärkta skriften MD5 for dummies. All heder till författaren. Men jag blev lite förvånad när jag kom till vattenaskiljaren/förfiltret. För det första kom det rejält med diesel när jag skruvade ur bottenskruven. Kändes som det var betydligt mer än vad som får plats i avskiljaren - gissa på 7 dl. Jag stängde kranen från tanken men det fortsatte. Var det kanske diesel som rann baklänges från bränslesystemet? Det andra jag blev fundersam på är att det inte fanns någon filterinsats i den när jag öppnade. Finns det vattenavskiljare utan filter eller har förra ägaren fuskat? Jag köpte servicesats från hjertman där en del var en filterinsats men jag tycker inte riktigt del passar. Skickar med bild.
Re: Vattenavskiljare utan filter MD5?
Om du får ut sju deciliter diesel ur vattenavskiljaren beror det på att du har dieseltanken placerad högre (vilket är brukligt). Du kan alltså fortsätta tappa ur tills din tank är tom.
Alla borde ha skägg
Re: Vattenavskiljare utan filter MD5?
En möjlighet är att kranen inte stänger. Annars kan det förstås tänkas att bränslet i ledningssystemet rinner tillbaka, men det skulle i så fall droppa/sippra, inte rinna lätt.skalman skrev:Håller på att höstvårda min Fenix som jag köpte i våras. Följer råden i den utmärkta skriften MD5 for dummies. All heder till författaren. Men jag blev lite förvånad när jag kom till vattenaskiljaren/förfiltret. För det första kom det rejält med diesel när jag skruvade ur bottenskruven. Kändes som det var betydligt mer än vad som får plats i avskiljaren - gissa på 7 dl. Jag stängde kranen från tanken men det fortsatte. Var det kanske diesel som rann baklänges från bränslesystemet? Det andra jag blev fundersam på är att det inte fanns någon filterinsats i den när jag öppnade. Finns det vattenavskiljare utan filter eller har förra ägaren fuskat? Jag köpte servicesats från hjertman där en del var en filterinsats men jag tycker inte riktigt del passar. Skickar med bild.
Ja, det finns avskiljare utan filter. De är relativt vanliga. Däremot brukar man då kalla burken för "vattenavskiljare" inte grov- eller förfilter. Baksidan med att ha ett filter i vattenfällan är att man kan få ett filter som inte tål vatten, dvs filtermaterialet sväller och filtret blir igensatt (egentligen inte, men samma effekt). Därför brukar man se till att flödet går genom labyrinten först, där vattnet fastnar och kan tappas av, medan grovfiltret skall fånga upp sådant skräp som kommer med bränslet. Därmed skonas finfiltret skonas så långt möjligt och får lång drifttid.
Anders S