Angående Coelan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mats-z
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 22:15

Angående Coelan

Inlägg av mats-z » lör 07 sep 2013, 14:51

Hej alla båtvänner! (Skriver här för att ni segelbåtsfantaster är minst lika berörda av olika frågor kring lackning)

Jag lackade min båt Loreley, ca 50 kvm teakdäck med Coelan, den mycket högt rekommenderade "som bästa produkten" med 10 års garanti.

Lackningen utfördes tillsammans med personer som har upp till 30 års erfarenhet av att arbeta med träbåtar. Instruktionerna följdes till punkt och pricka, då detta noterades vara av mycket stor vikt.

Tyvärr levde produkten inte upp till sina förväntningar då uv-skyddet i lacken över hela båten inte fungerade. Det var något fel på primern som efter två år orsakade stor åverkan och det såg förskräckligt ut. Återförsäljaren för Coelan i Sverige rekommenderade vid tillfället att det "bara var att ta bort".

Det jag skulle vilja veta är om fler än jag har upplevt samma sak med Coelan? Om så, berätta då gärna om din erfarenhet med:

typ av båt, typ av trädäck, vinterförvaringsförhållanden, typ av vatten båten vanligtvis framförs i.

Här är lite bilder på båten och resultatet av lacken:

Bild

Bild

Bild

Mvh, Mats Cecilgård

Skriv svar