Vindinstrument, något att ha?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Göran A
Platinamedlem

Vindinstrument, något att ha?

Inlägg av Göran A » fre 30 aug 2013, 07:33

Skall köpa ett Nexus logg/lodinstrument och lägger jag till några tusen till så får jag med ett trådlöst vindinstrument. Ser jag mig omkring i hemmahamnen ser jag att flertalet av båtarna har vindinstrument, men funderar på om det är något man använder.
Kan kanske vara roligt att se hur mycket det blåser, men tror man bedömmer det ganska bra ändå.
Vindriktningen ser man båda den sanna och skenbara på instrumentet, men kollar man vindexen får man en ganska bra bild. Möjligen slipper jag böja på nacken och det kan ju vara bekvämt.
Hjälp mig med några agrument för vindinstrument så att jag kan motivera kostnaden på 3-4000 extra.
Såg i en annat tråd om VMG, men då jag inte kappseglar tror jag inte det är något jag kommer att ha någon större praktisk användning av.

Göran A

peterh
Diamantmedlem

Re: Vindinstrument, något att ha?

Inlägg av peterh » fre 30 aug 2013, 08:01

Göran A skrev:Skall köpa ett Nexus logg/lodinstrument och lägger jag till några tusen till så får jag med ett trådlöst vindinstrument. Ser jag mig omkring i hemmahamnen ser jag att flertalet av båtarna har vindinstrument, men funderar på om det är något man använder.
Kan kanske vara roligt att se hur mycket det blåser, men tror man bedömmer det ganska bra ändå.
Vindriktningen ser man båda den sanna och skenbara på instrumentet, men kollar man vindexen får man en ganska bra bild. Möjligen slipper jag böja på nacken och det kan ju vara bekvämt.
Hjälp mig med några agrument för vindinstrument så att jag kan motivera kostnaden på 3-4000 extra.
Såg i en annat tråd om VMG, men då jag inte kappseglar tror jag inte det är något jag kommer att ha någon större praktisk användning av.

Göran A
för att slippa nexus kan du köpa en tacktick.

- Nattetid är vindinstrumentet belyst, något som vindexar vanligtvis inte är.
- man får ett mått på vindstyrka
- man har möjlighet att använda vindvärden i andra instrument

men visst är det en bekvämlighetsfråga. Ibland är man villig att gå ganska långt för att få denna extra bekvämlighet :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 30 aug 2013, 08:34

En annan aspekt är att givare till mekaniska vindinstrument förefaller ha ganska kort livstid. Skulle jag sätta skulle jag nog överväga en termisk eller ultraljudsgivare.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 30 aug 2013, 08:47

Om du inte kappseglar - eller kanske inte ens seglar aktivt (?) är det en onödig utgift.
Då är kanske iofs logg också onödigt kan man tycka - om man inte håller till i vatten med mkt ström...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 30 aug 2013, 10:15

Om man inte är prylfreak så.... Men både logg och ekolod räknar jag som nödvändiga navigationsinstrument.
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 30 aug 2013, 18:19

Det fanns en trasig sumlog och och ett Seafarer ekolod i min båt när jag köpte den. Hade haft vindinstrument i en tidigare båt. På Hjertmans Julrea sålde de ett paket med log och lod och trådlöst vindinstrument.

Loggen visar alltid minst 1 knop mer än GPS;en oavsett om jag går med eller mot strömmen. Tempraturgivaren visar alltid 33 grader. Visserligen positivt för en annan som är badkruka, men knappast rätt. Ekolodet visar i stort sett alltid djupet när det är grunt, men nästan aldrig när det är lite djupare. Jag har en kombinerad lod och loggivare.

Det trådlösa vindinstrumentet visar alltid skapligt riktiga värde. Givaren har suttit uppe i såväl orkanvindar som stiltje i ca 4 år. Har båten i sjön med mast på hela året. Funderar varje vinter när givaren skall blåsa sönder. Det hade ju varit en enkel sak att plocka ner givaren om det inte varit så långt till
klättringsbar mastkran. Om jag mot all förmodan skulle byta ut instrumenten blir det nog inte Nexus nästa gång.

Skulle nog inte vilja va utan vindinstrumentet, vare sig vindriktning eller vindstyrka. Men loggen och vattentemperaturen kan kvitta. Däremot ekolodet är bra att ha när jag skall svajankra - vilket jag gör ofta

Min Vindex har suttit uppe längre tid än vindgivaren och under samma förhållanden. På den tiden man tog av och satte på masten av dumhet, var Vindex en ren förbrukningsvara.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 30 aug 2013, 19:25

toaen skrev:Tempraturgivaren visar alltid 33 grader. Visserligen positivt för en annan som är badkruka, men knappast rätt.
Jag har en kombinationsgivare (Airmar DST800/NMEA2000) för logg/lod/temp. De skryter med att den har 0.2 graders precision på temperaturvisningen. Man undrar bara vad det är för mening med den precisionen när lodet gör att hela givaren värms upp så att temperaturen stiger allt eftersom den varit påslagen, så efter en timme visar den kanske 2 grader för mycket. Och inte går det att stänga av lodet i den heller.

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » lör 31 aug 2013, 06:35

Ridax skrev: De skryter med att den har 0.2 graders precision på temperaturvisningen. Man undrar bara vad det är för mening med den precisionen när lodet gör att hela givaren värms upp så att temperaturen stiger allt eftersom den varit påslagen, så efter en timme visar den kanske 2 grader för mycket. Och inte går det att stänga av lodet i den heler.
Så fungerar (fungerade) min temp.mätare också. Tickar upp 1-2 grader inom 5-10 minuter, men har enbart loggivare.

Toaen skrev;
Loggen visar alltid minst 1 knop mer än GPS;en oavsett om jag går med eller mot strömmen.
Förmodar att du kallibrerat loggen. Vill minnas att jag fick skruva ner den 20-30% när den var ny och det var också en Nexus.

/Göran A

Andersw
Rookie

Inlägg av Andersw » lör 31 aug 2013, 22:26

Hej,

Intressant att du påstår att lodgivaren skulle värma upp tempgivaren.
Jag har aldrig någonsin sett att tempgivaren sitter i lodgivaren, den sitter alltid i logg-givaren. Logg-givaren har i princip ingen egenuppvärmining, vilket medför att den visar en temperatur som är nära den verkliga.

/Anders W

Andersw
Rookie

Inlägg av Andersw » lör 31 aug 2013, 22:36

Hej,

Någon påstod att man sätter av och på masten av dumhet, jag hävdar att man gör det av klokhet.
Varje höst ser jag över riggen och stagen så att inget försvagats under säsongen som gått, om någon infästning eller något stag degraderats vill man fixa det innan man ger sig ut på en ny säsong. Visst kan man åka upp i riggen under säsongen, men jag föredrar att vara i/på båten på semestern, inte uppe i riggen. Det är inget kul om riggen ger sig när det piper i, vilket den kan göra om man har otur och inte har koll på slitage. Windexen och annat pynt sätter man på masten efter att man mastat på, har man en bra kran att klättra i så är det lätt.

Vad gäller vindmätare, så gör den tillsammans med loggen att man bland mycket annat kan få sann och skenbar vindstyrka, vilket jag tycker är en tillgång. Att få en vindvinkel är också viktig info, och man får den oavsett om det är ljust eller mörkt ute eftersom instrumenten har belysning.

/Anders W

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 01 sep 2013, 04:26

Andersw skrev:Hej,
Intressant att du påstår att lodgivaren skulle värma upp tempgivaren.
Jag har aldrig någonsin sett att tempgivaren sitter i lodgivaren, den sitter alltid i logg-givaren. Logg-givaren har i princip ingen egenuppvärmining, vilket medför att den visar en temperatur som är nära den verkliga.
Eftersom det är en kombinationsgivare med både lod/logg/temp i samma enhet så finns det ju ingen separat loggivare att sätta den i. Annars är det ju såklart bättre att ha tempgivaren i loggen då den inte genererar samma effekt som ett lod och dessutom ändå måste ut genom skrovet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 01 sep 2013, 06:32

Någon påstod att man sätter av och på masten av dumhet, jag hävdar att man gör det av klokhet.
Varje höst ser jag över riggen och stagen så att inget försvagats under säsongen som gått, om någon infästning eller något stag degraderats vill man fixa det innan man ger sig ut på en ny säsong. Visst kan man åka upp i riggen under säsongen, men jag föredrar att vara i/på båten på semestern, inte uppe i riggen. Det är inget kul om riggen ger sig när det piper i, vilket den kan göra om man har otur och inte har koll på slitage. Windexen och annat pynt sätter man på masten efter att man mastat på, har man en bra kran att klättra i så är det lätt.

Vad gäller vindmätare, så gör den tillsammans med loggen att man bland mycket annat kan få sann och skenbar vindstyrka, vilket jag tycker är en tillgång. Att få en vindvinkel är också viktig info, och man får den oavsett om det är ljust eller mörkt ute eftersom instrumenten har belysning.

/Anders W
Det var jag som skrev att det var dumhet att masta av varje år.

I den frågan finns det delade uppfattningar. Jag har haft min båt i sjön, under många vintrar, och då naturligtvis med riggen på. Har även vinterförvarat båten på land ett antal år med masten på.

Det är mycket större risk för skador vid av och påmastning, enligt min uppfattning och erfarenhet, än om den får sitta kvar på båten. Brukar ta ner den vart tredje år, för en noggrannare kontroll, än man kan gör fån mastkran/båtmansstol.

Just det här ämnet har stötts och blötts i oändlighet på våra båtforum. Det finns två åsikter. Några skulle aldrig kunna tänka sig ha kvar masten på båten över vintern och andra har mångårig erfarenhet av detta och ser inga problem med att ha masten kvar på båten vresig den ligger i sjön eller på land.

Jag har en kombinerad logg och lodgivare. Den ingick i det paketet jag köpte för ett antal år sen. En fråga som brukar debatteras ibland är att minska antalet hål i skrovet under vattenlinjen. En tanke som även jag omfattas av, även om jag inte driver frågan på mina båtar "in absurdum". Att bara ha ett hål genom skrovet tyckte jag verkade bra i stället för två.

Var på båtmässan "Öppet varv" på Orust för styvt en vecka sen och talade med en utställare som hade Nexus i sitt sortiment (är det Garmin som tagit över Nexus?) Jag beskrev mitt problem med ekolodet som alltid visar djupet när jag är inne på grundare vatten, men nästan aldrig när det är djupt. Har dessutom en känsla att det blivit sämre med åren. Enligt honom är ekolodsgivaren som sitter i hop med loggen svagare än om man har en separat givare till lodet.

Hålet till kominationsgivaren är ju lite större, men det finns separata givare med större diameter.

Får kanske montera en separat ekolodsgivare nästa gång jag tar upp båten på land, vilket jag kommer att göra nästa vår.

Har dessvärre försökt montera en akterspegelsgivare inombords på min nuvarande båt, men det fungerade inte. Har gjort så på andra båtar med gott resultat, men på den nuvarande båten fungerar det inte trotts ett otal försök på många olika ställen. Det blir till att borra ett hål för en ny ekolodsgivare.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 01 sep 2013, 06:32

/Anders W
Det var jag som skrev att det var dumhet att masta av varje år.

I den frågan finns det delade uppfattningar. Jag har haft min båt i sjön, under många vintrar, och då naturligtvis med riggen på. Har även vinterförvarat båten på land ett antal år med masten på.

Det är mycket större risk för skador vid av och påmastning, enligt min uppfattning och erfarenhet, än om den får sitta kvar på båten. Brukar ta ner den vart tredje år, för en noggrannare kontroll, än man kan gör fån mastkran/båtmansstol.

Just det här ämnet har stötts och blötts i oändlighet på våra båtforum. Det finns två åsikter. Några skulle aldrig kunna tänka sig ha kvar masten på båten över vintern och andra har mångårig erfarenhet av detta och ser inga problem med att ha masten kvar på båten vresig den ligger i sjön eller på land.

Jag har en kombinerad logg och lodgivare. Den ingick i det paketet jag köpte för ett antal år sen. En fråga som brukar debatteras ibland är att minska antalet hål i skrovet under vattenlinjen. En tanke som även jag omfattas av, även om jag inte driver frågan på mina båtar "in absurdum". Att bara ha ett hål genom skrovet tyckte jag verkade bra i stället för två.

Var på båtmässan "Öppet varv" på Orust för styvt en vecka sen och talade med en utställare som hade Nexus i sitt sortiment (är det Garmin som tagit över Nexus?) Jag beskrev mitt problem med ekolodet som alltid visar djupet när jag är inne på grundare vatten, men nästan aldrig när det är djupt. Har dessutom en känsla att det blivit sämre med åren. Enligt honom är ekolodsgivaren som sitter i hop med loggen svagare än om man har en separat givare till lodet.

Hålet till kominationsgivaren är ju lite större, men det finns separata givare med större diameter.

Får kanske montera en separat ekolodsgivare nästa gång jag tar upp båten på land, vilket jag kommer att göra nästa vår.

Har dessvärre försökt montera en akterspegelsgivare inombords på min nuvarande båt, men det fungerade inte. Har gjort så på andra båtar med gott resultat, men på den nuvarande båten fungerar det inte trotts ett otal försök på många olika ställen. Det blir till att borra ett hål för en ny ekolodsgivare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 sep 2013, 07:12

toaen skrev: Enligt honom [ avs. Nexusrepresentant] är ekolodsgivaren som sitter i hop med loggen svagare än om man har en separat givare till lodet....
Så kan det vara. En annan faktor som kan påverka är att man också önskar sig låg strömförbrukning, och med kombinerade segelbåtsinstrumentsystem med många ingående givare blir det intressant att de blir "snåla". Det bör rimligtvis också innebära olika strategier för att minska effekten på ekolodet, antingen genom färre ekon per tidsenhet eller helt enkelt lägre effekt. Det senare lär ju påverka räckvidden. Sedan kan naturligtvis den fysiska storleken på svingaren påverka effektiviteten.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 02 sep 2013, 10:07

Vi har seglat många år med endast vindex, ingen vindmätare gått hur bra som helst, men efter denna sommar med
dessa faciliteter i form av tacktick vindmätare och djupet angivet i ett annat instrument
ser jag fördelar, som någon sade vid svajankring, sen måste jag tillstå att det känns
tryggare att se upp på vindexen, men det kanske är en vana, tror ni inte att det är nyttigt att
stretcha nacken ibland....att veta hur mycket det blåser uppe i masttoppen är inte fel det heller.
Tror att vindmätaren i masttoppen är solcellsdriven samma som displayen i sittbrunnen, sedan sitter
det någon sorts transmitter i eltrasslet som drar ström, vet inte hur mycket, en smidig lösning hur som helst.
Sedan finns det ett framåtseende ekolod med tveksam funktion, men det kan säkert ligga i handhavarens
bristande insikt, men alla dessa instrument med medföljande sladdar gör mej lite nervös, när man monterade
grejorna kändes det säkert rätt, men hur tänkte man? Liten sanering kommer det att bli, har börjat
med att slänga ut en platt tv som missprydde skottet där den satt.
Det gäller att gå fram med kirurgisk precision, inte klippa förrän man är helt säker, vad sägs om
tre (3) gps givare olika ställen....livrem hängslen och..
Har jag bråttom tar jag bilen

Skriv svar