Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av AndersGustafsson » tor 15 aug 2013, 08:55

Rammade båt mitt i natten – i 17 knop
Båtföraren hävdar mycket god sjövana och att han höll uppsikt. Att han lämnade olycksplatsen berodde på att han trodde att han kört på en grynna och att han ville se till att hans hustru fick vård. Han menar också att segelbåten låg på svaj på en plats som normalt sett trafikeras.
Kan man inte se skillnad på en grynna och en segelbåt kanske man skall hålla sig på land...

// Tråden lyfts till båtforumet. Det här är en viktig fråga, tycker jag, väl värd att diskutera ur olika vinklar. Mod //
/Anders G

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Jaramaz » tor 15 aug 2013, 12:15

Jaja, motorbåtsföraren hade en massa att förtälja sägs det: Frun körde, själv kunde han inte skilja på ett grund och en segelbåt osv. Full var han också. Hela den historien låter illa hela vägen.

Segelbåten låg förankrad i (närheten till) infarten till ett trafikerat sund. Utan något som lyste upp båten.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 12:26

Ur vår synpunkt är väl den senare kommentaren av intresse - det är ju inte första kraschen mellan motorbåt och segelbåt till ankars denna sommaren.

Att motorbåtsföraren är en ful fisk som kanske slipper ur nätet på grund(!) av "brist på bevis" kan man gissa, ganska saklöst. Men vad kan det ligga i att det inte verkar gå att ligga ens skyddat utan att riskera kollisioner (Rörbäcke Kile, till exempel). Det förefaller ju, med dels ökad press på ankringsplatser, mer svajankring och många fler båtar i rörelse att vår särregel om befrielse från ankarlanterna är olämplig?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av S-B A-son » tor 15 aug 2013, 12:35

Jaramaz skrev: ... Segelbåten låg förankrad i (närheten till) infarten till ett trafikerat sund. Utan något som lyste upp båten. /J
Anders S skrev:... Men vad kan det ligga i att det inte verkar gå att ligga ens skyddat utan att riskera kollisioner (Rörbäcke Kile, till exempel). Det förefaller ju, med dels ökad press på ankringsplatser, mer svajankring och många fler båtar i rörelse att vår särregel om befrielse från ankarlanterna är olämplig?
Motorbåtsföraren är väl inte den första och tyvärr heller inte den siste berusade stolle som navigerat(?) i skärgården.

Jag tycker att man av ren självbevarelsedrift bör föra hyfsat lågt sittande ankarlanterna eller ljus. Tyvärr tror jag inte det, eller heller lagkrav på ankarlanterna, hjälper mot den sorten som visat upp sina färdigheter i Rörbäckskile, Möja och vid var det nu var, Skurubron kanske, för något år sedan?

mvh Sven-Barry

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av oceansailor » tor 15 aug 2013, 14:13

Att köra omkring berusad så att man ej ser skillnad på grund och båt är ju oförlåtligt.

Att man sen ankrar utan belysning kommer naturligtvis tas upp av motorbåtsförarens advokat. Jag tror att man ur rättslig synpunkt gör det enkelt för sig om man visar dagsignal för ankring på dagen, och ankarlanterna på natten.

Händer något kommer motparten att använda alla tillbuds stående medel för att komma undan.

Ur sin egen säkerhet så är ett lågt ankarljus som lyser upp konturen ( för och akter) av båten att föredra.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Mats Brage » tor 15 aug 2013, 19:09

Hej,

Jag har min ankarlanterna i toppen, och tycker nog att det är tveksamt ur säkerhetssynpunkt då masten är nästa 17 meter.

Jag har funderat på, men inte kommit till skott, att sätta fast en portabel lanterna i akterstaget, vid infästningen av kaskaden, den kommer då c:a 2,5 m över vattenytan, och bör ses av fler. Dessutom är det lätt att åtgärda ev trasig lampa.

Om jag läst artikeln rätt kanske omplaceringen av lanternan inte heller skulle ha hjälpt nu när mb-föraren inte kunde skilja på ett grund och en segelbåt!

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Kjelle » tor 15 aug 2013, 19:51

Förr hade jag en fotogenlykta som hängdes upp i akterstaget. Nu har ett av barnen tagit lyktan och har de som "mys-ljus" på altanen. Som ankarlanterna fungerade den bra, dvs vi blev aldrig på- eller nedseglade någon gång med lanternan tänd.

Att ha lanternan i masttoppen kräver väl nästan kunskap i astronomisk navigation när den ska skiljas från Venus, Sirius och alla andra objekt på natthimlen. Vem har den kunskapen idag?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av toaen » tor 15 aug 2013, 22:12

3 st sådana här http://www.clasohlson.com/se/LED-belysn ... It/36-2234 på ett beslgband. Bara att svepa runt masten ett par meter upp. Testade det i sommar och fungerade ok.

Annars finns ju de här. http://www.clasohlson.com/se/Campinglampa-LED/36-4837 eller http://www.clasohlson.com/se/Laddningsb ... ED/31-1978
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Jaramaz » fre 16 aug 2013, 06:16

Ja, alltså, just den här händelsen inträffade i början av augusti. 2011.

Sedan följde rättegång i tingsrätten, där motorbåtsägaren var åtalad på tre punkter
- båtfylleri
- påkörningen (vad det nu kan heta, grov båtoansvarighet eller något)
- smitning
(detta från mitt minne av artikeln som jag läste för någon dag sedan, stod i DN, finns på deras nätupplaga - sök och I skolen finna).

Motorbåtsföraren blev fälld på en av dessa, troligen smitning. Nu valsar målet upp i hovrätten, åklagaren är tydligt inte nöjd med utfallet i tingsrätten. Därav artikeln i DN, deras reporter är seglare, viss upprördhet kunde förmärkas.

Segelbåten var såklart dumt parkerad, och än dummare var den inte upplyst. Men den kan nog sägas ha uppfyllt lagens krav, därför borde motorbåtsägaren fällas för påkörningen (nu har vi inte tillgång till alla fakta, så resonemanget är mer principiellt än direkt applicerbart på detta fall). Det är uppenbart att motorbåtsföraren inte haft sådan kontroll över sin farkost att han förmått agera innan kollision med ett stillaliggande föremål. Det skall han ha.

De svenska skärgårdarna erbjuder mycket skyddade vatten. Det leder som bekant till att en hel del motorbåtar kan köras mycket fort i dessa vatten, utan att det egentligen finns några som helst krav på kompetens eller tillstånd. Det konstiga är att från myndigheter och politiskt håll vill man jämställa dessa motorbåtar med segelbåtar, som om de potentiella skadorna öht var av samma dignitet!

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Anders S » fre 16 aug 2013, 07:05

Ett av problemen med dagens specifika (för Sverige) lättnader är att det krävs omdöme av båda parter:

Det vi lutar oss mot då vi ankrar utan ankarbelysning (bättre ordd än ankarlanterna, som ju är själva signalen "jag är ankrad") är lydelsen i TSFS 2009:44, Bilaga 2:
7.8 Fartygsljus eller signalfigurer behöver inte visas på fartyg till ankars i hamnar som i sjökort eller seglingsbeskrivningar redovisas som båthamn eller på fartyg till ankars på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.


Skall man reda ut detta får man ju först och främst reda ut vad som är en båthamn i sjökort eller seglingsbeskrivningar och sedan pröva om man ankrat obelyst "på en plats skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt". Blir man påseglad (om än för motor) på en plats som på något lämpligt sätt kan styrkas vara en etablerad båthamn frias man sannolikt, men man kan också fundera i riktning mot att om någon påseglas på något annat ställe är den uppenbarligen inte skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt. Den som i dagsljus ser sin ankarplats kanske till och med kan se att det ligger en brygga med många båtar inne i viken och då är ju vägen från/till denna brygga uppenbar. Ligger där sedan en mörklagd båt, men inte brukar göra det kan det ju vara lättare att se det ur motorbåtens perspektiv (det verkar ju vara motorbåtar, och det verkar ju gå fort - det senare är ju på deras minussida)

Man kan också tänka på att COLREGS knappast räknar med att alla ombord går av vakten då ett fartyg ligger för ankar och att man då släcker ner som vore man ett raidfartyg på fiendens vatten. Men så blir effekten - det är naturligtvis inte "bra" i någon allmän mening. Jag tycker följaktligen (och agerar numera därefter) att lättnaden är farlig för mig som har den och tänder numera ankarlanternan ("jag ligger för ankar") mha en diodlanterna (billig i drift, fungerar också som alternativ till topp+akter) och försöker sedan förstärka med ytterligare belysning på däck.
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av morg » fre 16 aug 2013, 12:07

Anders S skrev: Jag tycker följaktligen (och agerar numera därefter) att lättnaden är farlig för mig som har den och tänder numera ankarlanternan ("jag ligger för ankar") mha en diodlanterna (billig i drift, fungerar också som alternativ till topp+akter) och försöker sedan förstärka med ytterligare belysning på däck.
Absolut, men detta räcker bara mot vanliga människor. Här har vi att göra med en homo dårus packadiensis och då räcker nog inte ankarlanternan. I vissa fall är vi tydligen inte ens räkna med att vara säkra på hamnplan!

Ska vi skydda oss mot packade motorbåtister som kör i hög fart mellan grynnorna på natten och inte vet om det är han eller frun som kör krävs nog att vi går till ytterligheter. Dessutom en lirare som inte märker skillnad på om man skuttat över en grynna eller segelbåt.

Jag tror att denna belysning kompletterat med passande ljud är en lämplig målbild för skydd i detta fall. En skyddsminering 300 meter runt båten kan också krävas för dårar i högre fart!

Något tillspetsat kanske!
Bilagor
motorbåt på land.jpeg
motorbåt på land.jpeg (41.25 KiB) Visad 10384 gånger
belysning.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Anders S » fre 16 aug 2013, 14:05

Det kan ha sin riktighet att ankarlanterna och belysning en masse inte hjälper mot totala fylledårar, men inte kan det skada att se till att man syns, i alla fall hjälpligt. Sedan har vi ju frågan när det kommer en prejudicerande dom avseende vad som är en rimlig ankarplats, och det är ju där jag noterat att en hel del ställen jag svajankrar på ligger så till att det också kan förekomma båttrafik. Att de då är "hamnar" i seglingsbeskrivningar hjälper ju inte och det finns ju en tjusning att hitta "sin egen plats" - stick i stäv med lagens anda och bokstav om kända hamnar. Sedan är det ett mycket verkligt problem med ankrade båtar, eftersom de vanligen är kolsvarta och inte kan uppfattas förrän man är kloss inpå, beroende på väder och årstid ("augustimörker").

Jag menar mig nog ha bra på fötterna då jag tycker man skall ha ankarlanterna och ligger man på "udda" ställen så är det nog frågan om inte sjövägsreglerna kan vändas (delvis) mot ankarliggaren i ett sådant här fall.
Anders S

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av andres » fre 16 aug 2013, 14:49

Skulle man inte kunna ha motorgångslanternan tänd tillsammans med ankarlanternan? Den lyser ju även upp lite av mast och förstagsrulle. Eller är det helt regelvidrigt?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av toaen » fre 16 aug 2013, 15:19

Var en sväng till Stor Kornö på Ondagskvällen. Som ofta låg det en oljetanker uppankrad öster om Bohus Malmön. Den hade säkert ankarlantärnor tända, men det var inget man tänkte speciellt på pga all annan yttre belysning som var tänt. Epitetet "som en julgran" ligger nära till hands. Bara på akterspegeln hade den säkert 10 strålkastare tända och riktade mot havet.

Man måste nog minst va helt blind om man inte skulle uppmärksamma den båten.

Nu när lysdiodslampor med minimal strömförbrukning blir allt vanligare och båttrafiken allt mer ökande är det nog inte fel med mer däcksbelysning om man svajankrar - även i mer skyddade lägen.

Om jag tex kom från lagunen vid Säck och skulle gå till Kyrkviken på Möja är det inte helt otänkbart att jag skulle gå den smygvägen som motorbåten i fråga försökte göra - även om det inte är min hemmafarvatten. Fast jag har varit både i lagunen syd om Säck och i Kyrkviken på Möja.

Bara i Onsdags kväll gick jag två olika såna smygvägar. Och det finns säkert fler "fommar" än jag.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rammade båt mitt i natten – i 17 knop

Inlägg av Ridax » fre 16 aug 2013, 17:06

Jag tror en däckslampa typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing-38745/ är det som ev. skulle ha kunnat få motorbåtsföraren att reagera. En ankarlanterna långt upp i masttoppen lär ju bara de mer klarvakna klara av att analysera rätt. Fast en arbetsbelysning på 27W kräver ju nästan ett batteri bara det...

Skriv svar