Vilken gps eller nav utrustning ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Hasseputs
Trogen medlem

Vilken gps eller nav utrustning ?

Inlägg av Hasseputs » ons 14 aug 2013, 13:03

Tänkte köpa en gps eller navigations platta men frågan är vilken ?
Ska gärna vara en som kan kompletteras med tex. Autopilot mm men som inte kostar för mycket.

Kanske en surfplatta, har dock hört att de inte är så lämpade i båt pga solljuset.
Snart modifierad Vega ;-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vilken gps eller nav utrustning ?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 14 aug 2013, 13:29

Surfplattor suger i dagsljus och brukar inte tåla vatten så bra. Sedan finns det en uppsjö av navigatorer. Stora skärmar är kul, men drar mycket ström.
/Anders G

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » ons 14 aug 2013, 14:06

Det beror på hur man tänkt att använda sin GPS-plotter eller surfplatta och kanske lite beroende på båtmodell.
Har man en båt där man kan sitta inomhus/skyddat och segla eller gå för motor är en surfplatta ingen dålig idé, priset och mångsidigheten är starka argument. Jag tänker mig då en motorseglare eller segelbåt med däcksalong. Då har man skugga för starkt solsken och regnskydd, lättare tillgång till strömförsörjning.
Har man en vanlig segelbåt kan man här dela i två grupper, båtar med ratt och båtar med rorkult.
På båtar med ratt finns någon typ av pedistal eller båge där man lämpligen kan montera en GPS-plotter på ett, för ögon och fingrar, bekvämt avstånd.
Har man en båt med rorkult är det knepigare att hitta en lämplig montageplats och i många fall hamnar plottern en bit bort och blir därigenom svårare att se och knappa på.
Ska man ha en plotter bör man, enligt mitt sätt att se, köpa en så stor modell som pengarna (och elförsörjningen) räcker till. En liten plotter-skärm kommer bara att kunna visa en ganska begränsad del av närområdet och vill man zooma för att se ett större område blir allting för plottrigt och det går knappt att urskilja något vettigt. Jag har själv en 10-tumsplotter men den hade gärna fått vara 15 tum, inköpskostnaden är dock en begränsande faktor. Jag använder min plotter som huvudnavigationsverktyg och har mest sjökortet som backup liggande i närheten, jag tror att om man har en liten plotterskärm blir det tvärtom -sjökortet är huvudverktyget och plottern tar man till för att kolla var man är, ta ut waypoints på mm.

Så mitt tips är; surfplatta i skyddade miljöer, GPS-plotter ute i sittbrunn.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 14 aug 2013, 14:27

Hasseputs skrev:Tänkte köpa en gps eller navigations platta men frågan är vilken ?
Ska gärna vara en som kan kompletteras med tex. Autopilot mm men som inte kostar för mycket.

Kanske en surfplatta, har dock hört att de inte är så lämpade i båt pga solljuset.
Vad har du för båt?

Vilket är ditt seglingsoråde?

Tex seglar du regelbundet till Shetlandsöarna eller dagseglar du några distansminuter från hemmahamnen.

Har haft GPS och plotter i många olika varianter sen början av 1990-talet och autopilot lika länge. Det där med att koppla ihop GPS med autopilot har jag aldrig förstått finessen med (fast jag har fått den förklarad för mig vid några tillfällen) Man skall inte krångla till livet mer än nödvändigt - det är krångligt nog ändå.

GPS/plottern har jag som hjälp vid navigationen.

Autopiloten har jag som styrhjälp.

Kopplingen där emellan är jag själv.

Man måste ju ändå dit och trycka på knappar inför varje kursändring och då kan jag ju lika gärna göra det själv från början och slippa utlämna mig helt i datorernas våld.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 14 aug 2013, 18:49

Kört med Iphon i år.
Med Seapilot (99 Skr) och sjöfartsverkets kort (105 Skr) med 1 års uppgradering.
http://www.sjoassistans.se/nyheter/2012 ... t-nu-99-kr
Är imponerad av precisionen.
AIS och väderinfo, när man är inom mobiltäckningen.
Seapilot vet att sjökort är färskvara. :wink:

Även kört 88SEA som levererades med >2 år gamla Eniro sjökort! :cry:
http://88degreesnorth.com/

Nackdelar Iphon: Ljusstyrkan i solsken och batteritörstig. Kör med 12 volts matning ombord.
http://lasselundell.se/pcnav.html
http://lasselundell.se/ais.html

Hasseputs
Trogen medlem

Inlägg av Hasseputs » ons 14 aug 2013, 18:59

Har en Vega som köptes bara för några veckor sen, så den kommer sitta i sittbrunnen, fick med en autopilot raymarin 800 tror jag den heter men den är antagligen för gammal för att kunna kopplas ihop med annat, tanken var att köpa något som går att komplettera med tex, pilot mm för att slippa byta allt, just nu finns inget i den båten mer än ett gammalt ekolod.
Hemma hamnen är några mil norr om Göteborg och seglingen kommer inte inom det närmaste att vara till tex Shetlandsöarna så helg o dags segling samt lite längre på semester är tanken.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 14 aug 2013, 19:11

[quote="Hasseputs"] autopilot raymarin 800 tror jag den heter men den är antagligen för gammal för att kunna kopplas ihop med annat, quote]

Vad jag kan se i manualen går det inte att koppla den till yttre styrning.
Synd, jag låter min navigator "styra" autopiloten, den kompenserar direkt för ström och vindsättning från planerad kurs.
http://www.retrevo.com/d/ds/progress?do ... 5457649685
Bilagor
800.jpg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 14 aug 2013, 19:35

Köp inte en surfplatta annat än som regnskyddat komplement.

Utan att ha egen erfarenhet vet jag att andra tyckt att Standard Horizons navigatorer har varit bra och prisvärda.

Gunnar S hade en av deras modeller i sittbrunn.

Brukar finnas med rejäla extrapriser på mässor.

mvh Sven-Barry

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » ons 14 aug 2013, 19:40

Seagull skrev: Jag har själv en 10-tumsplotter men den hade gärna fått vara 15 tum, inköpskostnaden är dock en begränsande faktor. Jag använder min plotter som huvudnavigationsverktyg och har mest sjökortet som backup liggande i närheten, jag tror att om man har en liten plotterskärm blir det tvärtom -sjökortet är huvudverktyget och plottern tar man till för att kolla var man är, ta ut waypoints på mm.
Du har helt rätt om hur man använder små skärmar, åtminstone när det gäller mig. Seglar IF, har en Garmin 520, vars skärm väl bara är 5 tum. Framförallt vid kryss i trånga skärgårdspassager använder jag båtsportkortet för att få en överblick och planera flera kommande slag, medan jag har plottern ganska rejält inzoomad för detaljinformation om hur långt jag kan gå i just det slaget. Eftersom jag har Hydrographicakort över mina hemmavatten i plottern får jag en utmärkt detaljinformation, men givetvis ingen som helst översikt, i detta läge. För mig är detta den bästa lösningen, inte bara av pris-, utrymmes- och elförsörjningsskäl. Jag slipper zooma in och ut mellan detaljinformation och översikt, vilket jag aldrig skulle hinna med, framförallt när jag ensamseglar. Och inga plotterskärmar jag sett ger samma överblick utan att förlora detaljinformation som ett båtsportkort eller Hydrographicakort ger.

En annan fördel, framförallt vid ensamsegling, är att jag med hjälp av plottern får en möjlighet att identifiera exakt var jag är om jag tvingats ägna mig åt annat än naviagation för ett kortare eller längre ögonblick och inte följt med i papperskortet som jag annars gör. Det gamla skämtet om att det borde finnas skyltar på öarna så man vet var man är har plötsligt blivit verklighet :-)

För den typ av segling som jag ägnar mig åt är däremot waypoints i plottern av ringa värde. Så sens moral är väl, som skrevs tidigare i tråden, att valet mycket handlar om vilken typ av segling man ägnar sig åt.

Hasseputs
Trogen medlem

Inlägg av Hasseputs » ons 14 aug 2013, 21:28

Lasse L skrev:
Hasseputs skrev: autopilot raymarin 800 tror jag den heter men den är antagligen för gammal för att kunna kopplas ihop med annat, quote]

Synd, jag låter min navigator "styra" autopiloten, den kompenserar direkt för ström och vindsättning från planerad kurs.
Okej, vilken pilot o gps har du ?

Hasseputs
Trogen medlem

Inlägg av Hasseputs » ons 14 aug 2013, 21:31

S-B A-son skrev:Köp inte en surfplatta annat än som regnskyddat komplement.

Utan att ha egen erfarenhet vet jag att andra tyckt att Standard Horizons navigatorer har varit bra och prisvärda.

Gunnar S hade en av deras modeller i sittbrunn.

Brukar finnas med rejäla extrapriser på mässor.

mvh Sven-Barry
Ja det lutar nog åt en "riktig" gps som tål att vara ute.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 15 aug 2013, 07:46

Hasseputs skrev:
Lasse L skrev:
Hasseputs skrev: autopilot raymarin 800 tror jag den heter men den är antagligen för gammal för att kunna kopplas ihop med annat, quote]

Okej, vilken pilot o gps har du ?
Northstar Pilot, (tidigare Autohelm 4000), som "styrs" av 2 Pc eller Garmin 128.
Se: http://lasselundell.se/pcnav.html
Northstar2.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 08:19

Det man bör fråga sig är (som redan sagts) "Hur kommer jag att använda utrustningen de närmaste åren"? Nu har Hasseputs en Vega (inget fel på en sådan, men marknadsvärdet påverkas inte mycket av om den har fin utrustning), och man kan tänka sig att om man har investerat i en bättre navigator och autopilot, så kan man förmodligen räkna på om de skall följa med vidare till en annan båt, om det blir på det sättet. Till en begagnad båt kan man ju överväga begagnade grejor och det är ju snart höst och fixarsäsong. Här väljer man själv sin strategi. Men köper man nytt, tänk tre till fem år framåt.

När det gäller plottrar/navigatorer är det viktigaste att ha klart för sig vilket kartmaterial man kan använda, och här finns det litet att välja på. Garmin säljer sina "egna" kartor, dvs deras format är unilkt för Garmin och alla kalkyler skall bygga på att man köper plotter OCH kartor ihop. Andra fabrikat har andra möjligheter. Trivs man inte med plottern har detta betydelse, en del av dem är mer "universal" än andra. Kvaliteten på kartmaterialet är ungefär likvärdig - alla leverantörer har svackor som varierar över tid. I stort sett inga (amatör)plottersjökort är rättningsbara. Jag är så nöjd med Garmin jag är inte så kräsen) att jag inte funderat på annat, men är inte dummare än att jag såg avsevärda förbättringar då jag häromåret köpte nya sjökort. Mjukvara och hårdvara i förening, liksom.

Att lita på något som inte är ordentligt vattentätt som navhjälpmedel brukar inte rekommenderas. Nu har jag (som många) hållit på sedan den tiden då ett vattentätt sjökortsfodral var höjden av väderskydd för navigationshjälpmedlen, så det finns metoder att ta till även om man använder "standardelektronik" - men den kan inte vara utomhus i väder och vind. Då krävs dedikerade utomhusplotters, därav priset på dessa. Men ett alternativ till dyra plotters är ett bra PC-program och vanliga sjökort, men man måste då vara med i kortet inomskärs. Jag har noterat att det kan bli si och så med den disciplinen när man har positionen klart utpekad i ett uppdaterat sjökort, rätt framför näsan. "Är det OK att gå här? är den allra vanligaste frågan, och det finns de som menar att den lätta osäkerhet på sin position (och på den följande försiktighet) som papperskorten medför är bra. Plottern är skenbart knallsäker på sin sak och man kan inte följa den slaviskt, för då går det illa, garanterat senare om inte rätt så genast. Å andra sidan, ibland blir det dimma, ibland är man osäker på sitt läge av andra skäl, och att då få ta en titt i navigator eller plotter är helt enkelt guld. Ingen som provat vill vara utan, men man måste kunna såpass att man kan vara utan.

Vad gäller värdet av att koppla navigator och autopilot så handlar det om att autopiloten då styr en kurs inom en smal ränna mellan startpunken och slutpunkten. Den virtuella rännan är smal och när man under resans gång närmar sig kanten, skickar navigatorn en styrsignal att söka sig mot mitten. Skillnaden mot en kompasskurs är (som Lasse sagt) att automatstyrningen kompenserar för ström och sidvind (avdrift). Hur nyttig den funktionen egentligen är beror rätt mycket på var man seglar (eller går för motor). I strömt vatten eller en motorbåt med stor avdrift i låga hastigheter kan det vara användbart. De flesta sådana system kräver att man manuellt kvitterar då man kommer till en girpunkt (waypoint) och det betyder att man inte kan dressera autopiloten att köra själv några invecklade vägar.

Jag har samma AP som Lasse, och jag har inte fått stil på vindfunktionen, vilket kanske hade varit intressantare, åtminstone för mig (Lasse L har den i sin motorbåt...). Men i praktiken trycker jag på autoknappen för kompasskurs då jag siktat in båten, sedan sköter jag det som måste skötas och håller koll, i alla fall för det mesta - och det går bra det också.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 15 aug 2013, 08:35

Tänkte komplettera vad som sagts om att koppla samman gps och AP.

Man kan styra autopiloten(AP) på 3 sätt :
- via dess inbyggda kompass (1)
- via GPS-ens destination (2)
- via vindmätarens uppfattning om vindriktning (3)

1 och 2 har jag testat.
2 ( att styra till waypoint) funkar MEN jag uppfattar att när man väl hittat "linjen" att gå så envisas AP med
att korrigera minsta avvikelse. Resultatet blir en zig-zag linje, större om man har yttre störningar ( vågor etc) mindre
om man har "blekvatten". Själv har jag tröttnat på detta och utnyttjar (1) GPS-ens kompass.

Att styra efter vind har jag inte fått till än, men är nyfiken på.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 09:10

peterh skrev:Tänkte komplettera vad som sagts om att koppla samman gps och AP.

Man kan styra autopiloten(AP) på 3 sätt :
- via dess inbyggda kompass (1)
- via GPS-ens destination (2)
- via vindmätarens uppfattning om vindriktning (3)

1 och 2 har jag testat.
2 ( att styra till waypoint) funkar MEN jag uppfattar att när man väl hittat "linjen" att gå så envisas AP med
att korrigera minsta avvikelse. Resultatet blir en zig-zag linje, större om man har yttre störningar ( vågor etc) mindre
om man har "blekvatten".
Själv har jag tröttnat på detta och utnyttjar (1) GPS-ens kompass.

Att styra efter vind har jag inte fått till än, men är nyfiken på.
I många navigatorer kan man ställa in värden för bredden på den virtuella rännan som autopiloten vill hålla sig i. Funktionen XTE (cross track error) kan ställas på olika värden, och då kan minska det här. Olika autopiloter är olika avancerade, och de allra listigaste försöker använda information från kompassen och egenrörelsesensorn, (om sådan finns) för att ytterligare minska på styrmaskinutslagen. Då fattar man ingenting...

Autopiloter är knepiga (eller kan vara knepiga) att ställa in dem så som man begriper instruktionerna och inställningarna efter bästa förstånd. De avancerade piloterna med mycket parametrar att ställa in ger inte bättre resultat än enklare piloter utan justeringar om man inte fixar till dem, ordentligt. En del bätte piloter är också "självlärande" känner av "seastate" eller har standardinställningar för olika båttyper. Men just "styra mot waypoint" innebär ofta att dressera plottern, inte autopiloten.
Anders S

Skriv svar