Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av SteX » fre 26 jul 2013, 22:19

Behöver byta kylarvatten i min Volvo Penta MD2020D.
Nu undrar jag vilka fantastiska egenskaper VPs gröna kylarvätska har som motiverar 455 kr för 5 liter (91 kr/liter), jämfört med Multimarin 4 liter (blå tror jag) för 159 kr för 4 liter (40 kr/liter) (priser från Hjermans katakog).

Kan jag köra med Multimarins glykol och ändå sova gott eller sover jag bättre med Volvos superduperglykol?

Sen kan man undra varför Volvo valde att spara typ 25 kr på att rationalisera bort avtappningskranen på D-modellen och bara sätta en elak fyrkantsplugg istället.
Stefan

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av Facil26_Fin » lör 27 jul 2013, 06:10

Utan att kunna utantill VP tillsatsämmnen så, använd motsvarande färgs glykol. Grön gul blå eller klar.
De har olika tillsatsämnen i sej och man kan inte bland tex etylenglykol med propylenglykol.

Så kolla på en flaska med VP Gröna och ta sedan motsvarande eftermarknadsglykol.

Tillsatsämnen är till för att hindra korrosion (gutjärnsblock gamla maskiner vs lättmetallblock nya maskiner)
och bildning av pannsten, samt föhindra frysning.

Byt hela mängden, skölj ordentligt, så blir det bra.

Är man osäker vad som skalla användas, ta VP orginal.

Nu kastar jag loss och seglar en stund :)
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av consensus » sön 04 aug 2013, 20:33

Pluggen med fyrkantsskalle lossar du genom att köpa en 3/4-tumshylsa. Den passar direkt på skallen. Pluggen sitter dock med "pipe glue", dvs j-t hårt. Du kan behöva värma med en liten gasolbrännare och använda en lång hävarm.

Volvo sparade nog 50 spänn på att rationalisera bort en kylvattenkran, men vill fortfarande att man byter kylvätska vartannat år. När du väl fått bort pluggen så gå till en rörfirma och köp en förskruvning, en ballofixventil samt en slanganslutning. Sen blir nästa byte mycket mycket trevligare. Det är inte så kul att släppa ut 4-5 liter glykolblandning rätt ut i kölsvinet.

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av SteX » fre 09 aug 2013, 19:05

Var till Biltema och skaffade 3/4", men väl nere vid båten nu ikväll märke jag att den inte passar inte på min MD2020D årsmodell 2003.
Det sitter en fyrkantsskalle på endast ca 10mm, skulle kunna vara 3/8" som är ca 9,52mm. Det sitter även en större normal bult på den passar en 24mm hylsa men jag misstänker att det är en reduceringsventil för smörjsystemet som döljer sig bakom den (enligt Volvos sprängskisser).
Hus lusläst alla sprängskisser och jag hittar inte någon uppgift om avtappningspluggen för kylarvattnet.

Hur bifogar jag en bild?
Stefan

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av ALm » fre 09 aug 2013, 19:45

Jag har samma problem som du med min 2020D - dags att byta kylvätska. Enligt manualen sitter avtappningskranen (bilden i manualen), i mitt fall fyrkantpluggen, rakt över uttaget för oljestickan och höjdled i nivå med centrumlinjen för oljefiltret. När det gäller demontering har jag inte löst detta än men funderar på Biltemas mirakelhylsor, 71-111, som klarar både mm och tum, inklusive fyrkantskalle.
ALm

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Volvo Penta MD2020 och typ av glykol

Inlägg av SteX » fre 09 aug 2013, 20:19

Jag är inne på samma bana att skaffa Biltemas Multiverktyg om det nu är fyrkantspluggen som ska bort. På mina bilder som jag tog idag ser jag att pluggen (3/8"?) sitter rakt ovanför uttaget för oljestickan i motorkroppen, men den sitter inte i oljefiltrets centrumlinje utan i linje med oljefiltrets överkant.

edit: Jag har nu fått bekräftat att det är fyrkantspluggen som ska bort och ersättas med en kran.

Nu hittade jag hur bilder kan plockas in............
Fyrkantspluggen testade jag med "fyrkantsdelen" på mina ringnycklar, 10mm var aningen för stor och 9mm var för liten, därför tror jag att Biltemas Multiverktyg 10-476, 71-111 eller 10-474 borde passa eftersom de även klarar fyrkansskallar.

Har testat hemma att blanda några ml Volvo gröna kylarvätska (ny 2 ml) med Biltemas blåa (ny 2 ml) och vatten (4ml) . Kan inte se några tendenser till att det bildas klumpar. Har kokat men inte kylt blandningen.
Bilagor
MD2020 tömning kylvatten.jpg
Stefan

Skriv svar