Touchskärm i regn
Touchskärm i regn
Hej på er.
Jag undrar om det är någon som har en raymarine a65 eller liknande med touchskärm, och hur den fungerar när det regnar och sprutar vatten på rorsman och plotter? Går det att manövrera på skärmen med våta fingrar? Eller ska man välja en plotter som kan styras med både knappar och på skärmen exempelvis lowrance touch?
Jag undrar om det är någon som har en raymarine a65 eller liknande med touchskärm, och hur den fungerar när det regnar och sprutar vatten på rorsman och plotter? Går det att manövrera på skärmen med våta fingrar? Eller ska man välja en plotter som kan styras med både knappar och på skärmen exempelvis lowrance touch?
Febb
Re: Touchskärm i regn
Hej
Köpte en Ramarine E7 ställde den frågan till säljaren tydligen känner den av värme och påverkas inte av blöta fingrar.
Vi har haft för bra väder så inget regn har fallit på vår plotter,man får lita på säljaren
Lycka till
Roger
Köpte en Ramarine E7 ställde den frågan till säljaren tydligen känner den av värme och påverkas inte av blöta fingrar.
Vi har haft för bra väder så inget regn har fallit på vår plotter,man får lita på säljaren
Lycka till
Roger
Stämmer inte. Den känner av när fingrarna får elektrisk kontakt med skärmen och påverkar kapacitansen.Freedom skrev:Hej
tydligen känner den av värme och påverkas inte av blöta fingrar
http://www.powerandmotoryacht.com/monit ... technology
Vad jag förstått finns det kapacitiva skärmar och tryckkänsliga skärmar. En kapacitiv skärm borde även reagera på vatten.
//Björn
Skärmen på min padda funkar utan problem i regn i alla fall.
Ok, tack för svaren. Det kanske blir en a65 till slut, men det blir nog inte förrän nästa säsong då.
Febb
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Hej
Jag har en Raymarine. Har inte upplevt några som helst problem att använda touchskärmen i regn. Dessutom kan Du ju parallelt göra allt även med knapparna istället, eller stänga av touchfunktionaliteten helt om Du så önskar...
Jag har en Raymarine. Har inte upplevt några som helst problem att använda touchskärmen i regn. Dessutom kan Du ju parallelt göra allt även med knapparna istället, eller stänga av touchfunktionaliteten helt om Du så önskar...
Problemet är att a65 den nya inte har några fysiska knappar. Stänger man ac touchfunktionen, då blir det svårt att styra plottern.
Febb
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Jag har en E7...allt kan kan göras på touchskärmen eller med de fysiska knapparna..febb skrev:Problemet är att a65 den nya inte har några fysiska knappar. Stänger man ac touchfunktionen, då blir det svårt att styra plottern.
En annan aspekt är väl att med enbart touchskärm kan det vara svårt att trycka rätt vid mycket sjögång och skumpig gång.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Kan konstatera att en Garmin pekskärm fungerade utmärkt med blöta vantar under en seglats i kyla och regn. Med torra vantar funkade den inte alls förstås. Får nog införskaffa specialvantar.