Rätt försäkringsvärde?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Ernst » fre 02 aug 2013, 18:39

Hur många av er har sänkt försäkringsvärdet på båten?
Eftersom du inte får ut mer än marknadsvärdet är det säkert så att de flesta av oss betalar onödigt höga premier. Båtpriserna har ju sjunkit rejält, men har vi sänkt försäkringsvärdet och därmed premien? Jag har själv inte tänkt på det förrän försäkringsavin kom i brevlådan häromdagen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Anders S » lör 03 aug 2013, 07:30

Det finns då två principer: Överenskommet värde och marknadsvärde. Bl a tillämpar Pantaenius den förra principen. Då baseras ersättningen vid en totalförlust på denna summa, vare sig den är för hög eller för låg. Om försäkringsbolaget OCH försäkringstagaren har hyfsad koll fungerar det också. Så tänker jag, och har därför ett värde på min båt som med marginal bör räcka till en båt jag kan anse vara en fair deal att byta till om något mot all förmodan händer.

Men om man har "marknadsvärde omedelbart före skadan" som princip skall man se upp. En vårrustad och sjösatt äldre familjebåt i gott skick har ett vida högre marknadsvärde (relativt sig själv) i maj än i november. Väljer man då, litet pragmatiskt, att basera sin försäkringssumma på ett tänkt återanskaffningsvärde under lågsäsong (så återskaffar nog den som drabbas av en totalförlust i verkligheten också) kommer man att ha båten underförsäkrad om man drabbas av reparerbara skador. Har man försäkrat sin Vega för 30.000 kronor (man kan förmodligen ganska lätt köpa en vettig Vega för de pengarna om den är kvar i sjön i november) kommer ju varje liten varvsreparation eller grundstötningsskada att närma sig det värde där båten hellre löses in. Sedan är det ju stor skillnad på båtar och båtar - den som har en snabb motorbåt med dålig statistik" skall nog verkligen bevaka vad man betalar, medan segelbåtar brukar vara beskedligare summor.

Men den som vill bära förlustrisken själv på en billig båt kan ju bara spara några hundralappar, för seglation utan ansvarsförsäkring är inte att rekommendera.
Anders S

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av feeling286 » fre 27 dec 2013, 21:04

Hej.

Sänkte värdet idag faktiskt. Var försäkrade för 300 000 innan, skaffade den 07.

Sänkte den till 225 000, en solig dag i juni kanske man har lite tur. Detta gjorde drygt 30 kr på årsavgiften, inga jättesummor från början iofs. Men 30 spänn på ett år... Kändes nästan onödigt att ens ta tag i det. Men rätt ska väl vara rätt.

Johan

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av janne » lör 28 dec 2013, 17:15

Jag har också sänkt med 25% och bytt till Pantaenius.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Mackey » lör 28 dec 2013, 20:20

Vi har också bytt till Pantaenius.

Kollade lite på annonser och kom överens med dem om att en Comfort 32 nu kunde försäkras för 350 000:- kr även om det var lite i överkant. Premien blev ungefär som för andra försäkringar när vi höjde självrisken.
Känns som en bra försäkring utan negativa överraskningar vid skada eller förlust.

Vid totalskada eller stöld får vi 350 000:- kr att köpa en ny båt för.
Vid rigghaveri ersätts vi med en ny mast mot självrisken, utan åldersavskrivningar.
För fysiksa skador (brand eller grundstötning ex.vis) på den gamla MD11:an får vi en ny motor och drev, men maskinskador ersätts inte på gamla motorer (eller kräver ett tillägg).
Även segel repareras eller ersätts med nya utan åldersavdrag.
En enkel och rättfram försäkring där gammalt repareras eller ersätts med nytt utan åldersavdrag.

Detta är inte reklam, det är information från en båtägare till andra båtägare.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Segla » mån 30 dec 2013, 11:56

Definitivt något att fundera på - dvs att byta till överenskommet värde.

Såvitt jag vet är det bara Pantaenius som erbjuder överenskommet värde. Ringde IF som vi har nu och diskuterade problemet med prisraset för de båtägare som behållit sina båtar och hur försäkringsvärdet påverkats. De bekräftade att de gör så att får de in skadeanmälan på tex en Scanmar345 så kollar de hur prisbilden ser ut just nu via Blocket och båthandlare. Det betyder att har det nyligen sålts en sådan modell till ett mycket lågt pris för att den ägaren ledsnat och tagit förlusten eller för att just det exemplaret var i dåligt skick så påverkar det allas Scanmar 345. Skicket kan ju verkligen variera när båtarna är 25 - 30 åt. Konstigt vore annars. Så det är inte konstigt att samma modell kan ha olika värde. IF var helt ointresserad att göra ett överenskommet värde. Vårt köpekontrakt daterat 2013 var också ointressant sa handläggaren. Vi kunde ha betalat för mycket....
Att just din båt har ett högre värde har försäkringstagaren bevisbördan för i form av kvitton på utrustning mm. Då ska också det vara fråga om värdehöjande insatser och inte normalt underhåll sa handläggaren

Så prisraset har påverkat alla - både de som behöver sälja och de som äger. Det finns ingen ekonomisk trygghet via försäkring om den inte har ett överenskommet värde.
Och för den som inte försökt sälja nyligen så ska man veta att en 36-39 fots segelbåt som är ca 25 år och är i bra skick kan hittas för ca 400 000 kr numera..

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Mackey » tis 31 dec 2013, 11:00

Om man tittar lite strukturerat på "problemet" så kan man konstatera detta:

Ett för högt försäkringsvärde kostar onödigt mycket i premie, men man får ersättning motsvarande försäkringsbolagets bedömda värde för skadan. Detta värde bör ju motsvara kostnaden för en ny likvärdig båt vid stöld eller totalhaverimed de avdrag som framgår i försäkringsvillkoren, men om man har en exeptonellt välvårdad, välunderhållen och välutrustad båt är det troligt att man blir missnöjd med ersättningen. I det fallet är det extra viktigt att ha allt mycket väldokumenterat om man ska kunna få rätt ersättning.

Ett för lågt försäkringsvärde ger lägre försäkringskostnad, men man får också ersättningen reducerad jämfört med försäkringsbolagets bedömda värde.

Det är alltså bättre att försäkra till ett för högt värde än till ett för lågt och det är viktigare att hänga med och höja värdet om priserna stiger än att hänga med ner när priserna sjunker.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av feeling286 » tis 31 dec 2013, 13:59

Som jag... Har en relativt okänd båt, feeling 286 special heter den. Känns svårt O få ett värde baserat på försäljningsstatestik.
Jag vet ju vad jag köpte den för men det är ju också allt. Har bara sett en ytterligare på 10 år i Sverige. Vad anser ni att att en 29 fots segelbåt är värd? Årsmodell 89, original motor, 15 år gamla segel. Finns bild här på sailguide .

H Johan

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Rätt försäkringsvärde?

Inlägg av Mackey » tis 31 dec 2013, 17:40

Något som inte kan ersättas kan ju anses vara ovärderligt. :-) $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Eller kanske är det värdelöst. :-(

Kolla på utländska båtsighter, jag kollade snabbt på en och fick fram 13 000:- till 25 000:- pund.
Sedan tillkommer transport till Sverige, ev. komplettering av utrustning som saknas, mm, mm.

Gott Nytt År!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar