Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
skalman
- Trogen medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör 13 jul 2013, 07:54
Inlägg
av skalman » tor 01 aug 2013, 10:21
Hej!
Har nyss köpt en Maxi Fenix och har lyft den två ggr. Motorn är en Volvo Penta MD5 och ett 110S-drev. Bägge gångerna har det blivit problem med kylningen när man startat motorn efter sjösättningen. Det kommer då inget kylvatten från avgasutblåset. Som tur är så gav förra ägaren ett tips som fungerat. Att lossa lite på de fyra skruvarna som håller plattan på baksidan av vattenpumpen, starta motorn och se till att det "bubblar fram" lite kylvatten i glipan. Eventuellt kan man behöva knacka lite på locket för att det ska bli en glipa. Sen kan man skruva åt igen och kylningen är igång.
Frågan är vad man kan göra för att slippa detta extrajobb? Man vill ju helst kunna tuffa iväg direkt när fler båtar står på kö vid sjösättningen

Vad kan vara orsaken till att vattencirkulationen inte kommer igång av sig själv? Jag antar att det beror på att vattnet rinner ut bakvägen ur drevet och att pumpen inte klarar av att sätta igång cirkulationen? Kan det vara att impellern är dålig?
-
peterh
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1211
- Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
- Ort: göteborg
Inlägg
av peterh » tor 01 aug 2013, 11:58
skalman skrev:Hej!
Har nyss köpt en Maxi Fenix och har lyft den två ggr. Motorn är en Volvo Penta MD5 och ett 110S-drev. Bägge gångerna har det blivit problem med kylningen när man startat motorn efter sjösättningen. Det kommer då inget kylvatten från avgasutblåset. Som tur är så gav förra ägaren ett tips som fungerat. Att lossa lite på de fyra skruvarna som håller plattan på baksidan av vattenpumpen, starta motorn och se till att det "bubblar fram" lite kylvatten i glipan. Eventuellt kan man behöva knacka lite på locket för att det ska bli en glipa. Sen kan man skruva åt igen och kylningen är igång.
Frågan är vad man kan göra för att slippa detta extrajobb? Man vill ju helst kunna tuffa iväg direkt när fler båtar står på kö vid sjösättningen

Vad kan vara orsaken till att vattencirkulationen inte kommer igång av sig själv? Jag antar att det beror på att vattnet rinner ut bakvägen ur drevet och att pumpen inte klarar av att sätta igång cirkulationen? Kan det vara att impellern är dålig?
Har du inte bytt impeller så är det hög tid ! De är förbrukningsartiklar.
Vidare måste impellern täta ordentligt PÅ ALLA SIDOR för att den skall klara marginella belastningar, en sådan är om systemet har tömst på vatten och impellen bara har luft att pumpa.
Om locket är repigt; byt ( eller vänd det bak och fram det fungerar på en del pumpar). Men om insidan av pumpen också är repig då är det byte som gäller.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11722
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » tor 01 aug 2013, 12:10
peterh skrev:skalman skrev:Hej!
Har nyss köpt en Maxi Fenix och har lyft den två ggr. Motorn är en Volvo Penta MD5 och ett 110S-drev. Bägge gångerna har det blivit problem med kylningen när man startat motorn efter sjösättningen. Det kommer då inget kylvatten från avgasutblåset. Som tur är så gav förra ägaren ett tips som fungerat. Att lossa lite på de fyra skruvarna som håller plattan på baksidan av vattenpumpen, starta motorn och se till att det "bubblar fram" lite kylvatten i glipan. Eventuellt kan man behöva knacka lite på locket för att det ska bli en glipa. Sen kan man skruva åt igen och kylningen är igång.
Frågan är vad man kan göra för att slippa detta extrajobb? Man vill ju helst kunna tuffa iväg direkt när fler båtar står på kö vid sjösättningen

Vad kan vara orsaken till att vattencirkulationen inte kommer igång av sig själv? Jag antar att det beror på att vattnet rinner ut bakvägen ur drevet och att pumpen inte klarar av att sätta igång cirkulationen? Kan det vara att impellern är dålig?
Har du inte bytt impeller så är det hög tid ! De är förbrukningsartiklar.
Vidare måste impellern täta ordentligt PÅ ALLA SIDOR för att den skall klara marginella belastningar, en sådan är om systemet har tömst på vatten och impellen bara har luft att pumpa.
Om locket är repigt; byt ( eller vänd det bak och fram det fungerar på en del pumpar). Men om insidan av pumpen också är repig då är det byte som gäller.
Exakt så. När man ändå är igång kan man ju kolla slangen till pumpen också, så den är ren och skalfri. Repor i locket innebär slitspår, inte någon enstaka repa. Ofta är locket försett med instansad text på utsidan, och dessa små störningar i den släta ytan påverkar ingenting. Skulle man nu drabbas av ett alldeles ovanligt envist "vattenlås" kan det vara anledning att kolla flödet även efter pumpen. Normalt pumpar impellerpumpen ut luften i systemet alldeles galant (de anses vara självsugande) så något är fel.
Krigsknep (och en del av en felsökning) kan i så fall vara att innan sjösättning väta pumpen uppifrån, via en strategiskt placerad slang som går att komma åt. En frisk impeller i ett felfritt hus skall inte släppa igeom många droppar. I min båt har jag ett sjövattenfilter som tillåter att jag pytsar ner litet vatten till pumpen, men det behövs aldrig i sjön. På land är det dock praktiskt, för då kan man provstarta motorn (inför sjösättningskön...) utan att att impellern är torr.
Anders S
-
S-B A-son
- Diamantmedlem
- Inlägg: 955
- Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
- Ort: Västkusten
Inlägg
av S-B A-son » tor 01 aug 2013, 12:21
Det finns också en klack inne i pumphuset som ser till att det blir pumpverkan. Om den är nedsliten (möjligtvis osannolikt, har själv aldrig haft problem med det, men ..) suger pumpen dåligt. Den är fastskruvad.
mvh Sven-Barry
-
skalman
- Trogen medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör 13 jul 2013, 07:54
Inlägg
av skalman » tor 01 aug 2013, 13:24
Jag är medveten om att impellern är en förbrukningsvara och att den bör bytas varje eller varannan säsong. Och det är också gjort enligt säljaren, vilken jag uppfattar som en redig person. De två lyften jag gjort är under denna säsong. Den ena för besiktning (under max en timme) och den andra för en längre lastbilstransport. Men även under det korta lyftet så tappades alltså kylningen. Men varken säljaren eller jag var medveten om att det kan bero på skicket på insidan av pumpen (förutom impellern). Jag ser ingen stämpel på locket, så kanske har det redan vänts en gång tidigare. Tack för alla tips! (suveränt forum det här). Jag ska undersöka detta vid första tillfälle.