Tvätta mattor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Tvätta mattor?

Inlägg av Ridax » sön 28 jul 2013, 21:19

Är det någon som har erfarenhet av att tvätta båtmattor i vanlig tvättmaskin? Klarar mattorna det (under förutsättning att maskinen klarar det)?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Tvätta mattor?

Inlägg av Peter_K » sön 28 jul 2013, 23:13

Inte i maskinen. Jag tvättade min matta på en träbrygga. Levang och en hink med varmt såpvatten, blötte först och sköljde efter med vattenslang.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 29 jul 2013, 08:07

Tvivlar på att mattorna överlever tvättmaskinen.

Jag gjorde nästan som Peter K, men använde skurborste och grönsåpa med varmt vatten och inte på bryggan utan på altanen hemmavid. Sen kommer det unika, jag "sköljde" ovansidan med högtryckstvätten på lagom avstånd. Det är viktigt det där med lagom, dvs vattnet skall tränga in ordentligt och ta med sig smutsen som bitit sig fast men inte slita sönder några trådar eller förstöra underlaget.

Min mattor består av en sorts "gummibotten", och blå "väv" i något konstmaterial. Mattorna är langetterade.

För mig fungerade metoden klockrent(!). Mattorna blev helt rena igen, nästan som nya.

mvh Sven-Barry

Hasseputs
Trogen medlem

Inlägg av Hasseputs » mån 29 jul 2013, 16:56

Ja det fungerar med högtryck, jag har också provat den metoden , är det textil på undersidan bör man nog inte ha för mycket vatten på då den kan krympa o bli lite sned ( har provat det också) .
Snart modifierad Vega ;-)

Skriv svar