Batteriproblem
Batteriproblem
Hejsan!
Vår Maxi 77 har lite problem med batterierna...
Vi har ett startbatteri på 70Ah som laddas från generatorn (MD5A diesel). Tyvärr har den inte gått speciellt mycket nu i sommar och när jag nu kollade så var batteriet nere på 11.7V d.v.s. mer eller mindre dött.
Jag har kopplat in en Ctek MSX 5.0 laddare till det men av tiden det tog att ladda det så finns det nog inte mycket kapacitet kvar i det. Har också kört recond programmet i laddaren men verkar inte göra så mycket. Är det något mer att göra än att byta ut det?
Vi har också två förbrukningsbatterier på 75Ah som nu när jag kollade hade väldigt lite vätska kvar i sig. Jag fick fylla på ungefär 1l i vardera för att komma upp till minimum på dem, plattorna var i vissa celler upp till 1/3 torra. Har sedan jag fyllt på vatten kopplat in dem separat till samma Ctek laddare och kör recond programmet, de verkar dock ta ladding bättre än startbatteriet.
Dessa batterier har i båten en Ctek MSX 7000 laddare via landström, denna har ej varit inkopplad sedan vi köpte båten då vi inte har haft behovet av så mycket ström.
De laddas också via två 50W solpaneler med en Gylling gtr 7v regulator (hittar inte mycket om den). Den har en liten voltmeter och ofta under dagen så ligger den på över 14V.
Nu till frågan, är dessa batterier också körda eller är de användbara om än med betydligt lägre kapacitet?
Jag undrar också om troliga orsaker och lösningar på det hela. I ärlighetens namn kontrollerade jag inte vätskan i batterierna när vi köpte båten tidigare i år men det var inga problem att använda batteribanken under långa dagsturer då de drev vhf, radio, kylbox m.m.
Min egen tanke är att regulatorn inte drar ner laddningen när batterierna är fulla och det därför försvinner mer vätska från dem?
Skulle t.ex. en Ctek D250S Dual lösa problemen med laddningen från solpanelerna om det är problemet? Skulle den också lösa laddningen för startbatteriet? Behöver jag i så fall ha kvar den gamla regulatorn för solpanelerna eller hur ska de då kopplas in?
Jag har funderingar på att bygga om batteribanken och bara ha en gemensam bank för start och förbrukning på ca 300Ah med en Battery Brain eller liknande för att förhindra urladdning, Är Ctek D250S Dual lämplig i det sammanhanget också?
Just nu är battierna placerade i bakre delen av motorutrymmet vilket jag förstår inte är helt optimalt med tanke på värme och brandsäkerhet. Jag funderar på vid en eventuell ombyggnad av elsystemet placera dem inne i styrbords stickkoj, något som troligtvis skulle vara bra för viktfördelningen också då toalett med tank, utbyggt pentry och större diseltank finns på babord sida. Några tips eller synpunkter?
Vi är båda nya på båtar så alla tips är varmt välkomna!
Vår Maxi 77 har lite problem med batterierna...
Vi har ett startbatteri på 70Ah som laddas från generatorn (MD5A diesel). Tyvärr har den inte gått speciellt mycket nu i sommar och när jag nu kollade så var batteriet nere på 11.7V d.v.s. mer eller mindre dött.
Jag har kopplat in en Ctek MSX 5.0 laddare till det men av tiden det tog att ladda det så finns det nog inte mycket kapacitet kvar i det. Har också kört recond programmet i laddaren men verkar inte göra så mycket. Är det något mer att göra än att byta ut det?
Vi har också två förbrukningsbatterier på 75Ah som nu när jag kollade hade väldigt lite vätska kvar i sig. Jag fick fylla på ungefär 1l i vardera för att komma upp till minimum på dem, plattorna var i vissa celler upp till 1/3 torra. Har sedan jag fyllt på vatten kopplat in dem separat till samma Ctek laddare och kör recond programmet, de verkar dock ta ladding bättre än startbatteriet.
Dessa batterier har i båten en Ctek MSX 7000 laddare via landström, denna har ej varit inkopplad sedan vi köpte båten då vi inte har haft behovet av så mycket ström.
De laddas också via två 50W solpaneler med en Gylling gtr 7v regulator (hittar inte mycket om den). Den har en liten voltmeter och ofta under dagen så ligger den på över 14V.
Nu till frågan, är dessa batterier också körda eller är de användbara om än med betydligt lägre kapacitet?
Jag undrar också om troliga orsaker och lösningar på det hela. I ärlighetens namn kontrollerade jag inte vätskan i batterierna när vi köpte båten tidigare i år men det var inga problem att använda batteribanken under långa dagsturer då de drev vhf, radio, kylbox m.m.
Min egen tanke är att regulatorn inte drar ner laddningen när batterierna är fulla och det därför försvinner mer vätska från dem?
Skulle t.ex. en Ctek D250S Dual lösa problemen med laddningen från solpanelerna om det är problemet? Skulle den också lösa laddningen för startbatteriet? Behöver jag i så fall ha kvar den gamla regulatorn för solpanelerna eller hur ska de då kopplas in?
Jag har funderingar på att bygga om batteribanken och bara ha en gemensam bank för start och förbrukning på ca 300Ah med en Battery Brain eller liknande för att förhindra urladdning, Är Ctek D250S Dual lämplig i det sammanhanget också?
Just nu är battierna placerade i bakre delen av motorutrymmet vilket jag förstår inte är helt optimalt med tanke på värme och brandsäkerhet. Jag funderar på vid en eventuell ombyggnad av elsystemet placera dem inne i styrbords stickkoj, något som troligtvis skulle vara bra för viktfördelningen också då toalett med tank, utbyggt pentry och större diseltank finns på babord sida. Några tips eller synpunkter?
Vi är båda nya på båtar så alla tips är varmt välkomna!
Re: Batteriproblem
Hej Tosse och välkommen till Sailguide.
Fin signatur du valt!
Rent allmännt är det svårt att säga något speciellt om batteriers kondition utan lite mer omfattande tester. Såvärst svåra är inte dessa tester, går mest ut på att tex ladda upp batteriet till max, och sedan ladda ur det (till någon lägre spänning som man kan bestämma, som 11.7 V för att nu ta en siffra något lägre än nominella 12 V; huvudsaken är att inte ladda ur helt) och då ta tiden för detta, kanske tillochmed plotta spänningen som funktion av tiden. Då får man en bra uppfattning om batteriets kapacitet.
Många gånger väljer man att helt sonika köpa nytt batteri istället för att hålla på och mäta; har man börjat tvivla på ett batteri är det indikation på att det går mot sitt slut, hellre ha ett bra batteri man kan lita på än att hålla på och kladda.
Det enda jag tycker du skall tänka på är hur mycket kapacitet du egentligen behöver. 300 Ah är mycket för en Maxi 77, de flesta nöjer sig nog med betydligt mindre. Tex är två bra batterier om 75 Ah mycket bättre än 4 halvsunkiga ....
Skall du sätta ihop alla batterier till en gemensam är det nog bäst att du köper helt nya batterier, alla av samma sort, till detta. Annars finns alltid risken att att de med högst tomgångsspänning laddar ur sig över de med lägre (som då till råga på eländet kan överladdas) - en gammal vandringssägen med viss sanning i sig.
Sammanfattat har jag väl mest bekräftat dina förslag.
/J
Fin signatur du valt!
Rent allmännt är det svårt att säga något speciellt om batteriers kondition utan lite mer omfattande tester. Såvärst svåra är inte dessa tester, går mest ut på att tex ladda upp batteriet till max, och sedan ladda ur det (till någon lägre spänning som man kan bestämma, som 11.7 V för att nu ta en siffra något lägre än nominella 12 V; huvudsaken är att inte ladda ur helt) och då ta tiden för detta, kanske tillochmed plotta spänningen som funktion av tiden. Då får man en bra uppfattning om batteriets kapacitet.
Många gånger väljer man att helt sonika köpa nytt batteri istället för att hålla på och mäta; har man börjat tvivla på ett batteri är det indikation på att det går mot sitt slut, hellre ha ett bra batteri man kan lita på än att hålla på och kladda.
Det ser illa ut (med ovan reservationer). Fixar inte Cteks recond det hela är det nog kört. Det är alltid trevligt att ha ett bra startbatteri - det är tungt att veva igång en diesel.Vi har ett startbatteri på 70Ah som laddas från generatorn (MD5A diesel). Tyvärr har den inte gått speciellt mycket nu i sommar och när jag nu kollade så var batteriet nere på 11.7V d.v.s. mer eller mindre dött.
Här ser det ju bättre ut, men de har fått sig en ordentlig smäll, det är klart. Förbrukningsbatterierna brukar inte vara så kritiska för båtens framförande, så om du vill byta ut eller ej är mest en fråga om komfort. De kan nog funka ett tag till, en variant är att ladda upp dem (som du gör) och så vänta och se hur det utvecklar sig. Kanske också vänta på någon batteri-rea då man kan ha tur och kunna komma över 75 Ah-batterier till ett bra pris.Vi har också två förbrukningsbatterier på 75Ah som nu när jag kollade hade väldigt lite vätska kvar i sig. Jag fick fylla på ungefär 1l i vardera för att komma upp till minimum på dem, plattorna var i vissa celler upp till 1/3 torra. Har sedan jag fyllt på vatten kopplat in dem separat till samma Ctek laddare och kör recond programmet, de verkar dock ta ladding bättre än startbatteriet.
Jo, det är den tanke som ligger närmast till hands. Kan också vara så att om CTEK-laddaren varit kontinuerligt inkopplad, kan kylskåpets strömbehov fått CTEK-laddaren att köra på för fullt, och då kokat batterierna. Iallafall något man skall se upp med.Min egen tanke är att regulatorn inte drar ner laddningen när batterierna är fulla och det därför försvinner mer vätska från dem?
Ja, en CTEK D205s är utmärkt till det du beskriver. Den kan ta hand om generator och solpaneler, det är bara att koppla in rakt på (utan andra regulatorer för solpanelerna). Då får du ut mer kräm från generatorn, dessutom. Jag har själv en sådan, till min oförställda glädje medförde det att solpanelerna ladda mycket mer än med den tidigare regulatorn, likaså med generatorn - allt blev bättre.Skulle t.ex. en Ctek D250S Dual lösa problemen med laddningen från solpanelerna om det är problemet? Skulle den också lösa laddningen för startbatteriet? Behöver jag i så fall ha kvar den gamla regulatorn för solpanelerna eller hur ska de då kopplas in?
Ja, det funkar perfekt. Allt fler har gått över till en gemensam batteribank och lite övervakning.Jag har funderingar på att bygga om batteribanken och bara ha en gemensam bank för start och förbrukning på ca 300Ah med en Battery Brain eller liknande för att förhindra urladdning, Är Ctek D250S Dual lämplig i det sammanhanget också?
Det enda jag tycker du skall tänka på är hur mycket kapacitet du egentligen behöver. 300 Ah är mycket för en Maxi 77, de flesta nöjer sig nog med betydligt mindre. Tex är två bra batterier om 75 Ah mycket bättre än 4 halvsunkiga ....
Skall du sätta ihop alla batterier till en gemensam är det nog bäst att du köper helt nya batterier, alla av samma sort, till detta. Annars finns alltid risken att att de med högst tomgångsspänning laddar ur sig över de med lägre (som då till råga på eländet kan överladdas) - en gammal vandringssägen med viss sanning i sig.
Det låter som en bra ide. I decennier har batterier varit felplacerade i båtar, det har fungerat men helt klart inte varit optimalt. Återigen pekar jag på att batterier också är tunga, kanske lite färre vore något att tänka på. DUal 250s har en temperatursensor på en sladd som skall läggas vid / på batteriet (jaja, sensorn alltså) vilket är bra att tänka på vid placering av både regulator och batterier. Flyttar du fram (?) batterierna så underlättar det väl för placeringen av DUal 250s också, kan man tänka.Just nu är battierna placerade i bakre delen av motorutrymmet vilket jag förstår inte är helt optimalt med tanke på värme och brandsäkerhet. Jag funderar på vid en eventuell ombyggnad av elsystemet placera dem inne i styrbords stickkoj, något som troligtvis skulle vara bra för viktfördelningen också då toalett med tank, utbyggt pentry och större diseltank finns på babord sida. Några tips eller synpunkter?
Sammanfattat har jag väl mest bekräftat dina förslag.
/J
Senast redigerad av 1 Jaramaz, redigerad totalt 0 gånger.
Tosse skrev: "Jag har funderingar på att bygga om batteribanken och bara ha en gemensam bank för start och förbrukning på ca 300Ah med en Battery Brain eller liknande för att förhindra urladdning, Är Ctek D250S Dual lämplig i det sammanhanget också?"
Jag instämmer i allt som Jaramaz framför. Har bara ytterligare någon kommentar, Ctek D250S Dual är konstruerad för att man har två batterigrupper, dvs man kan inte ansluta Ctek:en till generatorn utan att ha ett batteri där också. Det batteriet som är kopplat direkt på generatorn fungerar som buffert för spänningsspikar som inte Ctek:en kan hantera på egen hand.
Kedjan är inte starkare än svagaste lämken och att generatorn är i fullgott skick är en förutsättning. RIktigt gamla generatorer kanske bara lämnar 5-8A och ansluter man då en Ctek som suger ut 20A storknar hela systemet. Är generatorn 20-30 år gammal behöver den troligtvis renoveras.
Jag instämmer i allt som Jaramaz framför. Har bara ytterligare någon kommentar, Ctek D250S Dual är konstruerad för att man har två batterigrupper, dvs man kan inte ansluta Ctek:en till generatorn utan att ha ett batteri där också. Det batteriet som är kopplat direkt på generatorn fungerar som buffert för spänningsspikar som inte Ctek:en kan hantera på egen hand.
Kedjan är inte starkare än svagaste lämken och att generatorn är i fullgott skick är en förutsättning. RIktigt gamla generatorer kanske bara lämnar 5-8A och ansluter man då en Ctek som suger ut 20A storknar hela systemet. Är generatorn 20-30 år gammal behöver den troligtvis renoveras.
paliswe skrev:Ctek D250S Dual är konstruerad för att man har två batterigrupper, dvs man kan inte ansluta Ctek:en till generatorn utan att ha ett batteri där också. Det batteriet som är kopplat direkt på generatorn fungerar som buffert för spänningsspikar som inte Ctek:en kan hantera på egen hand.
I instruktionerna för Dual 250s står att man skall behålla generatorns laddningsregulator, vilket väl borde lösa detta problem.
Ctek:en suger inte ur, så bra är den inte. Men jag håller i grunden med paliswe: om generatorn har mycket begränsad märkeffekt så kan den gå för varm, det skall finns en god marginal. Det är lite märkligt, generatorerna klarar sällan att gå längre tider med uttag av fulla märkeffekten.paliswe skrev:Kedjan är inte starkare än svagaste lämken och att generatorn är i fullgott skick är en förutsättning. RIktigt gamla generatorer kanske bara lämnar 5-8A och ansluter man då en Ctek som suger ut 20A storknar hela systemet. Är generatorn 20-30 år gammal behöver den troligtvis renoveras.
Dual 250s har väl 25 A som max ström, om generatorn är märkt att klara i närheten av detta så borde det räcka: även med en Dual 250s är det bara en kort tid som denna effekt tas ut, det sjunker snabbt ner till 10-15 A, för att senare gå ner till under 10 A (erfarenheter från en batteribank om 400 Ah, som används mycket till datorer, TV. kylskåp och andra förlustelser).
/J
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Håller med om det mesta som skrivits ovan, men tycker personligen bättre om att ha separat start och förbrukning. Typ ett 75Ah för start och sedan större för förbrukning. Normalt brukar man aldrig ha problem med startbatteriet, det laddas oftast fullt så man kör motorn, men det är alltid skäl att kolla förbrukning i viloläge. Var speciellt uppmärksam på tex voltmätare som kan ha en betydande egenförbrukning.
/Anders G
Ja, man ska behålla generatorns laddningsregulator, men oavsett detta förekommer det spänningsspikar som inte är bra för D250s. Jag har talat med tekniker på Ctek om just detta och de rekommenderar inte att man kör utan batteri anslutet.Jaramaz skrev:paliswe skrev:Ctek D250S Dual är konstruerad för att man har två batterigrupper, dvs man kan inte ansluta Ctek:en till generatorn utan att ha ett batteri där också. Det batteriet som är kopplat direkt på generatorn fungerar som buffert för spänningsspikar som inte Ctek:en kan hantera på egen hand.
I instruktionerna för Dual 250s står att man skall behålla generatorns laddningsregulator, vilket väl borde lösa detta problem.
Ctek:en suger inte ur, så bra är den inte. Men jag håller i grunden med paliswe: om generatorn har mycket begränsad märkeffekt så kan den gå för varm, det skall finns en god marginal. Det är lite märkligt, generatorerna klarar sällan att gå längre tider med uttag av fulla märkeffekten.paliswe skrev:Kedjan är inte starkare än svagaste lämken och att generatorn är i fullgott skick är en förutsättning. RIktigt gamla generatorer kanske bara lämnar 5-8A och ansluter man då en Ctek som suger ut 20A storknar hela systemet. Är generatorn 20-30 år gammal behöver den troligtvis renoveras.
Dual 250s har väl 25 A som max ström, om generatorn är märkt att klara i närheten av detta så borde det räcka: även med en Dual 250s är det bara en kort tid som denna effekt tas ut, det sjunker snabbt ner till 10-15 A, för att senare gå ner till under 10 A (erfarenheter från en batteribank om 400 Ah, som används mycket till datorer, TV. kylskåp och andra förlustelser).
/J
Kalla det vad du vill, Ctek D250 belastar generatorn och försöker få ut max-ström 20A. Även om en generator har 60A på etiketten så kan de vara så dåliga efter 25 år att de inte lämnar med än max 5-10A. När då D250S bealstar generatorn storknar denna och alltihopa slocknar. Belastningen upphör och generatorn börjar leverar ström, CD250S kommer igång och börjar belasta och så står det där och blinkar. Det har jag råkat ut för så det är inget teoretiskt resonemang utan praktisk erfarenhet.
Strömmen minskar inte inder laddfasen, den ligger på 20A ut. Jag har mätt upp utspänning på 14,75V. Först när batteriet är fulladdad sjunker laddströmmen från D250S.
Men oavsett detta fungerar den väldigt bra, laddar batterierna effektivt och snabbt, med solcell inkopplad underhållsladdas batterier och kan hålla igång ett kylskåp en sommar.
Hum, ja, kanske ska behålla startbatteriet som det är i så fall.paliswe skrev:Tosse skrev: "Jag har funderingar på att bygga om batteribanken och bara ha en gemensam bank för start och förbrukning på ca 300Ah med en Battery Brain eller liknande för att förhindra urladdning, Är Ctek D250S Dual lämplig i det sammanhanget också?"
Generatorn är vad jag vet den som satt standard, vet ej om det är gjort något med den och det låter inte så lovande med en generator från -76 till en lika gammal motor på 7hk.
Vad gäller solpanelerna, är 100W tillräckligt för att koka batterierna fina dagar som dessa om de inte laddats ur nämnvärt?
Ctek laddaren har inte varit igång sedan båten kom till den nya hemmahamnen och inga förbrukare har varit inkopplade heller. Laddningen har kommit från de två 50W solpanelerna via Gyllingregulatorn.Jaramaz skrev: Jo, det är den tanke som ligger närmast till hands. Kan också vara så att om CTEK-laddaren varit kontinuerligt inkopplad, kan kylskåpets strömbehov fått CTEK-laddaren att köra på för fullt, och då kokat batterierna. Iallafall något man skall se upp med.
Jag tänkte ta och koppla in sakerna idag igen och se vilken spänning den ger över batterierna när den laddar, även dra igång motorn och se vad jag kan mäta generatorn till.
Tosse skrev: "Vad gäller solpanelerna, är 100W tillräckligt för att koka batterierna fina dagar som dessa om de inte laddats ur nämnvärt?"
100W är lika med 8 A (ungefär) men det är sällan man får ut denna effekt ur en solpanel. Men även om man laddar med 4-5A så ska regulatorn känna av när batteriet är fullt och stänga av. Det gör D250S Dual. Hur andra solregulatorer gör vet jag inte, har ingen erfarenhet av det.
Men ligger man på med 4-5A på ett fulladdat batteri så blir det överladdat till slut och batterivattnet dunstar.
100W är lika med 8 A (ungefär) men det är sällan man får ut denna effekt ur en solpanel. Men även om man laddar med 4-5A så ska regulatorn känna av när batteriet är fullt och stänga av. Det gör D250S Dual. Hur andra solregulatorer gör vet jag inte, har ingen erfarenhet av det.
Men ligger man på med 4-5A på ett fulladdat batteri så blir det överladdat till slut och batterivattnet dunstar.
Det är fullt möjligt att Dual250s inte mår bra av de spänningsspikar som onekligen produceras av en vanlig generator. Har nu Ctek själva sagt det så ...., själv har jag lite svårt att se hur ett fulladdat startbatteri skulle kunna filtrera så mycket. Det kan vi låta bero, här litar jag på Paliswe och Ctek.
Men när vi sedan kommer till laddningsförloppet så drar inte Dualen ut 20 A tills förbrukarbatt är fulladdat. Jag har en Amp meter vid generatorn, och en vid batterierna. De stämmer hyfsat överens, och ger det förlopp som tidigare redovisats: initialt 20 A som sedan sjunker. Samma beteende som Cteks nätladdare, tex. Också ett helt förväntat förlopp, hur skulle det gå till att hålla samma höga laddström när batteriet blir alltmer laddat?
/J
Men när vi sedan kommer till laddningsförloppet så drar inte Dualen ut 20 A tills förbrukarbatt är fulladdat. Jag har en Amp meter vid generatorn, och en vid batterierna. De stämmer hyfsat överens, och ger det förlopp som tidigare redovisats: initialt 20 A som sedan sjunker. Samma beteende som Cteks nätladdare, tex. Också ett helt förväntat förlopp, hur skulle det gå till att hålla samma höga laddström när batteriet blir alltmer laddat?
/J
Laddaren har olika faser, en heter bulk och där är strömmen konstant vad laddaren klarar av (20A). Det åstadkommer man genom att efterhand höja spänningen. Det håller man på tills man fyllt batteriet till 80% ungefär. Sedan går man över till absorption och då behåller man spänningen medan strömmen sjunker efterhand.
Så det är korrekt att strömmen minskar i slutet men den håller konstant ström i början om laddningen i batteriet är under 80%.
Så det är korrekt att strömmen minskar i slutet men den håller konstant ström i början om laddningen i batteriet är under 80%.
-
bottenkänning
- Rookie
Ja det är stor risk för det. Kommer spänningen upp i gasningsspänningen börjar vattnet sönderdelas och gaserna försvinner ut, 14.4 V vid rumstemperatur. Ligger spänningen där, som du skriver, dag efter dag så är det klart att vattnet försvinner så småningom.tosse skrev:Vad gäller solpanelerna, är 100W tillräckligt för att koka batterierna fina dagar som dessa om de inte laddats ur nämnvärt?
Kollade lite efter din Gylling regulator. Det är troligen den här Sunwind 7v. Norsk manual finns bland länkarna.
Här är någon som inte gillar Sunwinds regulatorer men jag vet själv inget om den.
Har du ingen ständig förbrukare som kylskåp tycker jag du borde klara dej gott med 50W. Även med kylskåp borde det räcka med 50W. Fast är man ute några dagar och har kylskåp och sätter på plotter, ekolod, vhf, radio och autopilot så är det inte fel med 100W just de dagarna. Ska du ha 100W ständigt gäller det att regulatorn sänker spänningen när batteribanken är full.
Så länge vi inte har kännedom om solcellernas reella verkningsgrad (eller hur mycket effekt de verkligen levererar som de nu är monterade och anslutna) går det inte att säga om solceller deklarerade för 100 W är för mycket eller för litet. Faktiskt därför som man har en regulator ...bottenkänning skrev:Har du ingen ständig förbrukare som kylskåp tycker jag du borde klara dej gott med 50W. Även med kylskåp borde det räcka med 50W. Fast är man ute några dagar och har kylskåp och sätter på plotter, ekolod, vhf, radio och autopilot så är det inte fel med 100W just de dagarna. Ska du ha 100W ständigt gäller det att regulatorn sänker spänningen när batteribanken är full.
Effekten är en helt annan fråga än att batterierna eventuellt blivit kokade av solcellerna. För kokning räcker det med betydligt mindre effekt. Dual 250s är en bra regulator som löser det problemet åt trådskaparen, även om den kan tyckas vara lite overkill - fast å andra sidan kanske han får mer kräm från generatorn på samma gång.
/J
-
bottenkänning
- Rookie
Kanske du inte kan säga om 100W räcker eller ej. Men jag har haft 50W och 2x50W och kört med och utan kylskåp. Med en Maxi 77, och ena panelen placerad ganska ofördelaktigt plant på räcket bakom masten. Och det tycker jag liknar trådskaparens situation rätt mycket.
Sönderdelning av vattnet i elektrolyten, det som skapar syre och väte-bubblor - det är alltså inte kokning det handlar om - sker vid gasningsspänning. Högre laddningseffekt ger mer sönderdelning, mindre effekt ger mindre. Även vid en låg laddningseffekt under lång tid vid en bit över 14V som trådskaparen har märkt försvinner vattnet. Denna tråkiga egenskap har stötts och blötts för andra regulatorer också som inte sänker ner till 13.5-13.8V efter fulladdning.
Det enda jag säger om Ctek 250s är att jag inte har en sådan och skulle inte valt den.
Sönderdelning av vattnet i elektrolyten, det som skapar syre och väte-bubblor - det är alltså inte kokning det handlar om - sker vid gasningsspänning. Högre laddningseffekt ger mer sönderdelning, mindre effekt ger mindre. Även vid en låg laddningseffekt under lång tid vid en bit över 14V som trådskaparen har märkt försvinner vattnet. Denna tråkiga egenskap har stötts och blötts för andra regulatorer också som inte sänker ner till 13.5-13.8V efter fulladdning.
Det enda jag säger om Ctek 250s är att jag inte har en sådan och skulle inte valt den.
Trådskaparen har inte sagt något om vilken typ av solceller, hur gamla de är, och hur de är placerade. Då går det inte att säga något om 100 W är för mycket eller inte. Det kan inte heller du göra, såvitt du inte har information om trådskaparens båt och installation.bottenkänning skrev:Kanske du inte kan säga om 100W räcker eller ej. Men jag har haft 50W och 2x50W och kört med och utan kylskåp. Med en Maxi 77, och ena panelen placerad ganska ofördelaktigt plant på räcket bakom masten. Och det tycker jag liknar trådskaparens situation rätt mycket.
Att termen koka batterier är en annan process än koka potatis är väl uppenbart. Att en för enkel eller dålig regulator kan lägga på för hög spänning för underhåll har berörts tidigare i tråden.
Att du inte har en Dual 250s för att du inte valt en sådan låter logiskt. Kanske du skulle kunna utveckla varför du inte har en sådan så skulle det kunna vara trådskaparen och andra till hjälp, då iaf trådskaparen är intresserad av just en sådan. För egen del har jag alltså haft en sådan i några säsonger nu, och är utomordentligt nöjd. Den gamla regulatorn för solcellerna var tyvärr helt ineffektiv, samtidigt fick jag med Dual 250s en mycket förbättad laddning från generatorn.
/J