Extremt tåligt sjökort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Darefelt
Guldmedlem

Extremt tåligt sjökort?

Inlägg av Darefelt » ons 10 jul 2013, 21:54

En gång såg jag ett sjökort som var tillverkat i något slags material som var vattentåligt, gick att vika tror t.o.m att det gick att rita i det med tusch, för att sedan kunna torka bort det.
Det kortet jag såg var ett stort kort, någon form av översiktskort.
Finns det någon som vet vad detta kan vara och om de går att få tag i?

Dykaren
Trogen medlem

Re: Extremt tåligt sjökort?

Inlägg av Dykaren » tor 11 jul 2013, 07:22

Kolla med nautic, vet att de har en butik i Gbg iallafall.
Dom säljer kort till de första fartygen och sitter på tusen och åter tusen-tals kort över hela värden.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 11 jul 2013, 07:44

Korten är från Firmaflam i ngt tygliknande mtrl. Se http://www.sssk.se/notiser/tyvek.htm
Troligen nerlagt (nedlagd webb iaf) men man hittar gammal cachad information: Kontaktuppgifter Post: Firma Harry Flam Idunavägen 19 181 61 Lidingö E-post: harry@firmaflam.se Telefon: 070 918 85 45

Korten bidde aldrig ngt hit tror jag man kan säga. Tåliga ja. Men samtidigt tunna och fladdriga. Man behövde nästa spika fast dem för att de inte skulle flyga överbord.
Poppis dock bland skridskofolket och skridskoseglare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 11 jul 2013, 10:30

Darefelt skrev:En gång såg jag ett sjökort som var tillverkat i något slags material som var vattentåligt, gick att vika tror t.o.m att det gick att rita i det med tusch, för att sedan kunna torka bort det.
Det kortet jag såg var ett stort kort, någon form av översiktskort.
Finns det någon som vet vad detta kan vara och om de går att få tag i?
Om du menar sjökort över Stockholms skärgård så kan det vara Hydrographicas översiktskort du har sett.
Mycket bra, och idealiskt i kombination med även en rätt liten plotter där man annars har lite svårt med översikten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 11 jul 2013, 12:22

Det är inte de här då..?
För paddlare - innehåller både sjökort och terränginfo.
http://www.utekartan.se/
Alla borde ha skägg

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tor 11 jul 2013, 12:30

Jag köpte för 7 år sedan en tegelstens-stor kartong med Allväderskort. Nautiska Magasinet sålde. 14 kort på 7 blad. Öregrund-Trosa.
Gjorda av Tyvek syntetfiber. Enl tillverkaren: Vattenfasta - Superstarka - Kan vikas 20 000 gånger utan att spricka - Skrivbara, tål suddgummi - Mögelresistenta - Flyter.
Skärgårdskort 1:50 000
Specialkort 1:25 000

Staffan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 11 jul 2013, 12:48

naffatS skrev:Jag köpte för 7 år sedan en tegelstens-stor kartong med Allväderskort. Nautiska Magasinet sålde. 14 kort på 7 blad. Öregrund-Trosa.
Gjorda av Tyvek syntetfiber. Enl tillverkaren: Vattenfasta - Superstarka - Kan vikas 20 000 gånger utan att spricka - Skrivbara, tål suddgummi - Mögelresistenta - Flyter.
Skärgårdskort 1:50 000
Specialkort 1:25 000

Staffan
Japp, dem är det. Levererades i typ boxar i samma size som VHS videoband, dubbelversionen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » tor 11 jul 2013, 17:11

Jag har också dessa kort.
jag är mycket nöjd med dem, jag har en "magnetplatta" med ett par gummikordar runt för att spänna fast korten
har fungerat utmärkt i alla år.

Fanns de kvar skulle jag köpa nya uppdaterade kort i samma format.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 11 jul 2013, 17:44

Produkten är nedlagd och det finns inga uppdateringar efter 2006 nångång. Kan finnas något enstaka ex kvar på Nautiska magasinet (där jag kompletterade med kort som flugit överbord). Jag vek ihop dom i lämplig storlek och klämde ihop dom med limklämmor som jag köpt på Clas i Sjön.
Sjöfartsverkets båtsportkort lär numera vara tryckta på liknande vattentåligt "papper"

Skriv svar