Extremt tåligt sjökort?
Extremt tåligt sjökort?
En gång såg jag ett sjökort som var tillverkat i något slags material som var vattentåligt, gick att vika tror t.o.m att det gick att rita i det med tusch, för att sedan kunna torka bort det.
Det kortet jag såg var ett stort kort, någon form av översiktskort.
Finns det någon som vet vad detta kan vara och om de går att få tag i?
Re: Extremt tåligt sjökort?
Kolla med nautic, vet att de har en butik i Gbg iallafall.
Dom säljer kort till de första fartygen och sitter på tusen och åter tusen-tals kort över hela värden.
Dom säljer kort till de första fartygen och sitter på tusen och åter tusen-tals kort över hela värden.
Korten är från Firmaflam i ngt tygliknande mtrl. Se http://www.sssk.se/notiser/tyvek.htm
Troligen nerlagt (nedlagd webb iaf) men man hittar gammal cachad information: Kontaktuppgifter Post: Firma Harry Flam Idunavägen 19 181 61 Lidingö E-post: harry@firmaflam.se Telefon: 070 918 85 45
Korten bidde aldrig ngt hit tror jag man kan säga. Tåliga ja. Men samtidigt tunna och fladdriga. Man behövde nästa spika fast dem för att de inte skulle flyga överbord.
Poppis dock bland skridskofolket och skridskoseglare.
Troligen nerlagt (nedlagd webb iaf) men man hittar gammal cachad information: Kontaktuppgifter Post: Firma Harry Flam Idunavägen 19 181 61 Lidingö E-post: harry@firmaflam.se Telefon: 070 918 85 45
Korten bidde aldrig ngt hit tror jag man kan säga. Tåliga ja. Men samtidigt tunna och fladdriga. Man behövde nästa spika fast dem för att de inte skulle flyga överbord.
Poppis dock bland skridskofolket och skridskoseglare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Om du menar sjökort över Stockholms skärgård så kan det vara Hydrographicas översiktskort du har sett.Darefelt skrev:En gång såg jag ett sjökort som var tillverkat i något slags material som var vattentåligt, gick att vika tror t.o.m att det gick att rita i det med tusch, för att sedan kunna torka bort det.
Mycket bra, och idealiskt i kombination med även en rätt liten plotter där man annars har lite svårt med översikten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det är inte de här då..?
För paddlare - innehåller både sjökort och terränginfo.
http://www.utekartan.se/
För paddlare - innehåller både sjökort och terränginfo.
http://www.utekartan.se/
Alla borde ha skägg
Jag köpte för 7 år sedan en tegelstens-stor kartong med Allväderskort. Nautiska Magasinet sålde. 14 kort på 7 blad. Öregrund-Trosa.
Gjorda av Tyvek syntetfiber. Enl tillverkaren: Vattenfasta - Superstarka - Kan vikas 20 000 gånger utan att spricka - Skrivbara, tål suddgummi - Mögelresistenta - Flyter.
Skärgårdskort 1:50 000
Specialkort 1:25 000
Staffan
Gjorda av Tyvek syntetfiber. Enl tillverkaren: Vattenfasta - Superstarka - Kan vikas 20 000 gånger utan att spricka - Skrivbara, tål suddgummi - Mögelresistenta - Flyter.
Staffan
Japp, dem är det. Levererades i typ boxar i samma size som VHS videoband, dubbelversionen.naffatS skrev:Jag köpte för 7 år sedan en tegelstens-stor kartong med Allväderskort. Nautiska Magasinet sålde. 14 kort på 7 blad. Öregrund-Trosa.
Staffan
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jag har också dessa kort.
jag är mycket nöjd med dem, jag har en "magnetplatta" med ett par gummikordar runt för att spänna fast korten
har fungerat utmärkt i alla år.
Fanns de kvar skulle jag köpa nya uppdaterade kort i samma format.
/HW
jag är mycket nöjd med dem, jag har en "magnetplatta" med ett par gummikordar runt för att spänna fast korten
har fungerat utmärkt i alla år.
Fanns de kvar skulle jag köpa nya uppdaterade kort i samma format.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
Produkten är nedlagd och det finns inga uppdateringar efter 2006 nångång. Kan finnas något enstaka ex kvar på Nautiska magasinet (där jag kompletterade med kort som flugit överbord). Jag vek ihop dom i lämplig storlek och klämde ihop dom med limklämmor som jag köpt på Clas i Sjön.
Sjöfartsverkets båtsportkort lär numera vara tryckta på liknande vattentåligt "papper"
Sjöfartsverkets båtsportkort lär numera vara tryckta på liknande vattentåligt "papper"