Motorbyte, varför?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
robban999
Guldmedlem

Re: Motorbyte, varför?

Inlägg av robban999 » lör 16 apr 2016, 20:05

Hej Lasse,
försökte löda tillbaka locket på en trasig värmeväxlare(oljekyl till BW-backslag jag hade liggande efter en frostskada, synd att slänga tänkte jag..) som ett läroprojekt...beställde silverlod och använde gasol.
Gick inte alls, fick inte upp värmen då materialet i värmeväxlaren effektivt avledde den från där jag ville löda. Däremot lyckades jag smälta allt lod som höll smårören på plats så nu är den ännu sämre.

Tips och råd?

mvh

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 16 apr 2016, 21:37

robban999 skrev:Hej Lasse,
försökte löda tillbaka locket på en trasig värmeväxlare(oljekyl till BW-backslag jag hade liggande efter en frostskada, synd att slänga tänkte jag..) som ett läroprojekt...beställde silverlod och använde gasol.
Gick inte alls, fick inte upp värmen då materialet i värmeväxlaren effektivt avledde den från där jag ville löda. Däremot lyckades jag smälta allt lod som höll smårören på plats så nu är den ännu sämre.

Tips och råd?

mvh
Silverlod co 600 grader tenn ca 250 grader
Jag värmde med gassvets och tennlödade alla rören på en gång
Du får börja om från början rekommenderar tennlod

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 17 apr 2016, 08:20

Det klassiska knepet då man löder kylare, tubpaket etc är dels att använda jiggar, dels att använda olika legeringar av lödtenn, och börja med det som har högst smältpunkt. Det är alltså begripligt (men inte roligt) att man får ett mässings-plockepinn i stället för ett sammanhållet tubpaket om man avslutar med silverlodet...

(Moderna bilkylare är för övrigt limmade, bara en sådan sak...)
Anders S

Skriv svar