Givare till septitank

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Plexx
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 nov 2014, 10:56

Re: Givare till septitank

Inlägg av Plexx » tor 20 nov 2014, 18:59

Mats Brage skrev:Plexx, hur stor tank har du och vilken modell valde du?

Hade Gobius tidigare och den fungerade bra, men ser ingen anledning att lägga ned extra i förhållande till Waste Tank lösningen

Mats
Svårt att förklara formen. Tanken är Inte fyrkantig.
Den har olika djup i ändarna. Men jag hade sån tur att det precis föll innom 14-16 tums spannet vilket var den modellen jag köpte.

Plexx
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 nov 2014, 10:56

Re: Givare till septitank

Inlägg av Plexx » lör 07 mar 2015, 19:15

Har nu installerat och testat tanken med givaren jag beställde.
allt fungerar nästa för bra. kan rekommendera den lösningen till alla som funderar på en septiktanksmätning.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Givare till septitank

Inlägg av Minne » ons 11 mar 2015, 18:17

Monterade in en Gobius 4 i vår båt för två somrar sedan. Den har fungerat bra.

Septitanken finns i stuvutrymmet på vår båt och stuven har en automatisk led-belysning som efter att man tänt lampan sedan automatiskt släcker lampan efter ca 15 minuter. Kopplade Gobiusen till lampan och drog in visningen för Gobius genom väggen till WC:n tillsammans med en tryckknapp för att tända lampan. Med brytaren på WC:n tänder jag lampan i trunken och samtidigt får Gobius ström och visar nivån i septitanken endast de 15 min. som lampan är tänd. På detta sätt har jag uteslutit möjligheten att Gobiusen är på i onödan och förbrukar el. Detta har fungerat riktigt bra. Och dessutom sparade jag mig besväret att söka strömmen till Gobius lägre bortifrån.

Minne

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Givare till septitank

Inlägg av sangris » tor 12 mar 2015, 18:46

Jag har också Gobius till min toatank. Kopplade in den på samma säkring som belysningen. Den drar så lite ström så den får vara på så länge som batteribrytaren är tillslagen. Ett problem är att när tanken är tom, så hörs mätningen ganska väl pga resonansen i plåttanken. Tanken är dessutom placerad under förpikskojen där vi sover.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Givare till septitank

Inlägg av Puff » fre 27 nov 2015, 11:35

@plexx; hur gick det?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Givare till septitank

Inlägg av Besqua » lör 28 nov 2015, 13:57

Så Gobius fungerar så att när den får ström så checkar den nivån automatiskt, ingen kalibrering som går förlorad?

Plexx
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 nov 2014, 10:56

Re: Givare till septitank

Inlägg av Plexx » tor 17 mar 2016, 13:34

Nu har jag testat min lösning en säsong och det har fungerat näst intill felfritt.
Mätaren kan få lite tuppjuck om man slår på och av strömmen till den flera gånger i ra, och ibland har ja märkt att den behöver några sekunder innan den hinner kalibrera sig.

I övrigt har jag lärt mig den hårda vägen att nivån i tanken är som mätaren visar och inte så som jag tror på känsla, Alltid lär man sig något nytt.

Skriv svar