Jag ser att fler och fler segelbåtar (inte bara stora) överger styrpinne för att övergå till ratt. Fördelar och nackdelar?
Personligen är jag tveksam. Ofta vill jag styra från kanten (den högsta) och många rattar är för små. Bättre med styrpinne+förlängning!
Ratt eller styrpinne- plus och minus
Re: Ratt eller styrpinne- plus och minus
Jag tror det är en statussymbol i många fall, ungefär som när alla motorbåtar skulle ha flybridge på 80-90-talet oavsett storlek. Jag fattar poängen på en stor båt, men ratt på en 30-fotare känns lite löjligt.
Alla borde ha skägg
Re: Ratt eller styrpinne- plus och minus
Ibland fungerar det bättre med ratt, rent tekniskt. Den ena anledningen kan vara att få mer plats i sittbrunnen. Det brukar i så fall bara leda till att rorsman får en avdelad plats att styra från - vi ser ju sedan allehanda lösningar för att bli av med den utrymmeskrävande ratten. Men då man seglar funkar det ofta bra, med utrymme för skotråttor och annat löst folk.
Den andra anledningen är när man har mittsittbrunn. Då blir det ibland orimligt att ha en jättelång rorkult, liksom rorkult blir knepig när man har mesanmast. I mittsittbrunnbåtar kan man dra nytta av att styrmekanismen inte inkräktar på boendedelen i aktern. Sedan kan det nog tänkas att det är enklare att installera en kraftig autopilot på en styrning som har rattstyrning (kvadrant och wirefäste). Samtidigt blir roderinfästningen mycket enklare om man har roderaxeln lagrad i botten och i däck vilket talar starkt för rorkult.
Men i mina egna jämförande studier, så är ju rorkult MYCKET bättre. rent seglingsmässigt. Man får lägga rätt mycket pyssel och kanske kostnader för att få en lika rimligt lättgående styrning, om det ens är möjligt.
Men att 30-fotare med traditionell sittbrunn har ratt beror nog på att man vill ge "storbåtskänsla" och kanske prestige till dem.
Den andra anledningen är när man har mittsittbrunn. Då blir det ibland orimligt att ha en jättelång rorkult, liksom rorkult blir knepig när man har mesanmast. I mittsittbrunnbåtar kan man dra nytta av att styrmekanismen inte inkräktar på boendedelen i aktern. Sedan kan det nog tänkas att det är enklare att installera en kraftig autopilot på en styrning som har rattstyrning (kvadrant och wirefäste). Samtidigt blir roderinfästningen mycket enklare om man har roderaxeln lagrad i botten och i däck vilket talar starkt för rorkult.
Men i mina egna jämförande studier, så är ju rorkult MYCKET bättre. rent seglingsmässigt. Man får lägga rätt mycket pyssel och kanske kostnader för att få en lika rimligt lättgående styrning, om det ens är möjligt.
Men att 30-fotare med traditionell sittbrunn har ratt beror nog på att man vill ge "storbåtskänsla" och kanske prestige till dem.
Anders S
-
Seymor B Fudd
- Diamantmedlem
- Inlägg: 426
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Ratt eller styrpinne- plus och minus
Håller med Anders S (som så ofta).
Enda gången jag skulle ha velat ha ratt är egentligen paradoxalt. Vår första båt, Vegan hade ju rorkult och kamewa
typ propeller. En gång närmade vi oss bryggan för fort (att styra en Vega krävde lång erfarenhet...
). Vadan jag lägger i backen, båten stoppar, börjar driva bakåt, rorkulten slits ur min hand och jag fastnar mellan storskotet, som ju var typ bakom rodret och rorkulten. Med ratt hade jag nog orkat hålla emot? Men hade ju varit löjligt och snart fixade jag till skotskena i miten av sittbrunnen -även om vådligheten i själva propellerplaceringen försvårade i princip allt. Hur tänkte han Brohäll?? Lärde mig till slut. Seda dess aldrig haft problem att manövrera i hamnar. Sista båten, Biancan var ju så lättmanövrerad trots längden. Se där genomtänkt konstruktion.
Jag har alltid tyckt att rorkult gav den bästa känslan, gav bäst återkoppling om rodertryck, samspelet som talade om att nu tryckte det litet för mkt
/för litet - släppa ut eller vad. Göra 180 graders sväng på minsta utrymme.Ta plats i sittbrunnen? Jo; men jag fick gjort en rorkult som gick upp över knäna så jag kunde sitta bekvämt.
Har seglat båtar med ratt; Maxi 95, Scanmar 33 och förvisso känns det behagligt att sitta där med motorreglaget inom räckhåll som på Scanmar 33:an
men sen är det bökigt att ta sig dit/från och hur skota hem storen på ett vettigt sätt?
Större båtar med breda aktrar, kan nog behöva ratt. Men det krävs en viss bredd för att förflyttninga skall kunna ske lätt, Och som sagt vettigt storskot arrangemang. Och hur snabbt komma åt försegel vinschar osv? Köper man en sådan båt så vill det till att skärskåda sittbrunns layouten!
Enda gången jag skulle ha velat ha ratt är egentligen paradoxalt. Vår första båt, Vegan hade ju rorkult och kamewa
typ propeller. En gång närmade vi oss bryggan för fort (att styra en Vega krävde lång erfarenhet...
Jag har alltid tyckt att rorkult gav den bästa känslan, gav bäst återkoppling om rodertryck, samspelet som talade om att nu tryckte det litet för mkt
/för litet - släppa ut eller vad. Göra 180 graders sväng på minsta utrymme.Ta plats i sittbrunnen? Jo; men jag fick gjort en rorkult som gick upp över knäna så jag kunde sitta bekvämt.
Har seglat båtar med ratt; Maxi 95, Scanmar 33 och förvisso känns det behagligt att sitta där med motorreglaget inom räckhåll som på Scanmar 33:an
men sen är det bökigt att ta sig dit/från och hur skota hem storen på ett vettigt sätt?
Större båtar med breda aktrar, kan nog behöva ratt. Men det krävs en viss bredd för att förflyttninga skall kunna ske lätt, Och som sagt vettigt storskot arrangemang. Och hur snabbt komma åt försegel vinschar osv? Köper man en sådan båt så vill det till att skärskåda sittbrunns layouten!