Skarva ankarkätting

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Skarva ankarkätting

Inlägg av omega » ons 11 aug 2021, 08:11

Hej på er
Jag vill förlänga kättingen på ankaret fram, med ca 20 meter . Försöker hitta en skarv som är duglig
För detta. De jag sett verkar inte ge samma brottplats.
Kättingen är 12 mm
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skarva ankarkätting

Inlägg av Anders S » tor 12 aug 2021, 19:20

omega skrev:
ons 11 aug 2021, 08:11
Hej på er
Jag vill förlänga kättingen på ankaret fram, med ca 20 meter . Försöker hitta en skarv som är duglig
För detta. De jag sett verkar inte ge samma brottplats.
Kättingen är 12 mm
//Johan
Knepigt, det där. Troligen har du kollat in sk "reparationsläkar" och de har, helt korrekt (och begripligt) inte samma brottslast som den svetsade länken i kättingen. De kan vara i också vara i RF, så det finns ett litet problem med dem galvanisk korrosion nära dem om man sätter dem på galvad kätting. Trots detta kan de nog fungera, för den nominella brottslasten ligger runt 3 ton eller så, Fördel: De kan tänkas fungera med ankarspelet. Exempel: https://www.osculati.com/en/11004-01.67 ... link-12-mm

En säkrare koppling är de lyftgodkända kopplingar som används för att skarva krokar med kättingar, kättingar med ringar och kättingar med kättingar i proffssammanhang. Nackdelen är att de troligtvis inte passerar i kättingspel utan vidare och att de korroderar, kanske obra om du inte ofta spelar ut all kätting och kan kolla skarven. Men de är pålitliga och starka men ROSTAR! https://www.lyftonline.se/katting-redsk ... st-6-7-ton

Tredje möjligheten är att splitsa in en lämplig lina i kättingarna (rätt gjort blir det starkt) och på det sättet få ett ankartåg som har en "inbyggd" ryckdämpare (linan, typ 10-15 meter, fjädrar) och samtidigt få kätting (som inte lätt skavs av...) i ankarklyset den dag man behöver varje meter för att klara en allvarlig situation (= rädda båten från att driva upp på land". Den linan blir då en pålitlig skarv, och med rätt ankarspel fungerar det kanske att dra in ankaret också.

Sedan kan man använda två motstående schaklar (för att de skall gå upp (och ner) med "runda sidan först), men det blir klumpigt och man får hjälpa till vid inspelning.

Jag hittade en litet mer påkostad variant från lewmar, men den fanns inte i 12 mm : https://www.hjertmans.se/produkter/ankr ... 2500kg-fp1 Men till min 8 mm kätting hade jag vågat använda den.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Skarva ankarkätting

Inlägg av omega » tor 12 aug 2021, 20:35

Hej
Har med hittat den modellen , den skulle vara fin om man finner den till 12 mm. Lite konstigt att det inte finns bra lösningar till detta ändamål. Är ju bra om den går smidigt genom ankarspelet, tycker mer o mer om denna typ av ankring, man får ju alltid en bra plats.och ju mer tyngd man har i kätting väg ju bättre känns det 😀😀
Lade oss på 10 meters djup i helgen o lade ut 4 ggr djupet, få tog kättingen slut, men har Lina splitsat med 40 meter till , men tycker kätting är ett bättre alternativ o ha hela vägen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skarva ankarkätting

Inlägg av Anders S » tor 12 aug 2021, 22:56

omega skrev:
tor 12 aug 2021, 20:35
Hej
Har med hittat den modellen , den skulle vara fin om man finner den till 12 mm. Lite konstigt att det inte finns bra lösningar till detta ändamål. Är ju bra om den går smidigt genom ankarspelet, tycker mer o mer om denna typ av ankring, man får ju alltid en bra plats.och ju mer tyngd man har i kätting väg ju bättre känns det 😀😀
Lade oss på 10 meters djup i helgen o lade ut 4 ggr djupet, få tog kättingen slut, men har Lina splitsat med 40 meter till , men tycker kätting är ett bättre alternativ o ha hela vägen
Här kan man eventuellt tänka litet annorlunda.

Eftersom du har 12mm kätting kanske din båt är mycket stor och tung? Eller så är den inte det, utan kättingen är "överdriven" för att få vikt i ankarkättingen, slitagemån, extra god nattsömn - eller vad man nu är ute efter. I ett sådant läge kan man ju värdera styrkan i kättinglänken efter båtens behov ("är den stark nog i relation till kättingspelet, kättingspärren, knapar etc)?") inte att den skall matcha resten av kättingen.

Har du redan nu en isplitsad lina idag och litar på den (vid behov) hade jag inte varit särskilt oroad för en 12 mm reparationslänk av den typen man nitar samman. Men det är en gissning som bygger på att 12mm kätting är rackarns grov och sällan behövs till "vanliga båtar" för styrkans skull. Men det kanske du inte har?.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Skarva ankarkätting

Inlägg av omega » fre 13 aug 2021, 08:00

Hej igen
Båten väger lite över 10 t, ankarspelet är fabriksmonterat, skulle säkert gå med mindre kätting , men känns tryggt med framförallt den extra tyngd denna ger. Brukar betta fint på de flesta bottnar
Kanske bra nog det som är, men tycker kätting upphör sig bättre i ett ankarspel samt att den lägger sig bättre i ankarboxen än repet
//johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skarva ankarkätting

Inlägg av Anders S » fre 13 aug 2021, 08:44

omega skrev:
fre 13 aug 2021, 08:00
Hej igen
Båten väger lite över 10 t, ankarspelet är fabriksmonterat, skulle säkert gå med mindre kätting , men känns tryggt med framförallt den extra tyngd denna ger. Brukar betta fint på de flesta bottnar
Kanske bra nog det som är, men tycker kätting upphör sig bättre i ett ankarspel samt att den lägger sig bättre i ankarboxen än repet
//johan
Då tycker jag att det räcker med en ihopslagbar reparationslänk i 12mm-version. Den är så stark i förhållande till båtens behov att du knappast riskerar något. Jag håller med om att det är bekvämt och vettigt att ha funktionell (spelbar) kätting hela vägen, i synnerhet med din tunga kätting, och då blir schacklar eller lyftdon pyssliga - de kräver att du lyfter förbi dem.

Typiskt väger sådan grov kätting runt 3 kg per meter (i vatten) och det kan ju i alla fall tänkas att man har all kätting ute, rakt upp och ner (i praktiken händer det inte, men så är det det här med Murphy, väder, vind och "det händer garanterat inte"...

Då måste man lyfta 120 kg kätting och ett ankare på 20 kg om man har en skarv vid 40 meter som behöver hjälpas över/runt kabelhjulet. Den ryggen har inte jag...
Anders S

Skriv svar