Rodkick Dirk

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Matss65
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 aug 2018, 08:40

Rodkick Dirk

Inlägg av Matss65 » mån 14 jun 2021, 13:17

Har monterat en rodkick med gasfjäder på min segelbåt. En enkel fråga, men kanske inte så enkelt svar. Vad gör jag med dirken?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 jun 2021, 13:21

Tar bort den! Gjorde jag iaf. För allt blev ju mycket enklare, t ex att reva utan att samtidigt behöva justera dirken. T ex.
Finns ju snören så det räcker i övrigt på en segelbåt :wink:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 14 jun 2021, 17:59

dubbelarbete!
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Anders S » mån 14 jun 2021, 18:05

Matss65 skrev:
mån 14 jun 2021, 13:17
Har monterat en rodkick med gasfjäder på min segelbåt. En enkel fråga, men kanske inte så enkelt svar. Vad gör jag med dirken?
Man kan göra som man vill, men när Selden säljer rodkick brukar de kalla dirken "storfall 2". (hint, hint...)

Alltså, inget du behöver plocka bort. Skulle dirken vara en riktigt tarvlig lina (dvs, duger inte som reservfall) kan man ju reda sig genom att man drar i ett nytt fall med dirklinan som pilotlina.

Allt bygger på att om har ett reservfall, så tappar man ALDRIG det ordinarie fallet till väders (eller schakeln/knopen etc, lossnar) medan utan reservfall kommer mr Murphy att omedelbart ingripa då det är så litet önskvärt som möjligt.
Anders S

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Yapdiver » tis 15 jun 2021, 11:33

Anders S skrev:
mån 14 jun 2021, 18:05
Matss65 skrev:
mån 14 jun 2021, 13:17
Har monterat en rodkick med gasfjäder på min segelbåt. En enkel fråga, men kanske inte så enkelt svar. Vad gör jag med dirken?
Man kan göra som man vill, men när Selden säljer rodkick brukar de kalla dirken "storfall 2". (hint, hint...)

Alltså, inget du behöver plocka bort. Skulle dirken vara en riktigt tarvlig lina (dvs, duger inte som reservfall) kan man ju reda sig genom att man drar i ett nytt fall med dirklinan som pilotlina.

Allt bygger på att om har ett reservfall, så tappar man ALDRIG det ordinarie fallet till väders (eller schakeln/knopen etc, lossnar) medan utan reservfall kommer mr Murphy att omedelbart ingripa då det är så litet önskvärt som möjligt.
Håller med Anders till fullo, sätt dit en pilotlina och om Mr.Murphy skulle vara framme så kan du få upp storfallet snabbt igen.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Peter_K » tis 15 jun 2021, 13:25

Jag röstar på att ta bort den.
Vill man få i en dirk igen, är det ju en smal sak att aningen dra igenom den med storfallen (jag gjorde så), eller så slänger man ner en tunn lina med en bit cykelkedja i änden när masten är uppe, det går rätt smärtfritt.

Finns ingen lina, finns heller inget trassel eller något som kan låta i vinden.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Anders S » tis 15 jun 2021, 18:09

Peter_K skrev:
tis 15 jun 2021, 13:25
Jag röstar på att ta bort den.
Vill man få i en dirk igen, är det ju en smal sak att aningen dra igenom den med storfallen (jag gjorde så), eller så slänger man ner en tunn lina med en bit cykelkedja i änden när masten är uppe, det går rätt smärtfritt.

Finns ingen lina, finns heller inget trassel eller något som kan låta i vinden.
Du var med på att det inte handlar om att ha kvar dirken, utan om att ha ett reservstorfall ?

Beroende på rigg är det inte så lätt att lösa problemet med ett tappat storfall. Har man till exempel fraktionsrigg hjälper det inte att skicka ner en pilotlina mha cykelkedja (ta hellre en bit slank vanlig kätting, cykelkedjor är oftast välsmorda och sölar ner), för man kan inte nå masttoppen annat än från mastkran eller via nertagen mast.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Peter_K » tis 15 jun 2021, 20:24

Anders S skrev:
tis 15 jun 2021, 18:09
Du var med på att det inte handlar om att ha kvar dirken, utan om att ha ett reservstorfall ?

Beroende på rigg är det inte så lätt att lösa problemet med ett tappat storfall. Har man till exempel fraktionsrigg hjälper det inte att skicka ner en pilotlina mha cykelkedja (ta hellre en bit slank vanlig kätting, cykelkedjor är oftast välsmorda och sölar ner), för man kan inte nå masttoppen annat än från mastkran eller via nertagen mast.
Oh ja, jag är med på det.
Och jag är också med på att linan kan smälla eller haka i, oavsett vad man kallar den.

Jag måste erkänna att så som jag använder min båt har jag aldrig haft ett behov av ett extrafall. Skulle jag korsa Atlanten hade jag säkert tänkt annorlunda då man inte vill råka ut för ett dylikt haveri långt från land, men med min vanliga skärgårdssegling jag ägnar mig åt är en mastkran inte längre bort än att jag skulle kunna bli upphissad i den och fiska i en ny lina i min partialrigg lika hur jag beskrev.

Men - alla människor är olika.
En del vill ha dubbelt av allt, back-up på det mesta.
Andra är nöjda med att vårda det de har, och ha enkelt av det. Jag personligen har kommit fram till att ”bra-att-ha” oftast är ivägen, och därmed precis tvärt om, vilket jag här gav uttryck för.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av marede » ons 16 jun 2021, 07:29

Jag använder dirken för att lyfta bommen i de fall kicken inte orkar med riktigt, eller om jag vill spänna storskotet i hamn (fixera bommen) utan att kicken ska fjädra ner.
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rodkick Dirk

Inlägg av Peter_K » ons 16 jun 2021, 12:50

marede skrev:
ons 16 jun 2021, 07:29
…eller om jag vill spänna storskotet i hamn (fixera bommen) utan att kicken ska fjädra ner.
Jag sätter fallet längst ut på bommen i hamn, så löser jag det problemet och eventuellt smatter mot masten på samma gång. :idea:
Alla borde ha skägg

Skriv svar