Syftet är att kunna ensamsegla- och få hjälp när jag behöver kanske kissa eller annat man kan tänkas behöva göra under färd.. Dock inte någon jorden runt segling- mest dagslånga turer i skärgården..
Autopilot till Compis 28
Autopilot till Compis 28
Säkert en hel del trådar om det här, men jag vill sätta en autopilot på min segelbåt- rorkult. 28 fot och 3 ton. Funderar över följande:
Syftet är att kunna ensamsegla- och få hjälp när jag behöver kanske kissa eller annat man kan tänkas behöva göra under färd.. Dock inte någon jorden runt segling- mest dagslånga turer i skärgården..
Syftet är att kunna ensamsegla- och få hjälp när jag behöver kanske kissa eller annat man kan tänkas behöva göra under färd.. Dock inte någon jorden runt segling- mest dagslånga turer i skärgården..
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 384
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Autopilot till Compis 28
Kan nog kvitta vilken. Jag har i alla år använt en Raymarine typ ST2000. Första båten med den var en Comfort 32 och det klarade den av alldeles utmärkt. Nuvarande båt är en Bianca 107, dvs 35 fot och den fungerar lika bra där. Så hur den synvinkeln behöver du icke oroa dig tycker jag.
Men den klarar inte allt; vid ett tillfälle seglade jag o en kompis i var sin båt från Sydkusten till danska Rödvig, dvs diagonalt förbi Falsterbo rev. Var lovat västlig vind men blev SO 11-13 vilket innebar en kolossal och vridande sjö. Styrde för hand för att hantera sjön men blev till slut tvungen att rusa under däck för att osv, kopplade in autopiloten o var borta från sittbrunnen kanske 2 minuter. Detta tålde den inte! Väl i hamn lyckades jag demontera autopiloten, bara några skruvar och så bända upp försiktigt. Döm om in förvåning när jag såg mekaniken! Små små kugghjul och en tunn plast-rem, pytteliten den också. Visade sig att trissan den satt på hade hoppat av. Lyckades banka in den igen och sen fungerade det hela.Dock hände samma sak igen vid en ny stor påfrestning och då fann jag för gott att byta till en ny. Den gamla var alltså över 20 år gammal.
Vet inte om Simrad har samma konstruktion. Sen finns det ju grövre doningar, på Bianca satt det monterat en Raymarine av kraftigare slag men den var bökig att ställa in så den sålde jag med Comforten. Iofs en väsentligt "finare" autopilot.
Men denna enklare fungerar ju. Utom i väder som ovan.
Här en vägledning: https://www.blur.se/2020/01/18/olika-ni ... autopilot/
Men den klarar inte allt; vid ett tillfälle seglade jag o en kompis i var sin båt från Sydkusten till danska Rödvig, dvs diagonalt förbi Falsterbo rev. Var lovat västlig vind men blev SO 11-13 vilket innebar en kolossal och vridande sjö. Styrde för hand för att hantera sjön men blev till slut tvungen att rusa under däck för att osv, kopplade in autopiloten o var borta från sittbrunnen kanske 2 minuter. Detta tålde den inte! Väl i hamn lyckades jag demontera autopiloten, bara några skruvar och så bända upp försiktigt. Döm om in förvåning när jag såg mekaniken! Små små kugghjul och en tunn plast-rem, pytteliten den också. Visade sig att trissan den satt på hade hoppat av. Lyckades banka in den igen och sen fungerade det hela.Dock hände samma sak igen vid en ny stor påfrestning och då fann jag för gott att byta till en ny. Den gamla var alltså över 20 år gammal.
Vet inte om Simrad har samma konstruktion. Sen finns det ju grövre doningar, på Bianca satt det monterat en Raymarine av kraftigare slag men den var bökig att ställa in så den sålde jag med Comforten. Iofs en väsentligt "finare" autopilot.
Men denna enklare fungerar ju. Utom i väder som ovan.
Här en vägledning: https://www.blur.se/2020/01/18/olika-ni ... autopilot/
Re: Autopilot till Compis 28
Det som tillverkare och installatörer tittar på är tiden mellan maxroder SB/BB. Denna tid påverkas av hur tungt rodret går. Nominellt är snabbheten tillräcklig för de flesta rorkultspiloter, men styrkan (vridmomentet på roderarmen) måste vara tillräcklig, annars blir det inte bra. Man kan INTE fuska mer än marginellt med att ge AP:n en längre hävarm (kroken längre ut på rorkulten) - då blir den långsam och hinner inte med.
Man kan råka ut för litet speciella effekter, där min egen båt (bara som exempel) i medsjö gärna gör en glidande rullning, och flödet runt rodret skapar ett större motstånd än eljest - varvid AP:n genast känner att den "inte orkar" och larmar (så löser den problemet, varianter finns).
Så titta litet på styrkan hos AP:n (starkare är bättre, såklart, men man betalar kanske mycket för "onödig styrka").
Sedan kan autopiloter inte förutse (som du och jag) vad som händer om en liten stund avseende sjögång och vindbyar, och det finns ju ingen som släpper två dm på storskot om man behöver göra det för att få "bra gång" i en vindby. Därför brukar autopiloter kräva att man justerar segelyta och skotning till förmån för stabil styrning, kanske inte maximal fart eller höjd.
Men under alla vanliga förhållanden är det komfortabelt att ha en AP, tråkiga transportpass, nödvändiga besök i ruffen, matpaus mm. Rekommenderas.
Man kan råka ut för litet speciella effekter, där min egen båt (bara som exempel) i medsjö gärna gör en glidande rullning, och flödet runt rodret skapar ett större motstånd än eljest - varvid AP:n genast känner att den "inte orkar" och larmar (så löser den problemet, varianter finns).
Så titta litet på styrkan hos AP:n (starkare är bättre, såklart, men man betalar kanske mycket för "onödig styrka").
Sedan kan autopiloter inte förutse (som du och jag) vad som händer om en liten stund avseende sjögång och vindbyar, och det finns ju ingen som släpper två dm på storskot om man behöver göra det för att få "bra gång" i en vindby. Därför brukar autopiloter kräva att man justerar segelyta och skotning till förmån för stabil styrning, kanske inte maximal fart eller höjd.
Men under alla vanliga förhållanden är det komfortabelt att ha en AP, tråkiga transportpass, nödvändiga besök i ruffen, matpaus mm. Rekommenderas.
Anders S
Re: Autopilot till Compis 28
Jag köpte en ST1000 till min Winga29 för många (ca 30) år sedan. Den har fungerat perfekt, utom vid läns och kraftig medsjö, då hinner den inte med.
Skulle jag köpa idag skulle jag välja ST2000 utan minsta tvekan, den är ju mycket snabbare och kraftigare enligt specen. Jag tror den även skulle klara svag läns och lätt medsjö.
Det enda som hänt med min ST1000 efter massor av brukstimmar var att ett kugghjul sprack. Det beställde jag på e-bay inkluderat i en rep.sats. Kostade kanske 300:-. Jag bytte bara hjulet, fungerar fortfarande perfekt.
Skulle jag köpa idag skulle jag välja ST2000 utan minsta tvekan, den är ju mycket snabbare och kraftigare enligt specen. Jag tror den även skulle klara svag läns och lätt medsjö.
Det enda som hänt med min ST1000 efter massor av brukstimmar var att ett kugghjul sprack. Det beställde jag på e-bay inkluderat i en rep.sats. Kostade kanske 300:-. Jag bytte bara hjulet, fungerar fortfarande perfekt.
Re: Autopilot till Compis 28
Jag har en Simrad TP22, kostade ungefär som en Raymarine ST1000 men hade bättre data. Jag tycker den funkar bra i min Dixie 27, men den är rätt lätt på rodret, kanske Compis 28:an är det också då det är samma konstruktör? Perfekt som en extra hand vid ensamsegling, även om inget går upp mot en erfaren människohand på rorkulten.
Alla borde ha skägg
Re: Autopilot till Compis 28
Utan att rekommendera något, jag såg att prisskillnaden mellan ST1000 och ST2000 på Benns rea bara var några hundralappar.
I ett sådant läge skulle jag inte välja annat än den starkare modellen. Det finns ett talesätt som går ut på att "det låga priset gläder dig en gång, den sämre förmågan skadar dig sedan varje dag" - typ.
I ett sådant läge skulle jag inte välja annat än den starkare modellen. Det finns ett talesätt som går ut på att "det låga priset gläder dig en gång, den sämre förmågan skadar dig sedan varje dag" - typ.
Anders S
Re: Autopilot till Compis 28
Tack för alla svar !
Re: Autopilot till Compis 28
Hur är det med användargränssnittet på Raymarine och Simrad? Någon skillnad? Är det få knappar och många kombinationer som man behöver hålla koll på? Vilken är enklast att styra/hantera?
Re: Autopilot till Compis 28
Och en dum fråga- men hur funkar det rent praktiskt när man skiftar från AP till att stänga av/styra själv? Den sitter väl kvar- eller måste man lyfta av den? Om den blir i vägen, är det enkelt att lyfta av den?
Re: Autopilot till Compis 28
Har du en enkel autopilot för rorkulten (dvs sådana vi talar om här) brukar man sätta den i manuellt läge och koppla loss den från rorkulten när den inte används. Jag vrider sedan min åt sidan så den är ur vägen.
Jag tror de är rätt lika i gränssnittet. Min Simrad använder jag mest i autoläget, dvs jag styr båten dit jag vill att den ska, kopplar på autopiloten och trycker ”Auto”. Det finns sedan korrigeringsknappar åt BB och SB; ett enkelt tryck ändrar kursen en grad, håller man inne knappen så ändras kursen tio grader.
Och så finns det en ”tack”-funktion - när man kryssar kan rorkulten hjälpa till med slagen. Rätt enkelt, det är två knapptryck. Vill minnas den slår 110 grader, så det är lite mer än vad man normalt vill, men efter slaget är taget och farten är åter kan man korrigera kursen med knapparna (eller koppla loss rorkulten och styra själv...).
Jag tror de är rätt lika i gränssnittet. Min Simrad använder jag mest i autoläget, dvs jag styr båten dit jag vill att den ska, kopplar på autopiloten och trycker ”Auto”. Det finns sedan korrigeringsknappar åt BB och SB; ett enkelt tryck ändrar kursen en grad, håller man inne knappen så ändras kursen tio grader.
Och så finns det en ”tack”-funktion - när man kryssar kan rorkulten hjälpa till med slagen. Rätt enkelt, det är två knapptryck. Vill minnas den slår 110 grader, så det är lite mer än vad man normalt vill, men efter slaget är taget och farten är åter kan man korrigera kursen med knapparna (eller koppla loss rorkulten och styra själv...).
Alla borde ha skägg