huvudströmbrytare

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

huvudströmbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 27 jul 2020, 13:55

I annat inlägg beskrivit vådan av icke fungerande strömbrytare. Gick jag idag till lokal ÅF för att inhandla tvenne nya. De hade bara BEP à 490: - typ vilken såg gedigen ut och bestämde mig för. Men tycks inte gå att demontera med mindre än större ombyggnad. Jag vill ju inte ha brytarna inne i motorrummet så jag behöver plocka bort inredningen för att vrida på. De gamla sitter väl placerade på toaletten, skottet till motorn.
Så till frågan: jag köpte, tveksam, tvenne Pro brytare, med nyckel à 138:- ser likadana ut som de gamla (klassiska). Frågan är då: nån som vet om detta är smäck?? Eller rent av OK?
De gamla med identiskt utseende höll i 34 år....men med tanke på min eventuella släktskap med en viss Mr så? :wink:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 27 jul 2020, 17:50

Svarar själv. Jag fick falla till föga för min personlighet som dessvärre leder mig till den svåra vägen. Större operation väntar med infällning, utsågning o nån potentats mormor..BEEP BEEP! :mrgreen:

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av Yapdiver » tis 28 jul 2020, 00:14

Jag kör med två såna här, https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... ll-max150a, plast kan smälta vid en kortis som gör att du inte kan stänga av strömmen med brytaren.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 28 jul 2020, 10:57

Ja det vore ju enklast faktiskt, passar direkt...Men vad har du för motor? Generator kapacitet?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 28 jul 2020, 16:25

Seymor B Fudd skrev:
tis 28 jul 2020, 10:57
Ja det vore ju enklast faktiskt, passar direkt...Men vad har du för motor? Generator kapacitet?
Nu är det hela på plats, tvenne BEP. Inget att skriva hem om - men tankefelet jag gjorde var att stirra på den gamla hålen o undra hur f-n jag skulle kunna få till det där. Men nya hål högre upp löste det hela. Gedigen känsla vrida på nu! Champagnekorkar skall täta de gamla. Stil skall det vara.
Så var det med det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av Anders S » ons 29 jul 2020, 15:36

Bara som ett tillägg; kapaciteten på brytarna är inte så kritisk som man kan tro, de flesta tål många hundra ampere, till exempel för motorstart. Viktigare är kvalitet på kontaktytorna, rostfria fjädrar för att öka kontakttrycket och stabila anslutningsskruvar.

Om man är rädd för en stor-kortis (det kanske man skall vara) bör man ha en säkring som löser ut. Man hinner ändå inte manövrera brytarna.

På min båt är bara startmotorn direktkopplad, allt annat går via en 300A säkring innan huvudbrytaren (som nominellt tål 1000 A i tio sekunder, men detta skall "aldrig kunna hända"... Den är givetvis för stor för att skydda annat än den grova kabeln till och från centralen, men den kommer inte att tillåta skador på brytare. Sedan är allt säkrat "som vanligt".
Anders S

sta352
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 03 aug 2020, 13:23
Kontakt:

Re: huvudströmbrytare

Inlägg av sta352 » mån 03 aug 2020, 13:26

Hade ju föredragit en så stor brytare som möjligt.

Skriv svar