Utombordare 5hk, service efter längre förvaring

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 418
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Utombordare 5hk, service efter längre förvaring

Inlägg av marede » lör 13 jun 2020, 12:33

Jag är spekulant på begagnad utombordare 5hk. Ca 10 år gammal. I princip bara inkörd första säsongen sedan inomhusförvarad. Vad bör man se över och eventuellt byta innan man använder den i sommar? Räcker det att byta olja och sedan lämna in och göra en ordentlig genomgång till hösten, jag räknar inte med att kunna få en sådan gjord nu innan sommaren men skulle behöva använda den redan nu.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utombordare 5hk, service efter längre förvaring

Inlägg av Anders S » sön 14 jun 2020, 16:08

marede skrev:
lör 13 jun 2020, 12:33
Jag är spekulant på begagnad utombordare 5hk. Ca 10 år gammal. I princip bara inkörd första säsongen sedan inomhusförvarad. Vad bör man se över och eventuellt byta innan man använder den i sommar? Räcker det att byta olja och sedan lämna in och göra en ordentlig genomgång till hösten, jag räknar inte med att kunna få en sådan gjord nu innan sommaren men skulle behöva använda den redan nu.
Det beror litet på vad det är för modell. Många utombordare (tvåtakt eller fyrtakt) har en vattenpump med impeller, och den kan ha tagit litet stryk. Det är den enskilt mest allvarliga risken du har, utan kylning blir motorn inte gammal.Sedan finns ofta ett skvallerhål - kommer det vatten som det skall har du tur och slipper byta impeller, i alla fall inte omgående. Det här ser du i såfall direkt - det tar inte mer än sekunder innan det kommer vatten.

Är det en fyrtaktare (du nämner oljebyte) bör den kunna starta med färsk bensin - det är bara att pröva.

En tvåtaktare har oljeblandad bensin, och där kan man räkna med att oljan ligger kvar i förgasare, flottör och ledningar. Alkylatbensin (tvåtakt) verkar då vara en bra produkt och löser upp rätt bra. Den tål bättre att stå i tanken över säsongen.

Växelhuset skall kollas. Det är lätt att få en skada på tätningarna, och tio år gammal olja bör ändå bytas. Enkelt och rätt billigt, om packningarna är hela. Efter 10 års vila , betrakta motorn som "ny" och kör den försiktigt, ungefär som en inkörning. I övrigt, smörj, motionera reglage, friktionsskruvar, wirar till gasen, växelspaken (om det finns).
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 418
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Utombordare 5hk, service efter längre förvaring

Inlägg av marede » sön 14 jun 2020, 17:31

Tack Anders. Det är en fyrtakt Honda 5 hk. Jag slog till igår. Fantastiskt skick, den såg helt ny ut både utanpå och under huven. Motoroljan såg helt ny ut. Fabriksfett på reglage och rörliga delar. Enligt uppgift var den troligen bara använd en eller två gånger kring 2010. Den har därefter startats i förråd emellanåt under åren. Provstartades innan köp och den startade på andra rycket. Gick fint på tomgång med tydlig skvallerstråle. Jag tog en kort tur idag och allt kändes normalt. Blir nog oljebyte och byte av växelhusolja till veckan, så får den en noggrannare genomgång till hösten.

Lite märkligt dock tycker jag. Jag hittar ingenting i instruktionsboken om impeller, var den sitter, hur den byts, kontrollintervall eller liknande. Finns inte omnämnt i underhållsschemat heller, men så brukar det kanske vara.

Jag var på jakt efter ny gummibåt - Honwave 270 - och motorn ingick i köpet. Mycket nöjd med den båten så här långt. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar