Förvaring under sittbrunnen

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
MarieholmArvid
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 29 maj 2020, 22:02

Förvaring under sittbrunnen

Inlägg av MarieholmArvid » fre 29 maj 2020, 22:09

Hej alla seglare därute!
Jag har en Marieholm Seacat.
Men jag har problem med förvaring i min båt och jag har en kompis med en Monark 540 som har en lång utdragbar låda i utrymmet under sittbrunnen som också funkar som ett sorts trappsteg på en del båtar. Jag ser att det finns skenor till lådor även till min båt och jag undrar om någon har erfarenhet och tips till lådor av denna typen. En ritning skulle vara som en dröm!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förvaring under sittbrunnen

Inlägg av Anders S » lör 30 maj 2020, 20:17

En lösning, i all enkelhet, är ett gäng plastbackar som du länkar samman med tamp. Då kan du fösa in dem, och dra ut dem - alla på en gång. Kanske (utan att dissa din Seacat, en sådan har jag seglat för länge sedan) bör du borra ett litet hål i varje enskilt fack, mest beroende om vatten kommer underifrån (inga hål) eller ovanifrån (hål)…

Lådan förekommer i många mindre båtar, olika långa. I en mig närstående H-båt innehöll orginallådan (kallades "skärgårdslåda") kök, gasflaska och litet annat småplock, och påstods kunna lyftas ut i sittbrunnen för matlagning i tjänligt väder. Så användes den inte så ofta. Jag tror nog mer på iden att stuva saker i lådan/lådorna.

(I en rejsbåt, som många H-båtar brukade vara, åtminstone förr, var det ju en poäng att kunna stuva motor, kökslåda, förråd, det bra ankaret,. ankarlinan och annat för tävling onödigt, på bryggan då man tävlar.)
Anders S

Skriv svar