Era erfarebheter av bombromsar?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Minne » ons 26 feb 2020, 13:52

Era erfarenheter av bombromsar skulle intressera mig då jag vill skaffa mig en ännu bättre bombroms än den jag har nu.

Har någon i forumet erfarenhet av Scott BOOM BRAKE 2 som säljs av Sailspar ? Den är dyr men i ett test på nätet såg jag att den fick bästa betyg. (De kallade den t.o.m. bombromsarnas RollsRoyce) Man kan med en skild tunn 4 mm spectralina låsa bommen eller lossa den eller bara spänna linan lämpligt så att bombromsen slirar lämpligt för att bromsa bommen vid gippen. Preventerlinan genom bombromsen sitter på hela tiden och bromsas av mekanismen som alltså sköts med 4 mm spectralinan.

Har nu en Walder på en H-R 372. Då jag valde storlek följde jag instruktionerna men jag borde ändå ha valt en bombroms av följande storlek eftersom jag nu får spänna preventerlinan i bombromsen mycket hårt med winsch för att den skall bromsa tillräckligt. Om alltså tillverkaren anger att den fungerar för storsegel upp till t.ex. 40 m2 så välj då ändå föjande större bombroms. Detta skulle vara mitt råd för Walder.

Hör av er ! Tack!

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Anders S » ons 26 feb 2020, 22:19

Jag tyckte också att en bombroms verkade vara en vettig sak, så jag riggade en vanlig firnings-åtta (klättergrej) via en sorts hanfot mellan backstagsfästena. Det här är inget jag vill rekommendera, möjligen för den som (likt mig) ville se om det verkligen kan fungera. Det kan det, om man hanterar tampen noggrant.

Det jag lärt mig är att den här approvinken (dvs, en bombroms, litet mer utvecklat) verkligen behöver vara väldesignad om den skall fungera som en säker och effektiv styrning om man gippar oförberedd eller våldsamt (en sketen tamp i en åtta duger INTE långt om man inte har en person på (firnings)tampen).

Här ser jag också geometrin som ett stort problem, ifall man nu tänker att bombromsen skall fungera på öppnare vindar än halvvind. (Ingen bombroms bromsar förrän bommen passerar infästningspunkten i däck). Sedan får ju bommen en väldig hävarm om man har bromsen långt in - så krafterna blir stora, större än i skotet.

Litet surgubbeaktigt tror jag att om den du har fungerar rätt bra kanske skillnaden till en ännu bättre blir väldigt marginell.
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Minne » tor 27 feb 2020, 19:12

Hej Anders!

Vår båt HR 372 har aktersittbrunn och levangen sitter rakt framför rattpiedestalen. Då det är gippfara är det alltså livsfarligt att förflytta sig framåt förbi ratten eftersom storskotet kan träffa personen och slå ned hen så hen faller direkt ned på winscharna och skadar sig allvarligt. Vi (frugan och jag) (72 år) seglar numera mest ensamma. Därför har vi ofta för ”lite personal” i sittbrunnen för att göra segeltrimning, att spänna/ lösa preventers etc.

Därför behöver vi på undanvindsselling en bombroms som fullständigt kan manövreras av rorsmannen som står bakom ratten. Rorsmannen kan redan sköta storskotet från sin plats bakom ratten. Men Walder bombromsen fordrar att rorsman flyttar sig till sittbrunnen eller att personen i sittbrunnen reglerar linorna. Med Scott Boom Brake 2 kan bombromsen enkelt manövreras med en 4 mm spectralina av rorsmannen utan att han lämnar sin plats bakom ratten. Bombromsen kan alltså låsas, lossas och bromsfunktionen regleras med spectralinan. Bromsfunktionen kan åxå regleras medan bommen rör sig om man så vill.

Finns det i vårt forum någon som redan har en Scott Boom Brake 2 ? Hör av er!

Minne

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Era erfarenheter av bombromsar?

Inlägg av Anders S » tor 27 feb 2020, 20:42

Hej själv! Välkommen tillbaka!

Helt utan erfarenhet av den påtänkta bromsen, erbjuder jag följande tanke:

Om man har behovet av bombroms kan det ju finnas en sk "silver bullet", dvs en funktion som gör produkten unikt användbar (i ditt fall manöverlinan, något som bör vara värt mycket, om funktionen i övrigt är lika bra (eller bättre).

Sedan är väl den broms du har inget skräp heller, därav att jag inte skulle vänta mig bättre prestanda på själva bromsandet. Enbart den enklare betjäningen kan vara värt ett byte. Jag gillar "lättåtkomligt" och "säkert".

(På min båt löste en bättre skotskena i stort sett hela gipp-problematiken, i mitt fall trassel och upphakning i diverse beslag vid ryck-gipp. Preventerfunktionen fick jag inte med min simpla bromslösning över huvud taget. För att få den funktionen måste fästet vara för om infästningen i bommen.)
Anders S

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Minne » tor 27 feb 2020, 23:26

Hej!

RÄTTELSE av namnet på produkten: den heter SAILSPAR SCOTT BOOMLOCK 2. Sök på det så finner ni uppgifter på nätet!

Förlåt mig och ursäkta mig för Minne:s korta minne!

Hälsningar

Minne

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av GunnarC » fre 28 feb 2020, 14:25

Jag tror att enkla traditionella lösningar i allmänhet är att föredra. Den gamla hederliga preventergajen dragen så att rorsman kan hantera den är effektiv, tillförlitlig och synnerligen prisvärd. Jag har inte provat modernare bombromsar själv men hört ett antal seglarkollegor uttrycka sin mer eller mindre tydliga besvikelse över funktionaliteten.
Preventergajen rekommenderas å det varmaste!

GunnarC

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av eriksbo1 » ons 04 mar 2020, 08:15

Lite off-topic : då vi köpte vår första båt, sa säljaren att bommen blivit en aningen krökt vid en "baronskotning". Hade inte ett hum om vad termen kunde betyda, men nickade bifall för att inte visa mig alltför okunnig. Antog att det var fråga om ngtslags preventergaj-riggning el likn bombroms. Är det nån som vet vad termen innebär?

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Minne » mån 09 mar 2020, 19:29

Till eriksbo1: Tack för frågan? Inte att undra på att du inte visste vad det betydde. Det visste jag inte heller så jag googlade på det och fick endast ett enda svar där det är nämnt men ändå inte helt förklarat närmare vad det betyder. Ger nedan länken till det. Men det har med preventer och gippar att göra. Alldeles tydligt skulle de ha behövt en bra bombroms!

Vad gäller mina egna funderingar beträffande anskaffande av en ny bombroms Boom Lock 2 så har jag nu mätt upp avstånden på båten och kommit till att om jag skaffar en Boom Lock 2 så behöver jag nya skotningspunkter för Boom Lock 2:ans preventers i däcket och då vår båt inte har alu-relingslist så blir det nog ett för stort projekt av att få fästpunkterna gjorda på däcket så jag tror nog tyvärr att jag får leva med WALDER (som för oss antagligen inte är perfekt p.g.a lite fel skotpunkter) tills det blir aktuellt att helt sluta segla eller att byta eller sälja båten.

Minne

http://www.goteborgsyachtclub.org/wp-co ... _low-1.pdf

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av tomeriksen » sön 24 maj 2020, 08:19

Använder en klätteråtta som jag fäst framför kicken på bommen och vantens röstjärn. Vid babords järn drar jag tampen genom ett block som så småningom når en vinsch. Funkar sådär. Den stoppar bommen från att komma flygande i lättare vindar. Men vid gippar med mer tryck kommer boomen i full kareta. Säkert inte lika snabbt. Men ändå.

Misstänker att rätt tamp påverkar en del. Jag har bara testat med en nött och saltstel 10mm.

Boomlock bygger på samma princip. Bromsverkan uppnås genom friktion när lina löper under bommen. Genom att justera spänningen i linan ändras friktionen.

Jag har inte provat boomlock men tippar att den gör det sistnämnda mycket bättre. Dessutom ligger boomlock väldigt nära boomen. Och det tror jag är avgörande.

När gippen kommer och boomen vänder uppstår alltid ett lite spelrum innan bromsen tar. Har man en klätteråtta i pendel handlar det om ett spel på minst 30 cm - bara ngn meter från masten. Då hinner bommen få upp tillräckligt med rörelseenergi orkar inte bromsen stå emot och vi får ett accelererande förlopp. Vet inte riktigt om fysikprofessorerna i tråden håller med om det sistnämnda. Men spel innebär i alla fall minskad bromssträcka. Det tror jag vi alla kan hålla med om. En klätteråtta ger betydligt mer spel än boomlock som ligger klistrad under bommen. Ergo bättre bromsegenskaper. VSB.

Tom

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Era erfarebheter av bombromsar?

Inlägg av Minne » sön 24 maj 2020, 22:07

Hej Tom !
Har beslutat mig för att bara fortsätta använda Walder ännu i sommar. Enklast skulle vara att köpa en Walder av större storlek. Att köpa Boom Lock skulle fordra tillverkning av nya fästpunkter i däcket eller i relingslisten som är av teak så det är för besvärligt.

H-R föreslår preventer från yttersta bomändan fram till fören men jag har inte erfarenheter av hur det fungerar i praktiken. Detta hindrar bommen från att gippa och det blir inga extra krafter på bommen som kan förstöra bommen eller något annat.

Minne

Skriv svar