Dinge/gummibåt

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Dinge/gummibåt

Inlägg av feeling286 » tis 07 jan 2020, 17:09

Hej!

Det börjar bli dags för en gummibåt att ha på släp efter båten. Hade tydligen lovat det när barnen kunde simma.
Va bör man tänka på? Köl? Längd osv
Bör tilläggas att segelbåten bara är 29 fot så jag tänker mig modell mindre enbart med åror.

Har sneglat lite på seaseas modeller. Någon med erfarenheter?

H//Johan

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 418
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av marede » ons 08 jan 2020, 00:36

Vi har varit mycket nöjda med vår Plastimo p240lj till vår 34 fotare. Vi är två vuxna och två barn kring 10 år.
https://www.navinordic.com/gummibatar/g ... lj-compact
Den har högtrycksdurk i V-form vilket gör att man kommer lite längre ner och får lite mer skydd. Dessutom har den relativt stora pontoner vilket även bidrar till en viss trygghetskänsla. Den är även rätt lätt för sin storlek. När den är olastad flyter den i princip på den uppblåsta durken. Den går bra att ro (för att vara gummibåt). Vi driver den oftast med 2.5Hk och det duger finemang för att ta sig fram.
//Martin
Najad 34 HR -77

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av Spider » ons 08 jan 2020, 18:32

Vi hade Biltemas variant som blev "bäst i test" av Praktiskt båtägande. Även den med uppblåsbar durk och V-botten. Fungerade jättebra men nu har vi bytt till en liten sportyak som vi tycker är lite enklare att hantera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av Anders S » ons 08 jan 2020, 19:54

Jag har en Honvawe, som vi köpte för många år sedan. Den har dubbel V-botten och stora pontoner och vi är nöjda, fattas bara annat (dyr, hållbar +10 år gammal). Nu har fler modeller dessa fördelar. Med V-botten kan man ro (hjälpligt, eftersom de åror man får med är för korta) och stabiliteten då man kör med motor förbättras avsevärt. Vi har en 2-hästare (japanska mini-tvåtaktshästar) som får hänga med tills den rasar, vi kör upp mindre än en dunk alkylatbensin/säsong.

Tänker man ro mycket kan man fundera litet på hur man kan förbättra årorna och få dem längre - det kan inte vara raketvetenskap att hitta ett bra alurör att utgå från. (Jag har träåror, som är lätt opraktiska för de är för långa att rymmas i båten. Svagheten där är att man får borra i dem där de är som svagast - öppna årtullar är ovanligt på gummibåtar. Ro försiktigt!)

Om man tänker sig att tömma den och blåsa upp den regelbundet tar detta en del tid, pumpar som följer med är inte så effektiva (snabba). Därför, fundera och kolla ifall det går att stuva båten på fördäck, i lägen då man inte drar den efter båten (dvs, om det blåser - gummibåtar kan bli flygbåtar om de får chansen. Här är en lätt avplockbar motor (eller ingen motor) bra. Här kan det vara smart att inte utan goda skäl köpa en båt som är en aning för stor för att gå in på fördäck. Lyfta den gör man med ett fall så tar man motorn då den är trygg över däck.

Med barn kan man knappast svajankra utan landstigningsfarkost, men detta öppnar å andra sidan upp en del nya hamnar.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 09 jan 2020, 11:42

Anders S skrev:
ons 08 jan 2020, 19:54
Jag har en Honvawe, som vi köpte för många år sedan. Den har dubbel V-botten och stora pontoner och vi är nöjda, fattas bara annat (dyr, hållbar +10 år gammal). Nu har fler modeller dessa fördelar. Med V-botten kan man ro (hjälpligt, eftersom de åror man får med är för korta) och stabiliteten då man kör med motor förbättras avsevärt. Vi har en 2-hästare (japanska mini-tvåtaktshästar) som får hänga med tills den rasar, vi kör upp mindre än en dunk alkylatbensin/säsong.

Tänker man ro mycket kan man fundera litet på hur man kan förbättra årorna och få dem längre - det kan inte vara raketvetenskap att hitta ett bra alurör att utgå från. (Jag har träåror, som är lätt opraktiska för de är för långa att rymmas i båten. Svagheten där är att man får borra i dem där de är som svagast - öppna årtullar är ovanligt på gummibåtar. Ro försiktigt!)

Om man tänker sig att tömma den och blåsa upp den regelbundet tar detta en del tid, pumpar som följer med är inte så effektiva (snabba). Därför, fundera och kolla ifall det går att stuva båten på fördäck, i lägen då man inte drar den efter båten (dvs, om det blåser - gummibåtar kan bli flygbåtar om de får chansen. Här är en lätt avplockbar motor (eller ingen motor) bra. Här kan det vara smart att inte utan goda skäl köpa en båt som är en aning för stor för att gå in på fördäck. Lyfta den gör man med ett fall så tar man motorn då den är trygg över däck.

Med barn kan man knappast svajankra utan landstigningsfarkost, men detta öppnar å andra sidan upp en del nya hamnar.
Kommentar angående flygbåtar: till Vegan hade vi en polsk gummibåt men ingen vindmätare. Dylik (vindmätare) behövdes inte för när det blåste kring 15m/s lyfte gummibåten och pendlade kring sin egen axel.....o ändå var den rätt otymplig, ganska lång och tog en halv dag att blåsa upp :wink:
På fördäck gick det icke att ha den, masten i vägen, efter masten kom man inte in i båten....
Vad beträffar roendet hände det en gång, när båten låg på svaj och det var upptagning, att det blåste kring 20 och jag skulle ro ut till Vegan för att gå runt en udde till upptagningskajen som låg mer skyddad. Jag kunde verkligen icke ta det med ro - varje gång jag försökte ro ut blåste jag längst in i viken o hade ett h-e att ta mig till baka till utgångspunkten. Slutligen fick jag asa gummibåten längs strandsnår o allsköns stenar till uddens spets, kastade mig i och hade gjort Kalle Anka avundsjuk - sällan har så många årtag inneburit så litet framdrivning - blåste förbi båten och lyckades i princip med fingrarna precis ta fast i relingen.
Men det fanns ljuspunkter också.....
Om den är tillräckligt liten, som bilden visar så kan den kanske häktas fast på nått sätt i akterpulpiten utan att pontonerna släpar för mycket i vattnet? Man kan också skaffa en litet mindre historia; fick en sån i present av arbetskamrater, den rymmer precis två vuxna, inte fast botten, men kan blåsas upp rätt bra, förvaras under en koj, och för vuxen o barn perfekt. Liknande: https://www.clasohlson.com/se/Uppbl%C3% ... r314283000 finns en massa såna enkla - leta på!

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av feeling286 » sön 12 jan 2020, 08:19

Tack för svar.

Blir ändå en modell riktig. Modellen från typ Leksaksaffären är redan provad med dåligt resultat.
Håller man sig på ca drygt 2 meter så kan man nog spänna upp den i aktern då vi har en ganska bred negativ akter.

Fösöker dessutom undvika hårda vindar när familjen är med så det problemet löser sig nog ändå.

Blir en sväng på blocket först, brukar ju hända lite efter båtmässan.

H//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 12 jan 2020, 13:20

Ja en från leksaksaffären hade jag väl inte tänkt även om det verkade så. Den jag fick är nu 15 år gammal, köpt i båtaffär, rätt gedigen konstruktion, framme vartannat år några dar och det funkar bra. Vad jag tänkt efteråt var hur en gummibåt skall användas och av vem. Hur stort är behovet, hur ofta kommer den att användas? Om det är för barn kan ju en något mindre dyr historia var rimlig. Men det är klart, hänger det en gummidinge på aktern i princip hela semestern så användes den oftare än om man skall pumpa upp varje eller varannan gång. Litet som med detta med elbilar - hur ser ens genomsnittliga utnyttjande av bil ut; långa resor mest eller " i närheten" mest, eller kanske 10 mil till "landet" och resten i närheten. Om de två senare så kanske räcker en laddhybrid med typ 10 mil på batteri (såna kommer i år)Osv. Osv.
Men blocket kan ju vara fyndplats! Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dinge/gummibåt

Inlägg av Anders S » tis 14 jan 2020, 18:10

En juste gummibåt behöver inte vara dyr, även om de med finesser och litet storlek tenderar att vara det. Det kan ju vara bra att tänka på att materialen i gummibåtar (som inte är av Hypalon) inte tål solljus så bra, och om man har båten uppblåst "över säsongen" så slits den utan att man använder den. Ett skäl så gott som något att vara ekonomisk vid valet.

Till detta reapris vågar man nog handla på Biltema? https://www.biltema.se/bat/utforsaljnin ... 2000035746
Anders S

Skriv svar