De två(?) varianterna av singelrev

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

De två(?) varianterna av singelrev

Inlägg av Kuling » lör 31 aug 2019, 08:20

Jag funderar på hur man konverterar en befintlig bom till 2 st singelrev. Alternativet är att köpa en konverteringssats och mecka lite med bommen. Det ska bli bra efter vad jag förstår. Men jag funderar på vilken kapacitet ett sådant rev har (gäller även färdiga singelrev-bommar). Min fundering handlar om hur högt upp ett rev kan vara placerat i seglet och ändå gå att reva. Blir inte bommens längd begränsande med tanke på att det finns ett block inne i den som har en dubbel lina i någon riktning, beroende på fabrikat? Eller vad är det jag missar i konstruktionen?

Alternativet är att fästa revet på utsidan av bommen och med hjälp av block på bommen tråckla det genom både revöglan i aktern och halshornet (som sitter på rev-nivån). Men när jag gjorde det på min tidigare båt, Amigo 23, så upplevde jag att det blev rätt svårhanterat och lite trögt att reva. Jag tänker att det blir en del friktion av att dra linan genom halshornet. På en större båt lär det bli ännu trögare. Hade man kunnat använda ett block (per rev) uppe i storseglet för att underlätta? Jag gissar att man i så fall får låta en segelmakare sy fast ett i seglet på något sätt. Kanske kombinerar man så att blocket sitter precis ovanför halshornsöglan så att revlinan leds genom denna, så att man fortfarande får symmetri runt bommen vid revning.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: De två(?) varianterna av singelrev

Inlägg av Miwa » sön 01 sep 2019, 19:36

Visst kan du använda singelline revsatser och bygga om en befintlig bom.
Personligen föredrar jag den färdiga Seldenbommen, som redan satt på vår båt.
Inga utvändiga block och en slimmad tvärsektion.
Friktionen är märkbar och revning kräver användning av vinchen på rufftaket.
Förmodligen skulle det gå lättare efter byte till en något mindre lindiameter, men det är inget som känns prioriterat.
Hittills är jag mkt nöjd med Selden's lösning och glad att en tidigare ägare monterat bommen.

Höjden på infästningarna i seglet är väl enklast att diskutera med din segelmakare.
Block borde gå att sy fast i seglet, men det blir långa linor bak i sittbrunnen och risk för nötning på seglet.

Skriv svar