Peke med förstaget i mitten

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Peke med förstaget i mitten

Inlägg av Kuling » lör 10 aug 2019, 20:11

Jag letar efter ett peke till en segelbåt där det finns en liten plattform även framför förstagsinfästningen (förstaget ska alltså vara infäst på peket). Tanken är alltså att det ska finnas ett fotsteg på 15-20 cm där. Jag hittar inget från någon tillverkare, men har sett en egen(?)tillverkad variant för något år sedan i en hamn. Någon som har tips?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Peke med förstaget i mitten

Inlägg av Peter_K » sön 11 aug 2019, 08:19

Du kan ju alltid anlita en smed som kan rostfritt som tillverkar en sådan peke åt dig. Det är nog det bästa, för du behöver en kraftig lösning om det inte skall slitas loss, med perfekt passning.
Universallösningar med plåtvinklar lär inte hålla ändå, det är väldigt stora laster - både uppåt, men även i sidled - på ett förstag.
Alla borde ha skägg

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Peke med förstaget i mitten

Inlägg av Kuling » sön 11 aug 2019, 20:48

Jo att det är stora laster på ett peke fattar jag, men det har väl ingen betydelse om peket fortsätter framför förstaget någon decimeter så länge själva förstagets krafter och infästning får dimensionera peket. Det finns ju jättemånga båtar med förstaget på ett peke, så just den aspekten kan ju inte vara raketforskning.

Jag har funderat på att även låta någon hyggligt skicklig svetsare svetsa på en kort ”sektion” längst fram på ett köpepeke, men vill som sagt var kolla om det inte finns någon färdig lösning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Peke med förstaget i mitten

Inlägg av Anders S » sön 11 aug 2019, 21:10

Kuling skrev:
sön 11 aug 2019, 20:48
Jo att det är stora laster på ett peke fattar jag, men det har väl ingen betydelse om peket fortsätter framför förstaget någon decimeter så länge själva förstagets krafter och infästning får dimensionera peket. Det finns ju jättemånga båtar med förstaget på ett peke, så just den aspekten kan ju inte vara raketforskning.

Jag har funderat på att även låta någon hyggligt skicklig svetsare svetsa på en kort ”sektion” längst fram på ett köpepeke, men vill som sagt var kolla om det inte finns någon färdig lösning.
Då skall du tänka så här: Den delen som är framför förstaget har betydligt mindre belastning än den delen som är bakom. För att få kraftspelet rätt krävs dels att peket är stabilt i sidled, dels att staget (förstaget) balanseras av ett waterstag. Detta (och infästningarna) behöver vara grövre än man i förstone tror, beroende på vinklarna. Det är nog betydligt enklare att anskaffa ett från början litet längre "köpe-peke" och svetsa in ett fäste för förstaget en bit in, än att förlänga ett befintligt peke.

Det närmaste du kommer en färdig lösning är i så fall ett "code-0"-peke - de brukar ha en förstärkning och en bygel på ungefär rätt ställe. Men utgångspunkten för en dimensionering bör i så fall vara det befintliga förstaget, och har du en litet större båt kan det handla om 7-10 mm wire, och då får smeden bygga på köpepeket med en stabil infästning för förstaget. Tumregelmässigt brukar röstjärn (bygeln) ha dubbla brottsgränsen mot vantskruven, som i sin tur skall vara 125 % eller så relativt wiren.
Anders S

Skriv svar