Propeller funderingar

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Propeller funderingar

Inlägg av omega » mån 22 jul 2019, 06:47

Hej på er
Blev båtbyte detta år, alltid lite nya funderingar då, när man provat det mesta efter ett tag
I det stora hela fungerar det mesta väldigt bra.
Men funderingen jag har gäller framdrivning med motor,54 hk, segeldrev o 3 bladig folding.
Tycker propellern har dålig effekt,om man gasar upp till fullgas 3000 varv sticker den upp till fullvarv monentant,sen vid motvind tappar man ganska fort fart ,skulle vilja att den knappt varvar ut o bettar bättre vid pådrag.Hur gör varven vid montage av drivlina ,testar man något , eller köper man något som man beräknat o kör på det oavsett.Allt är monterat från varvet, propellern är en flex o fold. motor o drev Yanmar, tycker man bordekunna hålla 8 knop med 12 meters vattenlinje o 54 hk med ett modernt skrov men den känns svag
Har tidigare haft Gori propellrar spontant känns det som de bettat bättre.
Finns det några utbytessystem från tillverkarna ,dyrt att byta upp sig ett steg annars,ett typiskt ilands problem ,men man ska ju ha nåt att fundera på

//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Propeller funderingar

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 22 jul 2019, 12:45

omega skrev:
mån 22 jul 2019, 06:47
Hej på er
Blev båtbyte detta år, alltid lite nya funderingar då, när man provat det mesta efter ett tag
I det stora hela fungerar det mesta väldigt bra.
Men funderingen jag har gäller framdrivning med motor,54 hk, segeldrev o 3 bladig folding.
Tycker propellern har dålig effekt,om man gasar upp till fullgas 3000 varv sticker den upp till fullvarv monentant,sen vid motvind tappar man ganska fort fart ,skulle vilja att den knappt varvar ut o bettar bättre vid pådrag.Hur gör varven vid montage av drivlina ,testar man något , eller köper man något som man beräknat o kör på det oavsett.Allt är monterat från varvet, propellern är en flex o fold. motor o drev Yanmar, tycker man bordekunna hålla 8 knop med 12 meters vattenlinje o 54 hk med ett modernt skrov men den känns svag
Har tidigare haft Gori propellrar spontant känns det som de bettat bättre.
Finns det några utbytessystem från tillverkarna ,dyrt att byta upp sig ett steg annars,ett typiskt ilands problem ,men man ska ju ha nåt att fundera p

//Johan
[/


Propellerberäkningar är en hel vetenskap har jag blivit varse. Hade från början en 2 bladig folding,Gori, som satt på vid köpet. Motor Yanmar 2 GM 20F dvs typ 16 hkr. Båten 5,6 ton,fenköl etc.10,70 lång. Tyckte dåligt drag så jag kontaktade Capella Marin där en trevlig man lät hälsa att han skulle räkna på’t. Blev en 3 bladig folding, märkt 15/10. Fungerade jättebra - dock i kraftig motsjö segt.Men motorn var ju klen. Nu bytt motor, 3 cyl 18 hkr, 70% större dragkraft redan vid låga varv. Men si....den varvar icke ut, 2600 som max medan g:a motorn gick att dra upp i 3000+ (men lät som om den skulle dö). Detta beror på utväxlingen!
Med nya motorn gör båten 5,5 knop redan vid 1700 varv o mycket fortare behöver vi icke fara. Men, propellern (bladen) bör minskas- har det ”kommits fram till”. Maxvarvet kommer då att uppnås - kan jag ju fråga mig till vilken nytta? Innebär det då högre varv vid , 5,5 knop? Anders S anropas! :wink:
ps sen kan ju kaviteringsfenomen dyka upp om prop. kommer för nära botten osv. Möed att tänka på...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller funderingar

Inlägg av Anders S » mån 22 jul 2019, 16:36

omega skrev:
mån 22 jul 2019, 06:47
Hej på er
Blev båtbyte detta år, alltid lite nya funderingar då, när man provat det mesta efter ett tag
I det stora hela fungerar det mesta väldigt bra.
Men funderingen jag har gäller framdrivning med motor,54 hk, segeldrev o 3 bladig folding.
Tycker propellern har dålig effekt,om man gasar upp till fullgas 3000 varv sticker den upp till fullvarv monentant,sen vid motvind tappar man ganska fort fart ,skulle vilja att den knappt varvar ut o bettar bättre vid pådrag.Hur gör varven vid montage av drivlina ,testar man något , eller köper man något som man beräknat o kör på det oavsett.Allt är monterat från varvet, propellern är en flex o fold. motor o drev Yanmar, tycker man bordekunna hålla 8 knop med 12 meters vattenlinje o 54 hk med ett modernt skrov men den känns svag
Har tidigare haft Gori propellrar spontant känns det som de bettat bättre.
Finns det några utbytessystem från tillverkarna ,dyrt att byta upp sig ett steg annars,ett typiskt ilands problem ,men man ska ju ha nåt att fundera på

//Johan
Det är inte så svårt att reda ut det här:

Hur mycket väger båten, vilken längd har den, vilken utväxling har backslaget (inklusive drevet), vad är motorns maxvarv ?
Vilken diameter har propellern, vilken stigning har den?

När man vet detta kan man bedöma om propellern är "rätt".

Normalt bestämmer utrymme och motoreffekt diametern, båtens hastighetspotential bestämmer stigningen (längd är "bra", vikt är "dåligt". En (för) liten diameter kan inte kompenseras fullt ut med mer stigning, men OM man gör så, får man ungefär de effekter du beskriver (god fart på plattvatten, fartförlust vid sjö- och vindmotstånd.

På en diesel gäller inte "utombordarsanningen", att "rätt propeller" är den som tillåter motorn att nå maxeffektvarv men inte mer - det här beror på att dieslar går till maxvarv (och litet till), sedan bromsar regulatorn in motorvarvet. Man vet inte i det läget om man tar ut (propellern belastar...) med 20, 40 eller 55 hk, man vet bara att "motorn varvar hela vägen".

På nya (avgashanterade) dieslar kan man kanske inte ens kan se att det ryker en smula svart om man pressar motorn, vilket annars är ett tecken på att man tar ut så mycket det går (och kanske litet till).

Om vi antar att propellern ändå nog inte är särskilt fel, så finns det ett par enkla grejor att kolla:

Är alla filter i bränslesystemet bytta till nya? Kräver luftning och behövs sällan vid rent bränsle, men det behöver inte alltid vara så)
Är gasreglaget korrekt monterat, så att fullgas, (som inte är "spjället på vid gavel, utan ett besked till regulatorn att hålla beställt varvtal) vrider regulatorarmen till "max" ?
Litet jobbigare att kolla är
Om det finns förträngningar i bränsleröret eller skit i tanken, som gör det trögt för matarpumpen att langa fram bränsle?
Till sist, matarpumpen matar väl som den skall (normalt ger den så mycket att en hel del rinner tillbaka)?

Och, Yanmarbröder emellan, jag noterade under några säsonger att motorn varit svag och ryker en del. Då kände jag på turbon, som satt (orubbligt) fast, helt igenkoksad i avgasturbinen pga mesig körning. Har du en turbo, känn på inloppshjulet (kompressorn) (lossa slangen) och kolla så den går lätt! Det finns nyare Yanmar runt 50 hk som inte har turbo- så kolla det först :-)
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Propeller funderingar

Inlägg av omega » mån 22 jul 2019, 17:09

Motorn är från 2012, på 54 kh utan turbo, maxvarv är 3000 vilket den lätt kommer upp i, skruva upo pumosr isv lär inte hjälpa dp man ändå inte får in mer luft i den utan turbo, meb motorn går bra filter nytt o fräscht, tycker bara att toppfarten är lite låg o för svag i mot vind, men vsrvtalet är oförändrat
Båten är 44 fot. Väger 9800 kg o 54hk sd drev men minns inte utväxlingen, tycker man borde kunna hålla 8 knop med den

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller funderingar

Inlägg av Anders S » mån 22 jul 2019, 21:08

omega skrev:
mån 22 jul 2019, 17:09
Motorn är från 2012, på 54 kh utan turbo, maxvarv är 3000 vilket den lätt kommer upp i, skruva upo pumosr isv lär inte hjälpa dp man ändå inte får in mer luft i den utan turbo, meb motorn går bra filter nytt o fräscht, tycker bara att toppfarten är lite låg o för svag i mot vind, men vsrvtalet är oförändrat
Båten är 44 fot. Väger 9800 kg o 54hk sd drev men minns inte utväxlingen, tycker man borde kunna hålla 8 knop med den
Om varvtalet bibehålles då belastningen ökar är troligtvis propellerdiametern något så när korrekt. Däremot är det inte alldeles säkert att propellern är optimal vad gäller stigningen och bladarean. Att du tappar hastighet i motvind är normalt, slippen ökar ("propellern slirar") för att balansera det större kraftbehovet och då byter du hastighet mot mera kraft - ungefär som i en momentomvandlare i en automatlåda.

Nu tycker ju jag att med 10 ton båt och litet mer än 50 hk, och med en gissning på LVL på 11.5 m, så behöver du (tittar i Boat Data Book) mellan 40 och 50 hk för att nå 8 knop. Så det verkar rimligt att hoppas på det, även om foldingpropeller ibland ger bort en del effektivitet. (Den har ju andra fördelar)

En annan tumregel säger 1 hk per knop och ton, i tio meter motvind och sjögång, och då får du räkna med mindre hastighet än så - segelbåtar har ett avsevärt vindfång och mycket våt yta. Med den regeln skulle du kunna köra på fullgas i 5.5 knop (jag tror det går bättre än så)
8 knop är bra, och 6 till 6.5 knop i motigt väder är inte det minsta orimligt.

Min egen båt (kortare än din, 37 fot, troligen en meter mindre i LVL) har en 55-hästare, väger också tio ton och går i 7.5 knop om man jagar ut alla pållarna ur motorrummet. Men hastigheten sjunker när det är motig vind och sjö. Kanske har jag en bättre (mer effektiv) propeller (trebladig, flöjlande, mycket bladyta), men Flex-o-Fold anses vara en utmärkt propeller i tester.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Propeller funderingar

Inlägg av omega » mån 22 jul 2019, 22:18

Ja Anders du hamnar rätt nära i gissningen,motorn varvar 3000 rpm
Vid 2400 rpm håller jag ca 7,5 knop vid 2600 ca 7,8
I hård motvind ca 10 sekund meter halkar man ner till 6,6 ca
Men min förra båt på 5800 kg 35 fot och 29 hk,Gori tvåblads folding
Minskade mindre i motvind o höll nästan samma fart ca7,2 knop i motvind 6,8
Iofs ett smalare o smidigire bygge
Som du förstår av resonemanget här så är det en gammal o uttråkad man somhar för lite o göra o funderar för mycket :D
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller funderingar

Inlägg av Anders S » mån 22 jul 2019, 22:40

omega skrev:
mån 22 jul 2019, 22:18
Ja Anders du hamnar rätt nära i gissningen,motorn varvar 3000 rpm
Vid 2400 rpm håller jag ca 7,5 knop vid 2600 ca 7,8
I hård motvind ca 10 sekund meter halkar man ner till 6,6 ca
Men min förra båt på 5800 kg 35 fot och 29 hk,Gori tvåblads folding
Minskade mindre i motvind o höll nästan samma fart ca7,2 knop i motvind 6,8
Iofs ett smalare o smidigire bygge
Som du förstår av resonemanget här så är det en gammal o uttråkad man somhar för lite o göra o funderar för mycket :D
//Johan
Inga överraskningar här: Din nya båt väger ca dubbelt mot den gamla. Deplacementet påverkar linjärt.

Alla dina prestandauppgifter verkar rimliga och förväntade. Var lugn! Var nöjd!

Anekdotiskt: Då jag ertappade min turbo med koksberoende köpte jag en ny (utbytes). Då skattade jag effekten utan fungerande turbo till samma som den turbolösa motorn, ca 40 HK. Med fräsch turbo tänker jag mig att det blev de nominella 55. (Den Gamla kan ha tappat en del med åren, men skillnaden torde vara proportionell, med och utan).

Vad blev fartskillnaden, 15 ystra japanska ponnies senare? 0.7 knop...HA! (Att inget hände under den troligen långa perioden utan turbo beror troligen på att motorn aldrig drivs så hårt att den extra luften behövs - på fullgas och med en trasig turbo skulle det ryka konstant och motorn skulle koksa igen.

Grattis till nya båten, i efterskott. Vad blev det för typ?
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Propeller funderingar

Inlägg av omega » tis 23 jul 2019, 07:17

Ja,turbo matade dieslar kräver lite belastning inte ovanligt att de koksar igen,bara o va lite vårdslösare med gasen ,nä tror i mitt fall att man skulle kunna optimera det hela, men troligtvis bara några tiondelar känns som det kunde betta lite bättrevid pådrag,en bekant har liknande förhållanden men han satte på en tum större o ett steg mer pitch ,hans båt varvar numer inte ut
Men ökade bra i fart,tyvärr dyrt o prova sig fram

ja det fick bli en nyare båt ,den gamla blev för trång när barn o barnbarn vill vara med. Vi hittade en Jeanneau SO 439
En mycket trevlig båt med ,stor skillnad mot vår gamla.
Modern design, stor sittbrunn,sånt som uppskattas när vi är mång@
//Johan

Skriv svar