Spoltoalett maxi 77

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Spoltoalett maxi 77

Inlägg av LaBoheme3 » sön 14 jul 2019, 20:13

Finns någon som har monterat spol-toalett och septitank i Maxi 77? Önskar få ta del av erfarenheter angående monteringen. Att få en skål monterad verkar inte vara större problem verkar det som, men just septitanks-placeringen hade jag tänkt få till i garderoben på styrbordssidan. Gärna bilder om det finns på monteringarna av toastol samt septitanken.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Miwa » tis 16 jul 2019, 01:46

Har just installerat en septitank med däckstömning i en IW31. Maxi och IW är väldigt olika, men utrymmet för wc är ungefär detsamma.
Jag satte tanken c:a en handsbredd under däcket bakom wc'n.Där finns ett skåp för tandborstar och hygiengrejor. Hyllorna togs bort men skåpdörrarna är kvar för att dölja tank och slangar.
Det krävde en del nya snickerier för att fästa tanken, men inget komplicerat.
Jag fick goda råd i butiken (SeaSea) där wc'n köptes.
Med skålen på plats monterades tank och slangar löst, för att se hur det hela passade innan fast skruvning.Dessutom tillkom el-installation då jag valde en el-toa.
Det krävdes mycket funderande på plats i båten, innan allt klarnade för mig.
Nu återstår endast några smådetaljer innan en första test.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Peter_K » tis 16 jul 2019, 06:30

Jag har placerat min tank ungefär som Miwa har placerat sin. Fördel är att man kan tömma ut i havet med självfall, men det får man ju inte göra längre ändå.

Kompisen har en Albin 78, där sitter toan under förpikskojerna, är det lika på din Maxi? Hur som - han har sin toatank under ena kojen nära toan. Den töms via sugledning eller elpump.
Alla borde ha skägg

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av LaBoheme3 » tis 16 jul 2019, 08:10

Härligt att få svar och tips. Toans plats är ju självskrivet, under första dynan i förpiken där en porta-Poti nu huserar. Vill, som nämnts, kunna tömma tanken med självfall men även sugtömning, så det innebär att tanken måste monteras något högre än toan och med vred för valfri tömning. Min tanke är att utnyttja garderoben på styrbordssidan för tankmontaget. Om någon har bilder på sin montering vore det en stor hjälp för min egen montering.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Peter_K » tis 16 jul 2019, 09:28

LaBoheme3 skrev:
tis 16 jul 2019, 08:10
Vill, som nämnts, kunna tömma tanken med självfall men även sugtömning, så det innebär att tanken måste monteras något högre än toan och med vred för valfri tömning.
Ovan toan eller inte är ganska o-intressant, egentligen, om du skall tömma med självfall. Det är ovan vattenlinjen som gäller, dvs ganska högt upp, och då blir det nog inte mycket garderob kvar.

Min installation är gjord så att allt toavatten går till tanken, dvs det finns inget "val" vart man skall spola toainnehållet, allt går in i överkant på tanken på c:a 60 liter. Den klarar jag och barnen oss på i en vecka utan problem om man är lite snål och kissar i buskarna på öarna, använder dass där så finns och har lite tanke med hur mycket spolvatten man använder osv. För tömning finns en bottenventil som nyttjas sällan numer. På den sitter en T-koppling med en slang som går till sugtömningsbeslaget i däck. Inga ventiler emellan. Risken att någon ställer en ventil fel och man tömmer tanken i badviken är därför noll.

Korta slangar är också något att eftersträva; man vill inte ha fekalier stående kvar i slangen mellan toan och tanken. Använd slangar av hög kvalitet; snåla inte. Rejäl luftningsslang, 19 mm, är också viktig, även den lukttät. Jag har heller inga kolfilter och annat på den; den luktar när tanken fylls då toan spolar i och luften skall ur, men det är marginellt.
Alla borde ha skägg

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av LaBoheme3 » tis 16 jul 2019, 13:52

Tack Peter.K. Det var uttömligt. Ska försöka kolla upp om din lösning funkar.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Miwa » tor 18 jul 2019, 19:43

Har nu provat min installation med enbart vatten och det fungerade.
Bilder:
IMGP6545.jpg
IMGP6544.jpg

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av LaBoheme3 » fre 19 jul 2019, 14:14

Snyggt jobb Miwa.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Miwa » fre 19 jul 2019, 18:10

Tack för det.Nu återstår att hitta ett smalt handfat att bygga in.
Då kommer slangarna att döljas bättre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Anders S » fre 19 jul 2019, 23:57

Miwa skrev:
fre 19 jul 2019, 18:10
Tack för det.Nu återstår att hitta ett smalt handfat att bygga in.
Då kommer slangarna att döljas bättre.
Finns ett smalt handfat på JULA... Porslin, stiligt värre.
Anders S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Spoltoalett maxi 77

Inlägg av Miwa » lör 20 jul 2019, 12:09

Anders, tack för tipset!
Var det denna du menade?
handfat jula.jpg
Ser ju elegant ut, skåpet får skrotas och ett nytt byggas i mahogny.

Skriv svar