Oe 36 rorkultsautopilot?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Ahab
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 04 jul 2019, 20:13

Oe 36 rorkultsautopilot?

Inlägg av Ahab » sön 07 jul 2019, 09:26

Vi har nyss köpt en oe 36. En perfekt båt för vår lilla familj. Den har det mesta som behövs förrutom en autopilot. Med tre barn mellan 3-8år så är det väldigt fint att kunna släppa rorkulten ibland.
Båten väger 5,8ton och när man läser på nätet eller frågar runt så verkar det som att rorkultspiloterna inte riktigt orkar. Är det någon som har testat rorkultspilot på lite tyngre båt och således har praktisk erfarenhet?
Jag vet att det bästa vore en linjär drivenhet på hjärtstocken men se det blir för dyrt för den här småbarnspappan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oe 36 rorkultsautopilot?

Inlägg av Anders S » sön 07 jul 2019, 12:07

Ahab skrev:
sön 07 jul 2019, 09:26
Vi har nyss köpt en oe 36. En perfekt båt för vår lilla familj. Den har det mesta som behövs förrutom en autopilot. Med tre barn mellan 3-8år så är det väldigt fint att kunna släppa rorkulten ibland.
Båten väger 5,8ton och när man läser på nätet eller frågar runt så verkar det som att rorkultspiloterna inte riktigt orkar. Är det någon som har testat rorkultspilot på lite tyngre båt och således har praktisk erfarenhet?
Jag vet att det bästa vore en linjär drivenhet på hjärtstocken men se det blir för dyrt för den här småbarnspappan.
Jag har provat rorkultspilot (båtar mllan 3 till 4 ton), rattpilot (6 ton, 10 ton), och en relativt klen hydraulisk linjärdrift (har nu) och gemensamt för dem alla är att de fungerar bäst (eller minst dåligt) när man trimmat båten för att bli lättstyrd. (Det är inte nödvändigtvis samma som "snabbaste"...). Sedan kommer man, särskilt i sjögång, ändå att upptäcka att när båten skjutsas ur kurs av vågor från ogynnsam vinkel (jag gissar, på din båt att det blir låringssjö som blir värre) så hinner/orkar autopiloten inte alltid med att styra emot och sedan blir det generalknas i systemet. På min båt inträffar ibland att båten drar iväg i "nedförsvågen" och rodret belastas ordentligt, dvs autopiloten orkar inte styra, med protester från elektroniken. Jag har alltså en hydraulisk drivning på hjärtstocken, men den orkar ändå inte

Det skall till riktigt stöddiga autopiloter för att detta aldrig skall inträffa.

Jag tror att en av de "stora" rorkultspiloterna kan fungera bra, givet att du trimmar seglen därefter. Simrad TP22 anges klara 5 ton, Raymarine ST2000 ungefär samma. Tänk här på att din "klassiker" nog inte ställer samma krav som breda, livliga båtar kan göra.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Oe 36 rorkultsautopilot?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 08 jul 2019, 12:31

Ahab skrev:
sön 07 jul 2019, 09:26
Vi har nyss köpt en oe 36. En perfekt båt för vår lilla familj. Den har det mesta som behövs förrutom en autopilot. Med tre barn mellan 3-8år så är det väldigt fint att kunna släppa rorkulten ibland.
Båten väger 5,8ton och när man läser på nätet eller frågar runt så verkar det som att rorkultspiloterna inte riktigt orkar. Är det någon som har testat rorkultspilot på lite tyngre båt och således har praktisk erfarenhet?
Jag vet att det bästa vore en linjär drivenhet på hjärtstocken men se det blir för dyrt för den här småbarnspappan.
Håller med Anders S och vill tillägga att ST2000 klarar mycket - dock tror jag stor vridande sjö (typ akter om låringsvis) kan få vilken autopilot som helst att krokna. Min gamla ST lade av förra sommaren i just så fruktansvärd sjö, på samma ställe den gjort tidigare - finns ett ynkligt litet kuggat hjul som sitter i änden av en klen pinne - det vreds av denna pinne så att den väldigt lilla remmen av nått slags komposit plötsligt inte kunde driva. Alltså stora krafter belastar en sån här klen punkt :roll: . Jag visste att det kunde gå så men var helt enkelt tvungen rusa ner och pinka. Seglade själv vid just detta speciella tillfälle. (Det var lovat SO 4-7 men blev O 10-13). Skulle hållit mig :oops:. Men det gick att trycka tillbaka hjulet. Dock har jag köpt en ny efter att ha frågat Raymarin om förbättringar (f-n trott) - den gamla var trots allt 25 år, motorn bytt en gång. Min båt väger 5,6, 10,70 lång och är synnerligen vridbar - din ju långkölad - å andra sidan tyngre att vrida. På en fråga till Thomas Bern som ritade Comfortina 35 svarade han att t ex skäddor innan rodret(jag hade då en Comfort 32 och trodde den var stabilare än Comfortinan)kunde göra att det faktiskt blev större påfrestningar eftersom tryckkrafterna hade mer att greppa om.
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Ahab
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 04 jul 2019, 20:13

Re: Oe 36 rorkultsautopilot?

Inlägg av Ahab » mån 08 jul 2019, 16:01

Seymor B Fudd skrev:
mån 08 jul 2019, 12:31
Ahab skrev:
sön 07 jul 2019, 09:26
Vi har nyss köpt en oe 36. En perfekt båt för vår lilla familj. Den har det mesta som behövs förrutom en autopilot. Med tre barn mellan 3-8år så är det väldigt fint att kunna släppa rorkulten ibland.
Båten väger 5,8ton och när man läser på nätet eller frågar runt så verkar det som att rorkultspiloterna inte riktigt orkar. Är det någon som har testat rorkultspilot på lite tyngre båt och således har praktisk erfarenhet?
Jag vet att det bästa vore en linjär drivenhet på hjärtstocken men se det blir för dyrt för den här småbarnspappan.
Håller med Anders S och vill tillägga att ST2000 klarar mycket - dock tror jag stor vridande sjö (typ akter om låringsvis) kan få vilken autopilot som helst att krokna. Min gamla ST lade av förra sommaren i just så fruktansvärd sjö, på samma ställe den gjort tidigare - finns ett ynkligt litet kuggat hjul som sitter i änden av en klen pinne - det vreds av denna pinne så att den väldigt lilla remmen av nått slags komposit plötsligt inte kunde driva. Alltså stora krafter belastar en sån här klen punkt :roll: . Jag visste att det kunde gå så men var helt enkelt tvungen rusa ner och pinka. Seglade själv vid just detta speciella tillfälle. (Det var lovat SO 4-7 men blev O 10-13). Skulle hållit mig :oops:. Men det gick att trycka tillbaka hjulet. Dock har jag köpt en ny efter att ha frågat Raymarin om förbättringar (f-n trott) - den gamla var trots allt 25 år, motorn bytt en gång. Min båt väger 5,6, 10,70 lång och är synnerligen vridbar - din ju långkölad - å andra sidan tyngre att vrida. På en råga till Thomas Bern som ritade Comfortina 35 svarade han att t ex skäddor innan rodret(jag hade då en Comfort 32 och trodde den var stabilare än Comfortinan)kunde göra att det faktiskt blev större påfrestningar eftersom tryckkrafterna hade mer att greppa om.
Tack för bra input båda. Oe 36 är fenkölad och har skädda framför rodret. Den ska mest underlätta segling med barn och segelhantering. Vi försöker undvika mer än 10m/s och grov sjö när barnen är med.
Jag tror att det blir en Simrad tp32. Rimliga pengar och ska enligt tillverkaren klara upp till 6,3ton.

Skriv svar