Watermaker

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Watermaker

Inlägg av Pelle-48 » tor 11 apr 2019, 11:23

Det börjar bli gott om böcker som handlar om världsomsegling. Det är ju oerhört stor skillnad på budgetens storlek så förutsättningarna är minst sagt olika. De som har stor budget är tex paret Mårtensson och paret Lundberg. De använder tex en "watermaker" Enwa MT5500 med kap. 225 lit/tim och Echo Tech Marine med kap. 143 lit/tim.
Någon som har erfarenhet av något liknande? Är detta något som blivit billigare på senare år?
Jag har inte läst något om det tidigare (typ stor budget på 70-talet).

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Watermaker

Inlägg av Gaidin » tor 11 apr 2019, 13:09

Köpte en båt med watermaker i, en Spectra som levererar 45 liter/timme.
Är inte säker på vad den kostar att köpa men en gissning är väl 60-80.000kr någonstans. Denna drar, om jag minns rätt, 25 ampere på 12V under tiden man gör vatten. De du listar upp som klarar betydligt större flöde är troligen proportionerligt dyrare och drar proportionerligt mer med ström.

Många har watermaker i dag, även de i min egen grupp som inte på något sätt åker utan budget, men många klarar sig bra utan. Hade det inte suttit en WM i min båt hade jag monterat en, jag ser det som en del i säkerheten.

Jag har ännu inte använt min WM så jag har inte erfarenheter, den är konserverad och står i ett förråd hemma, skall skicka den på service/renovering inför min egen långsegling.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Watermaker

Inlägg av Anders S » lör 13 apr 2019, 10:27

En watermaker (finns det ett bra svenskt ord?) är en liten kemifabrik, men de finns i alla storlekar. Det finns till och med handdrivna nödapparater. Men om man tänker "säkerhet" behövs förstås ingen bjässe. Tvätta sig, diska etc kan man ju klara av i havsvatten... https://www.katadyn.com/en/ch/149-80134 ... urvivor-06

Har man en modell som klarar av <100 liter i timman, så lär man ju köra dem vid motorgång och fylla på förrådstankarna, och med flera separata tankar blir man ju tryggare. Litar man till sin watermaker fullt ut måste man ju försäkra sig om hela kedjan med generator och andra maskiner.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Watermaker

Inlägg av oceansailor » lör 13 apr 2019, 21:20

Pelle-48 skrev:
tor 11 apr 2019, 11:23
Det börjar bli gott om böcker som handlar om världsomsegling. Det är ju oerhört stor skillnad på budgetens storlek så förutsättningarna är minst sagt olika. De som har stor budget är tex paret Mårtensson och paret Lundberg. De använder tex en "watermaker" Enwa MT5500 med kap. 225 lit/tim och Echo Tech Marine med kap. 143 lit/tim.
Någon som har erfarenhet av något liknande? Är detta något som blivit billigare på senare år?
Jag har inte läst något om det tidigare (typ stor budget på 70-talet).
Watermakers har inte blivit billigare. Räkna mellan 60 -150.000,- + installation. Det Du bör fundera på är vilken spänning Du vill köra. De två som Du nämner är gjorda för 220V och har hög kapacitet. Ett annan alternativ är 12 eller 24V. Då får Du lägre kapacitet men fördelen att Du kan köra den direkt från batterierna. Sen kan man fundera på hur man skall ladda batterier. Generator på motorn, solpaneler, vind släpgenerator. Tittar Du på 12V så blir valet mellan en watermaker med energy recovery pump, typ Spectra eller Schenker eller en konventionell högtryckspump. I runda slängar kan Du göra ca: 50 l vatten med 20A/12V. Ett annat billigare och driftsäkrare alternativ är en watermaker med en 12V motor kopplad till en högtryckspump. Det går åt ungefär dubbelt så mkt. ström. 40 ist. för 20A. Men har man gott om alternativ energi så är det inget större problem.

Ett annat alternativ som är mkt. prisvärt är en högtryckspump som drivs av båtmotorn via en clutch. Då får man hög kapacitet till lägre pris. 1 membran 70 l/h, 2 membran ca: 130l/h. Tyvärr är det oftast inte helt lätt att konstruera en konsol för högtryckspumpen. Den måste monteras på motorn ungefär på samma sätt som en extra generator.

Är man riktigt händig kan man bygga en egen watermaker av lösa komponenter. Det är inte raketforskning direkt. Finns gott om byggbeskrivningar om man googlar. Då kommer man undan med någonstans runt 30-40 tusen.

Skriv svar