Undvika hål i nya seglet
Undvika hål i nya seglet
https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... d-rms-37cm
Har fått min nya dyra genua, som jag vill skydda på bästa sätt. Funkar det bra med ovanstående skydd för vantskruvar?
Hade tänkt tejpa allt övrigt som låsringar, vad ska man ha för bra tejp då?
Thomas
Har fått min nya dyra genua, som jag vill skydda på bästa sätt. Funkar det bra med ovanstående skydd för vantskruvar?
Hade tänkt tejpa allt övrigt som låsringar, vad ska man ha för bra tejp då?
Thomas
- Bilagor
-
- 9281994-origpic-301507.jpg (8.44 KiB) Visad 6806 gånger
Re: Undvika hål i nya seglet
Den typ av mjukt skydd du länkar till funkar ett par säsonger. Sen slits det hål på dem.
Finns hårda skydd av alu eller plaströr som håller längre (alu jättelånge, plast ganska länge...)
Jag kör en kombo med plaströr på de yttre vantskruvarna och mjuka "tyg-skydd" på de inre.
Gällande tejp - finns säkert många som funkar. Se dock till att ta någon vars lim inte kladdar ner seglet och som tål UV-strålning.
Silvertejp är tex helt kass för detta!
Jag kör med vanlig vit Biltema eltejp. Tål tyvärr inte UV, men man tejpar ju om/nytt varje år.
Finns hårda skydd av alu eller plaströr som håller längre (alu jättelånge, plast ganska länge...)
Jag kör en kombo med plaströr på de yttre vantskruvarna och mjuka "tyg-skydd" på de inre.
Gällande tejp - finns säkert många som funkar. Se dock till att ta någon vars lim inte kladdar ner seglet och som tål UV-strålning.
Silvertejp är tex helt kass för detta!
Jag kör med vanlig vit Biltema eltejp. Tål tyvärr inte UV, men man tejpar ju om/nytt varje år.
Re: Undvika hål i nya seglet
Instämmer helt med föregående talare.
Kör med Biltema-eltejp också på de delar man tejpar om varje år, dock kör jag svart.
Har de grå tygskydden på vantskruvarna, tror det är Watskis egna, och de håller nog 3-4 år i alla fall. De i aluminium tycker jag är löjligt dyra, de i plast är sådär tycker jag.
Kör med Biltema-eltejp också på de delar man tejpar om varje år, dock kör jag svart.
Har de grå tygskydden på vantskruvarna, tror det är Watskis egna, och de håller nog 3-4 år i alla fall. De i aluminium tycker jag är löjligt dyra, de i plast är sådär tycker jag.
Alla borde ha skägg
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 384
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Undvika hål i nya seglet
Jag har också sådana skydd (Hjertman nr 5029, 63, grå) och har haft dem nu i säkert 7-8 säsonger. De bleks såklart men inte märkt något annat slitage. Allt annat jag provat har varit "mög". Värst var väl plastskydden som dessutom var svåra att få av men hade en benägenhet att själv lösgöra sig och försvinna i havets djup när jag donade med riggen vår el höst. Dock har jag lärt mig att spruta mot spindlar inuti dessa skydd. Efter att jag begrep var alla stora feta spindlar kom ifrån......
För länge sen såg jag en fiffighet att sätta på mantåget, där genuan/förseglet ofta nöter mot - nämligen plastbollar t ex: https://www.stadium.se/utrustning/bollar.se29810633; fungerar mycket bättre än dyra plasthjul som skall träs över.
Man pillar av vantskruven och får alltså dra ut hela mantåget och för in detta genom hålen i bollen, i värsta fall borra upp, och sen tillbaka genom alla stöttorna.....på med vantskruven et voila! Dessa bollar är skonsammare mot seglet enl min erfarenhet; det rullar över. Man kan också samla två bollar på ömse sidor om första stöttan (eller där seglet vanligen ligger an), knyta ihop dem med nått lämpligt snöre.
ps jag har två på varje sida. En boll framför första stöttan, en boll efter.
För länge sen såg jag en fiffighet att sätta på mantåget, där genuan/förseglet ofta nöter mot - nämligen plastbollar t ex: https://www.stadium.se/utrustning/bollar.se29810633; fungerar mycket bättre än dyra plasthjul som skall träs över.
Man pillar av vantskruven och får alltså dra ut hela mantåget och för in detta genom hålen i bollen, i värsta fall borra upp, och sen tillbaka genom alla stöttorna.....på med vantskruven et voila! Dessa bollar är skonsammare mot seglet enl min erfarenhet; det rullar över. Man kan också samla två bollar på ömse sidor om första stöttan (eller där seglet vanligen ligger an), knyta ihop dem med nått lämpligt snöre.
ps jag har två på varje sida. En boll framför första stöttan, en boll efter.
Re: Undvika hål i nya seglet
Innebandybollar på mantåget funkar väldigt bra!Seymor B Fudd skrev: ↑mån 25 mar 2019, 11:04
För länge sen såg jag en fiffighet att sätta på mantåget, där genuan/förseglet ofta nöter mot - nämligen plastbollar t ex: https://www.stadium.se/utrustning/bollar.se29810633; fungerar mycket bättre än dyra plasthjul som skall träs över.
Man pillar av vantskruven och får alltså dra ut hela mantåget och för in detta genom hålen i bollen, i värsta fall borra upp, och sen tillbaka genom alla stöttorna.....på med vantskruven et voila! Dessa bollar är skonsammare mot seglet enl min erfarenhet; det rullar över. Man kan också samla två bollar på ömse sidor om första stöttan (eller där seglet vanligen ligger an), knyta ihop dem med nått lämpligt snöre.
ps jag har två på varje sida. En boll framför första stöttan, en boll efter.
Jag har en närmast pulpit och sen två vid varje mantågsstötta.
Om man tejpar en "rulle" på mantåget strax bredvid bollen så stannar den på sin plats och kan dessutom snurra fritt varvid seglet glider över ännu lättare.
Det som också sliter på en genua är (förutom mantåg och vantskruvar) är ev motorlanterna och spridarnockar.
Be din segelmakare om skyddsfilm/tejp som du sätter i seglet där det uppstår slitage mot riggen - se bifogad bild på min genua där det sitter påtejpade förstärkningar vid undre spridarparet och mantågsstöttorna
Re: Undvika hål i nya seglet
Suveränt, Då blir det någon variant av dom tygpåsarna och en rulle eltape till att börja med.
Har fått med färdigskurna skyddsfilmer till spridarna som ska på när jag fått måttat, När jag ser din båt Hans, så inser jag att det måste på samma skydd även vid mantågsstöttor. Har uv-skydd på en sida, det kanske räcker. Mitt segel går hela vägen ner, så det kommer garanterat att ligga emot där.
Räcker det med dom korta vantskruvsskydden om man har 7/16?
Tack för alla svar ......
Thomas
Har fått med färdigskurna skyddsfilmer till spridarna som ska på när jag fått måttat, När jag ser din båt Hans, så inser jag att det måste på samma skydd även vid mantågsstöttor. Har uv-skydd på en sida, det kanske räcker. Mitt segel går hela vägen ner, så det kommer garanterat att ligga emot där.
Räcker det med dom korta vantskruvsskydden om man har 7/16?
Tack för alla svar ......
Thomas
Re: Undvika hål i nya seglet
Jag har gjort ett antal sådana här vantskruvsskydd genom åren. De används tillsammans med antinge eloxerade Al-rör i dimension som precis omsluter vantskryvarna, eller också VVS-rör av plast. De senare kan gå sönder vid kraftiga slag, men är ju biulliga att ersätta.
En vits med denna utformning är att när man skruvar åt de två sneda skruvarna så låses det hela både mot vajern, samtidigt som det orsakar en liten snedställning så att även röret kläms fast. Ovärderligt då man mastar av: Man lossar något varv på skruvaran, hissar upp rören och skruvar till igen, då sitter allt fast.
Det enda som krävs utöver standardverktyg är en liten metallsvarv, resten görs med bågfil, borrmaskin och skruvstycke.
En vits med denna utformning är att när man skruvar åt de två sneda skruvarna så låses det hela både mot vajern, samtidigt som det orsakar en liten snedställning så att även röret kläms fast. Ovärderligt då man mastar av: Man lossar något varv på skruvaran, hissar upp rören och skruvar till igen, då sitter allt fast.
Det enda som krävs utöver standardverktyg är en liten metallsvarv, resten görs med bågfil, borrmaskin och skruvstycke.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Undvika hål i nya seglet
Tja, svarv har jag ju..... Får tänkas på.
Lite utsvävning i ämnet, tågtabellen säger 10mm till genuafall, Men visst räcker en dylik 8mm? Har en likasamma 10mm till storfallet.(Och den känns alldeles tillräckligt stum för mig)
Genuafallet är ju inget jag drar i för jämnan, bara lite justeringar.
https://www.hjertmans.se/produkter/ankr ... 0m-vit-bla
Lite utsvävning i ämnet, tågtabellen säger 10mm till genuafall, Men visst räcker en dylik 8mm? Har en likasamma 10mm till storfallet.(Och den känns alldeles tillräckligt stum för mig)
Genuafallet är ju inget jag drar i för jämnan, bara lite justeringar.
https://www.hjertmans.se/produkter/ankr ... 0m-vit-bla
Re: Undvika hål i nya seglet
8mm modernt tågvirke är säkert tillräckligt stumt för fall.
problemen kan möjligen vara händerna för den som halar, eller om det glider i stoppers.
vissa stoppers kan iofs byta ut backarna, men det kostar nog mer än prisskillnaden till 10mm fall
problemen kan möjligen vara händerna för den som halar, eller om det glider i stoppers.
vissa stoppers kan iofs byta ut backarna, men det kostar nog mer än prisskillnaden till 10mm fall
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
Re: Undvika hål i nya seglet
Rör bättre än ngt annat. Hård plast. Gärna glas- eller (snyggast) kolfiber. Elrör går sönder ganska lätt och saknar styvhet för bästa funktion.
Re: Undvika hål i nya seglet
Påsytt UV-skydd skyddar säkert tillräckligt på den sidan av seglet.
Behovet av skyddsfilm är ju även beroende på typ av segelduk.
Genuan på bilden är ett otaftat membransegel och därigenom känsligt för mekanisk nötning.
Storseglet är också ett membransegelmen med taft på ena sidan.
Taften är lite tåligare men även den behöver förstärkningar vid spridarna och där de övre genomgående lattorna ligger mot vanten.
Re: Undvika hål i nya seglet
HansH skrev: ↑fre 29 mar 2019, 08:44Påsytt UV-skydd skyddar säkert tillräckligt på den sidan av seglet.
Behovet av skyddsfilm är ju även beroende på typ av segelduk.
Genuan på bilden är ett otaftat membransegel och därigenom känsligt för mekanisk nötning.
Storseglet är också ett membransegelmen med taft på ena sidan.
Taften är lite tåligare men även den behöver förstärkningar vid spridarna och där de övre genomgående lattorna ligger mot vanten.
En bra (?) grej är att skyddsbehovet är självmarkerande, eftersom det oundvikligen blir smutsfläckar där segel skaver mot beslag, rigg, mantåg etc.
Därför rekommenderas alla nysegelägare att ha sk "märkduk" (skyddsväv) till hands så att nya fina seglet kan få en skyddsbit så fort man ser behovet.
En sidokommentar om UV-skydd: Detta är ett solskydd, inte ett skavskydd - det finns rätt sladdriga kvalisorter som "bara" skyddar mot solen (vilket är syftet). Inget hindrar att man då skyddar också UV-remsan med en lagom bit märkduk, så att UV-skyddet inte rivs upp i förtid.
Anders S