AIS - ytterligare frågor

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 27 jan 2019, 14:10

"Omega" frågade kring AIS nyligen i dessa spalter - jag begrep inte förrän efterhand att hans AIS mottagare satt i VHF telefonen. Men - det goda med det var att slutsatsen väl blev att den måste kopplas bort om man skulle byta till AIS sändning (A el B klass)??
Frågan jag ställer nu är hur då lämpligast installera ny AIS. Jag har själv gjort detta för ganska länge sen, med mycket möda och stort besvär - bl a p gr av att manualen hade fel. Jag installerade i en befintlig instrument uppsättning kan man väl säga, VHF fanns liksom plotter.
Min kompis undrar nu över hur göra ny installation; han har ingen VHF men skall köpa, undrade då om det skall vara en med AIS inbyggd(han har naturligtvis tillstånd, men får såklart komplettera med MMSI nummer).
Mitt svar var att nä - det skulle han inte om han ville ha B klass AIS. En mindre/äldre Garminplotter finns.
Nu har det tillkommit en massa produkter på marknaden.
Kanske nån har erfarenheter av dessa nya produkter och t o m förslag på lämpliga kombinationer??Prisklassen åt det modesta hållet; 7 tums plotter el behålla den gamla. Ev m lod.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av oceansailor » sön 27 jan 2019, 22:44

Det är inga problem att köra både en VHF med AIS mottagare samtidigt med en AIS Class B tranciever. Kör själv den lösningen på samma antenn utan några som helst problem.

B&G V50 är en trevlig VHF/AIS mottagare som enkelt kan integreras med B&G plotter.

Vill man ha en class B tranciever och VHF i en enhet så har jag för mig att jag läste att det var på gång.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 28 jan 2019, 13:15

Visar sig att kompisen i fråga har en Garmin 7020 S - jag har inte kunnat finna nån beskrivning av den men skärmen är 7" så den är väl OK. Har letat efter B class tranceiver o VHF i samme enhet men hittar ingen. Men du har alltså dels en VHF med AISmottagning - samt - en separat B class sändare?
I diskussionen innan på forumet framkom (Anders S) att man borde "tysta" VHF AISen alldenstund plottern inte skulle kunna ta emot ytterligare en signal (om jag nu begrep det rätt..). Detta har du tydligen inte något problem med?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Anders S » mån 28 jan 2019, 19:13

Vi har här flera frågor:

Den ena handlar om VHF-sändare som delar antenn, och det är inte alldeles trivialt. När AIS och VHF (den vanliga radion) delar antenn krävs en tillräckligt kompetent antennsplitter, med problemfallet "ena radion sänder när den andra lyssnar - och vad händer då?". Det hela kompliceras ytterligare av att AIS är tidsstyrt, måste lyssna för att hitta en sändningsslot, och ifall AIS-transcievern inte har sin egen antenn, så måste AIS-trancievern vara prioriterad. När den möter en VHF-pratlåda som kapten själv bestämmer över (genom PTS-knappen) kan det smyga sig ordentligt, och en antennsplitter som dkall förhindra detta (men garantera att AIS-signalen går ut) får vara relativt avancerad. .

Det här är troligen den bästa och enklaste förklaringen till att VHF:er med AIS-tranciever-förmåga inte är särskilt enkla att ta fram (jag vet ingen godkänd). Det går enkelt att göra en bra lösning med separat AIS-burk, särskilt med en egen antenn.

Det jag annars avsåg med att tysta den ena AIS-sändaren var att plottern inte gillar att få två meddelanden på samma ingång (NMEA). Det här är ett mycket mindre problem med MNEA2000 än tidigare, så försiktigtvis får vi väl anta att det då handlar om en VHF med den modernare NMEA2000-bussen och en plotter med samma möjlighet - ifall plottern får in AIS-signal från två källor (VHF och AIS-transciever).

Som alla förstår ställs det litet högre krav på en transciever i detta, bland annat skall den ha en egen (intern) GPS-enhet. Om man inte sänder sin AIS-position krävs inte detta.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 jan 2019, 13:05

Anders S -tack! Så kompisen skall, om han nu vill ha möjlighet visa sin egen position, med tanke på plottern han har, skaffa en separat AIS enhet, med egen separat GPS (eller inbyggd), en antennsplitter samt en vanlig VHF; nöjer han sig med AIS mottagning - så är det OK med VHF + AIS och det klarar antagligen även hans plotter.
Men vår man ovan har tydligen lyckats med konststycket! Plottern hans är måhända avancerad nog och förmår processa det dubbla inflödet av signaler.
Undrar verkligen hur det då är inkopplat. Vore intressant att få ta del av koppplingsschema.
Min egen plotter, Standard Horizon CP300i (med separat ekolodsmodul) har en särskild meny för AIS, minns inte vilken port jag använde men det framgick (nåja) av manualen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Anders S » ons 30 jan 2019, 08:53

Seymor B Fudd skrev:
tis 29 jan 2019, 13:05
Anders S -tack! Så kompisen skall, om han nu vill ha möjlighet visa sin egen position, med tanke på plottern han har, skaffa en separat AIS enhet, med egen separat GPS (eller inbyggd), en antennsplitter samt en vanlig VHF; nöjer han sig med AIS mottagning - så är det OK med VHF + AIS och det klarar antagligen även hans plotter.
Men vår man ovan har tydligen lyckats med konststycket! Plottern hans är måhända avancerad nog och förmår processa det dubbla inflödet av signaler.
Undrar verkligen hur det då är inkopplat. Vore intressant att få ta del av koppplingsschema.
Min egen plotter, Standard Horizon CP300i (med separat ekolodsmodul) har en särskild meny för AIS, minns inte vilken port jag använde men det framgick (nåja) av manualen.
Då (kill)-gissar jag på Nmea2000... 😀
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: AIS - ytterligare frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 30 jan 2019, 11:55

Min elektronikkunskap begränsar sig till + o -, ampère ohm volt, samt flitig läsning av manualer o med det har jag lyckats med allt jag hitintills företagit mig utom en sak nämligen inkopplingen av Windvane till autopiloten. Fanns ju s k "interface" men hur jag kopplade o donade så inte f-n hjälpte det. Så den har legat på en hylla i 15 år. S:a är det ju med bilar - förr donade jag med det mesta - i dag är det däcksbyte som gäller.
Men det verkar intressant det här:https://www.odelco.se/det-haer-aer-nmea-2000 Säkerligen förenklande när man väl fattat poängen.
Skulle jag byta ut nått nu så gäller det att läsa på. Eller fråga här :wink:
O vad gäller kompisens båt så kan vi konstatera att uppgraderingen av elsystemet funkar utmärkt; plottern han har har säkert AISmeny, men i övrigt är det g:a nmea systemet så han får bestämma sig för det ena eller andra. Personligen föredrar jag B-klass AIS; om det inte är dimma så ser man de andra (och ja, kan ofta räkna ut kollisionsrisk) men jag vill bli sedd själv - vilket ju ligger i tidens anda.

Skriv svar