Själskotande vinch

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Själskotande vinch

Inlägg av Göran A » fre 18 jan 2019, 16:43

I anslutning till kommande båtmässa tänkte jag handla en självskotande vinsch. Ser att Barton har en gummikrage som man sätter på den befintliga vinchen, ett betydligt billigare alternativ.
Någon som har erfarhet av en sådan och finns det några nackdelar.
Även om den är relativt billig, så vill man inte handla något som hamnar i lådan för ej användbara båtsaker, den är redan tillräckligt stor och dyr. Testar nog också en iWinch även om den kanske ligger farligt nära dyra lådan.


/Göran A

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Själskotande vinch

Inlägg av hedgehog » fre 18 jan 2019, 18:48

Jodå, vi har såna på vår Allegro 33.
De sitter på genuawincharna (Lewmar 40). Funkar faktiskt över förväntan även om det inte går att jämföra med en självskotande winch.
Den stora nackdelen är att den lösa änden inte matas loss av sig själv utan man får pausa emellanåt och dra loss linan som hänger med runt. Inget jättebesvär och vi kappseglar inte. 8) Funderar på att byta wincharna men det beror faktiskt inte på fusk-självskotningen utan på att de helt enkelt börjar bli slitna.
Gummiringarna är väl inte dyrare än att du kan köpa ett par och testa?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Själskotande vinch

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 20 jan 2019, 12:10

Hade såna till vinscharna på vår Comfort 32 och har samma upplevelse som hedgehog. Fungerade bra och var nödvändiga p gr av mastheadrigg och stor genua. Vinschar är ju dyra prylar så även jag rekommenderar dessa - nackdelarna går utmärkt att leva med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Själskotande vinch

Inlägg av Anders S » sön 20 jan 2019, 12:55

Även jag har testat de här uppfinningarna (namnet var då The Wincher). Jag är inte lika positiv (inte positiv alls, faktiskt).

Framsidan är förstås priset, baksidan är att de kräver "full rulle" för att fungera och att de inte "kniper" om skotet och skalas av via en arm, som "normala" självhållande winschar gör.

Nyttan med dem är väl egentligen om man undantagsvis behöver ta i med båda händerna, men funktionen är inte alldeles pålitlig, minst sagt. Eftersom de håller skotet via kraften i skotet släpper alltsammans enkelt om draget försvinner.

Köp dem med öppet sinne och insikten att det krävs jämnt drag i skotet, hela winchen full med lina och att det måste finnas något sätt att lägga fast skotet/fallet eller vad man nu drar i. "Riktiga självskotande" är tryggare på det sättet.
Anders S

Seglarenzz
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 14:56

Re: Själskotande vinch

Inlägg av Seglarenzz » sön 20 jan 2019, 18:17

iWinch fungerar väldigt bra om du har rätt skruvdragare och teknik när du använder den. Se min kommentar under winchrite. Att du sedan har användning av en kvalitetsskruvdragare ombord gör lösning flexibel då du säkert vill använda den på fler winchar.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Själskotande vinch

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 22 jan 2019, 13:24

Har kollat beskrivningar av IWinsch och det ser ju rätt OK ut faktiskt...Har alltid med mig (bland alla andra verktyg) min skruvdragare Makita 18V men har också erfarenhet av att ha knäckt växellådan på en annan proffsdragare så jag är nog allt litet tveksam. Å andra sidan kunde väl även jag funderat på en Ivinsch innan jag köpte Wr; går det så går det....
Fast jag är väl litet luttrad med prylar. Ta t ex autopiloten (Raymarines rorkult grej). Den gick sönder gånger flera i somras i häftig vridande sjö (jag var helt enkelt tvungen att kuta ner och pinka, seglade med kompis i vars sin båt) men jag lyckades ta isär den ( ja inte svårt) och trycka på hjul som trillat av - har jag gjort tidigare. En skäligen enkel historia inuti vad gäller själva transmissionen. En gång för länge sen oxå bytt motor på den. Men osäkerheten kvarstår så jag inhandlade efter mkt funderingar&tveksamheter en ny efter att ha kollat med generalagenten som försäkrade att den skulle vara moderniserad inuti (ser likadan utanpå). Den gamla var ju dock typ 30 år. Har ännu inte skruvat isär för att se om han talade sanning...
Vad gäller båtgrejer är jag väl typen med både livrem och byxhängslen. Kan något gå sönder så gör det det. Och kan något hanteras på ett ett felaktigt sätt så kommer för eller senare detta sätt till användning.

Skriv svar