Får inte igång Garmin fartgivare

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av thomask » tis 25 dec 2018, 15:25

https://www.ssbilbehor.se/garmin/garmin ... gspaket-43
Gick och köpte ett dito paket, Och har fått satt in allt i båten, Allt funkar (vind,lod,temp mot instrument) Men fartgivaren får jag inte till att visa något alls på displayen. (Gnx20) och allt sitter i ett nmea-nätverk.inget annat är inkopplat än detta paketet.
Fartgivaren torrkör jag då båten står på land, Kanske fel? Är inte vän med varken manual eller handhavande i instrumenten. Hade kanske kunnat vara utan fartgivaren med, men hade ändå ett hål över liksom. fart genom vatten är bra o ha ibland.
Vill verkligen se att givaren funkar innan sjösättning, kan man möjligen mäta sig till något givarvärde innan displayen?
Var nere för tredje gången idag och fipplade i alla inställningar som fanns utan resultat :)
Om nån ha någon idé om vad jag ska kolla efter så tack! :wink:

Inställning för justering av loddjup i förhållande till givardjup kunde jag inte hitta heller.

/ Thomas
[img][/
cf-lg.jpg
img]

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av Peter_K » ons 26 dec 2018, 11:20

Garmin är väl gamla Silva..?
Min gamla Silva-logg är helt blank i displayen efter jag brutit strömmen och startat den igen tills båten börjar göra fart genom vattnet och paddelgivaren snurrar.
Kan du fejka en jämn fart genom vattnet genom att spola en vattenslang över paddelhjulet borde det funka..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av Anders S » ons 26 dec 2018, 12:05

Paddelgivaren brukar jag testa med att blåsa på den, när den någon gång fått skräp i sig och behöver upp för rensning. Någon vattenströmmar skall inte behövas. Visar den inget vid torr provning är det reklamation (om den är ny), annars får man kolla kabeln. Har den brustit nära givaren kanske man får svårt att laga, annars är den kabeln okritisk att skarva.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av thomask » ons 26 dec 2018, 12:46

Simulerade genom att spinna hjulet med värmepistolen (utan värme) Inga synliga brott då allt är nytt ur kartong liksom.
Får panik om jag ska dra ur allt igen. typ hela båten får rivas. alternativt skulle man ju kunna köpa en ny givare på öppet köp, att prova med.

/ Thomas

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av thomask » tor 27 dec 2018, 19:02

Problemet löst! :)
Ringde Garmin-supporten, så fixade det sig på 5 minuter. Om man INTE kalibrerar nya givare från Garmin så visas inget värde alls. Supporten hade väldigt många som gjort samma misstag, Och det är inte alldeles tydligt heller att man måste göra så. Undrar just vad "STWKT" betyder ?? finns inte med i förkortningar.
[img][/
Gnd20.JPG
img]

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Får inte igång Garmin fartgivare

Inlägg av HansH » ons 02 jan 2019, 11:06

thomask skrev: Undrar just vad "STWKT" betyder ?? finns inte med i förkortningar.
STW: The speed of the boat relative to the water
kt: knot

Skriv svar