Hej!
Jag har haft en Mercury sailpower 5hk på min Misil 2 jag hade.
Nu har jag en Vega och har satt på en 5hk yamaha utombordare 4takt lång rigg.
Problemet är att jag har en standardpropeller på Yamahan och det gör (tänker jag iaf) att den reagerar slött.
Vad ska jag ha för typ av propeller för att få samma fantastiska effekt som Mercuryn?
Båda motorerna är relativt nya.
Tacksam för svar/ Daniel
Propeller till segelbåt.
Re: Propeller till segelbåt.
Detta förhållande kan förståss inte ha nån betydelse i sammanhanget, med en sån svag motor!?
Misil II - Deplacement, tom standardbåt1850 kg
Albin Vega - Deplacement 2 300 kg
Sen har vi skrovformen och det som är ovanför vattenlinjen att ta hänsyn till också
Misil II - Deplacement, tom standardbåt1850 kg
Albin Vega - Deplacement 2 300 kg
Sen har vi skrovformen och det som är ovanför vattenlinjen att ta hänsyn till också
Re: Propeller till segelbåt.
Du skall ha den propeller som ger max varvtal på fullvärdig. Jag misstänker att standardprodukter är tänkt för en "snurrebåt" som väger ett par hundra kg. Då blir propellediameter och utväxling viktigt, en skillnad till Mercuryns fördel. Men det kan bli bättre med en propeller med mindre stigning.Danielake skrev:Hej!
Jag har haft en Mercury sailpower 5hk på min Misil 2 jag hade.
Nu har jag en Vega och har satt på en 5hk yamaha utombordare 4takt lång rigg.
Problemet är att jag har en standardpropeller på Yamahan och det gör (tänker jag iaf) att den reagerar slött.
Vad ska jag ha för typ av propeller för att få samma fantastiska effekt som Mercuryn?
Båda motorerna är relativt nya.
Tacksam för svar/ Daniel
Som redan sagts, större båt med mera vikt blir automatiskt sämre, naturlagarna gäller!
Anders S
Re: Propeller till segelbåt.
Om man säger till i affären när man köper en Yamaha kan man få en propeller med lägre stigning, detta kostar inget extra vid köp av ny motor, men de brukar vara oförstående och ovilliga...
Eftersom du redan har motorn, får du gå till Yamaha och köpa en ny propeller, kanske kan du byta in den du har?
Problemet med standardpropellern är att motorn inte orkar varva upp riktigt, så det är aldrig nån ide att köra på mer än halvgas. När du bytt propeller kommer du att få mycket mer kraft när det är lite motvind och motsjö.
Eftersom du redan har motorn, får du gå till Yamaha och köpa en ny propeller, kanske kan du byta in den du har?
Problemet med standardpropellern är att motorn inte orkar varva upp riktigt, så det är aldrig nån ide att köra på mer än halvgas. När du bytt propeller kommer du att få mycket mer kraft när det är lite motvind och motsjö.
X-342 SWE 18 "Kexet"