Propeller till segelbåt.

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Propeller till segelbåt.

Inlägg av Danielake » tor 30 aug 2018, 23:53

Hej!
Jag har haft en Mercury sailpower 5hk på min Misil 2 jag hade.
Nu har jag en Vega och har satt på en 5hk yamaha utombordare 4takt lång rigg.
Problemet är att jag har en standardpropeller på Yamahan och det gör (tänker jag iaf) att den reagerar slött.
Vad ska jag ha för typ av propeller för att få samma fantastiska effekt som Mercuryn?
Båda motorerna är relativt nya.

Tacksam för svar/ Daniel :D

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Propeller till segelbåt.

Inlägg av Thallatha » fre 31 aug 2018, 05:59

Detta förhållande kan förståss inte ha nån betydelse i sammanhanget, med en sån svag motor!?

Misil II - Deplacement, tom standardbåt1850 kg

Albin Vega - Deplacement 2 300 kg

Sen har vi skrovformen och det som är ovanför vattenlinjen att ta hänsyn till också

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propeller till segelbåt.

Inlägg av Anders S » fre 31 aug 2018, 06:42

Danielake skrev:Hej!
Jag har haft en Mercury sailpower 5hk på min Misil 2 jag hade.
Nu har jag en Vega och har satt på en 5hk yamaha utombordare 4takt lång rigg.
Problemet är att jag har en standardpropeller på Yamahan och det gör (tänker jag iaf) att den reagerar slött.
Vad ska jag ha för typ av propeller för att få samma fantastiska effekt som Mercuryn?
Båda motorerna är relativt nya.

Tacksam för svar/ Daniel :D
Du skall ha den propeller som ger max varvtal på fullvärdig. Jag misstänker att standardprodukter är tänkt för en "snurrebåt" som väger ett par hundra kg. Då blir propellediameter och utväxling viktigt, en skillnad till Mercuryns fördel. Men det kan bli bättre med en propeller med mindre stigning.

Som redan sagts, större båt med mera vikt blir automatiskt sämre, naturlagarna gäller!
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Propeller till segelbåt.

Inlägg av Fredrik » fre 31 aug 2018, 08:11

Om man säger till i affären när man köper en Yamaha kan man få en propeller med lägre stigning, detta kostar inget extra vid köp av ny motor, men de brukar vara oförstående och ovilliga...
Eftersom du redan har motorn, får du gå till Yamaha och köpa en ny propeller, kanske kan du byta in den du har?

Problemet med standardpropellern är att motorn inte orkar varva upp riktigt, så det är aldrig nån ide att köra på mer än halvgas. När du bytt propeller kommer du att få mycket mer kraft när det är lite motvind och motsjö.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar