TV-antenn

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

TV-antenn

Inlägg av T » mån 09 jul 2018, 09:14

Finns här nån som tror sig veta mycket om TV-antenner? Själv vet jag ingenting, har det visat sig.
Min TV/TV-antenn hittar inte längre några kanaler. Jag ser två möjliga förklaringar:
Antingen har det uppstått ett kabelbrott nånstans på vägen till antennen eller så har antennförstärkaren pajat.
Antennförstärkaren (jag kallar den det, oavsett vad det egentligen heter) har en liten lysdiod som numera inte lyser, däremot blir den varm när den får ström. Den kan alltså vara trasig men snål som jag är vill jag inte köpa en ny om jag inte är säker.
Antennen... ska det vara elektrisk kontakt (reducerat motstånd) mellan skärm och mittledare om jag mäter med en multimeter nere i båten? Eller är dom helt skilda från varann? Nere i båten verkar alla kopplingar vara ok, hur det ser ut i masttoppen har jag ingen aning om och längtar inte heller direkt efter att klättra upp och titta efter...
Kan det kanske vara så att förstärkarens lysdiod strejkar pga att antenneriet i övrigt inte är ok?
Förstärkaren är en sån här: https://www.hjertmans.se/produkter/elek ... anten-gain

:o
/T

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: TV-antenn

Inlägg av hhmcsv » mån 09 jul 2018, 13:46

Donet ifrån Hjertmans är inte en förstärkare, utan bara ett don som mater in el till förstärkaren som sitter inom antennen i toppen. Antennen kan visserligen gå sönder (har sett detta hos en kompis), i mitt fall har jag inter heller något signal ifrån antennen i masttoppen. Men jag kan mäta en kortslutning på kablen, så jag misstänker ett fel i bottnen på masten - men inget som går att fixa för til vinter :( Om du mäter med ohm-meter skal du sannolikt se någon förbindelse, troligen med olika värden om du byter polaritet. Ena vägen kanske oändlig, andra vägen viss motstånd.
Så tills vidare har jag köpt en billig inomhus-antenn, det fungerar så där.
/Hans-Henrik
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: TV-antenn

Inlägg av Windsurfer » tis 10 jul 2018, 17:51

Böir den varm och dioden inte lyser så är den trasig!
Byt till ny setup
Köp inte den billigaste som finns... :lol:

Tips
http://topend.se/index.php?route=produc ... duct_id=73

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: TV-antenn

Inlägg av hhmcsv » tis 10 jul 2018, 20:09

Men om kablet är kortslutet, så lyser dioden inte heller och försörjningen blir varm.......så litet hopp för antennen allefalls
:lol:
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: TV-antenn

Inlägg av T » tor 12 jul 2018, 21:43

Nu funkar TV-n igen. Jag köpte en sån där antennförstärkarelektricitetsmatarmanick från Hjertmans. Dessutom monterade jag den. Så nu är allt frid och fröjd igen.
Tack för visat intresse.

:o
/T

Skriv svar