Montering av ankarspel

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Montering av ankarspel

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 09:32

Hej,
Har haft ett manuellt spel som nu behöver ersättas. Tittar på elektriska ankarspel nu, t.ex ett sånt här https://www.lofrans.com/product/4-Lofra ... 5009-kobra
Ni som har spel av liknande typ, hur har ni gjort för att isolera den nedstickande motordelen? Motorn kommer att hamna helt öppet i ankarboxen som ju inte är vattentät på något sätt.
Vad gäller strömförsörjning så funderar jag på att ha ett eget batteri för spelet som monteras i närheten för att slippa långa, feta kablar. Lofrans rekommenderar 150Ah. Låter inte det väldigt mycket? Blir svårt att få plats med 2x75Ah batteri i förpiken.
Bör man ha dessa batterier över ett eget relä (typ som för startbatteri)?
P
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montering av ankarspel

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2018, 10:46

Problemet med din lösning är två, dels att fukten i boxen skadar motorn, dels att det (vid tuffa tag) far omkring kätting i boxen och skadar motorn. En vettig lösning kan vara att sätta spelet litet akteröver, bakom själva ankarboxen och låta kättingen gå ner via ett rör. Då kanske motorn får bo "inne"...

Annars får man förebygga så gott det går, fuktskydda och kanske sätta en baffel så att inget (fysiskt) kommer åt spelmotorn. Man skall dock inte bortse från att det under besvärliga omständigheter kommer att stå vatten i ankarboxen i överraskande hög nivå. Luckan är vanligtvis mer otät än dräneringshålet, om man säger så. Kan man då göra lucken tät hjälper det. Men mycket fett på motorn är bra, och alla kontakteringar i beständiga material. Ringkabelskor i mässing lär försvinna, brons fungerar.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Montering av ankarspel

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 10:54

Precis, nåt slags skiljevägg behövs som jag ser det. Ibland blir man dock blind för uppenbara lösningar, därav frågan... :) Blir svårt att åstadkomma så den typen av spel går bort.
Finns ju varianter med kapslad motor som går att använda, t.ex. detta https://www.lofrans.com/product/4-Lofra ... -cayman-88 Nackdelen med det är att det tar större plats på däck och att priset är några tusingar högre.
Vad säger du om batterifunderingarna?
P
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Montering av ankarspel

Inlägg av marede » tor 07 jun 2018, 19:29

Ett sånt där Lofrans Cayman har vi av äldre (troligen mycket äldre) version på vår båt från -77. Kommer nog byta till ett precis likadant (fast mycket nyare). Det sitter så att kättingen landar fint i ankarboxen och elen går ner på andra sidan skottet, i förpiken. Toppenlösning och spelet känns robust. Kanske aningen tungt om man är känslig för vikt i fören.

Vårt spel är kopplat till förbrukarbanken (3x80Ah) och användes bara med motorn igång enligt förre ägarens instruktion. Jag är inte säker på att det är bästa lösningen då det är rätt många meter från banken till spelet. Använder man inte spelet så ofta kanske man kan fundera på ett eller två batterier i separat bank i förpiken eller så, och ansluta en solpanel?

Baserat på vad jag läst om erfarenheter av att ha motorn i ankarboxen skulle jag själv aldrig välja den lösningen. Jag har hellre en klump att slå tårna i. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montering av ankarspel

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2018, 17:38

När man har motorn igång får batteriet (och därmed spelet) nära 14 V och generatorn laddar mer om spänningen sjunker vid belastningen, det är gynnsamt på de flesta sätt för ankarspelets drift. Så gör jag ockaå, men måste inte.

När det gäller separat ankarspelsbatteri är en enkel (relativt) lösning att ha en laddningsregulator batteri-batteri på denna. Dessa laddar via normalgrova kablar, och har man inte grova kablar draget redan (till en bogpropeller, till exempel) är det en rimlig lösning för båda fallen (spel/bogis).

Ankarspel drar dock olika mycket. Mitt ankarspel (Simpson Lawrence "Seawolf") med motorn utanpåliggande och farlig för tårna... är avsäkrat med en relativt beskedlig säkring, typ 30A eller så. Drar man upp ankaret på tio minuter gör man i så fall av 5AH (litet enkelt räknat) och då fungerar ett batteri och en laddare liknande CTEK D250S DUAL utan att man har grova kablar. Skulle man ladda via generatorn direkt blir det pannkaka med 10 meter kabel, den måste vara grov.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Montering av ankarspel

Inlägg av oceansailor » sön 10 jun 2018, 23:07

Motorn i ankarboxen är inte optimalt. Men det finns många båtar som har den lösningen. En bättre lösning är att göra så som Anders beskrev med ett rör och motorn inne i förpiken.

Jag skulle inte lägga ett extra batteri. Det är en kortsiktig lösning för att spara vid nybyggnad. Men slår man ut det över båtens livstid så får man räkna med en laddningslösning samt + nytt batteri vart 5-7 år.

Har man dragit kabel så är det en initialkostnad för grov kabel. Men man behöver inte ett extra batteri eller specialladdning. Förbrukningen är minimal så hus batteriet är tillräckligt. Dessutom är det en säkrare lösning. Säg att Du får ankra om 3-4 ggr. Då sjunker spänningen snabbt i ett litet batteri som ”bara” har spill över laddning.

Skriv svar