Klättersäkring som klippförtöjning?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av hedgehog » mån 04 jun 2018, 14:10

Har läst och hört folk prata om att använda klättersäkringar som förtöjning mot klippor. I stället för de vanliga bergskilarna, alltså.
Har kikat runt lite och det finns en uppsjö av olika utföranden. Någon här som har testat och därmed har handfasta tips om lämpliga modeller och storlekar?
Min anledning att vilja testa detta är att det skulle kunna vara säkrare plus att man skonar naturen.
P
Edit: rubrik
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Lasse L » mån 04 jun 2018, 20:07

Jag kör med budgetvarianten.
Kom över syllspik när järnvägsspår revs upp.
Drar ner dom mycket hårt lämnar kvar dom om platsen är bra.
Varar > 25 år
Bilagor
syllspi.jpg
syllspi.jpg (28.7 KiB) Visad 15252 gånger

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av nilsnobbing » tis 05 jun 2018, 04:50

Ingen vidare variant om du frågar mig, att lämna stålskrov efter dig. "Take nothing but photos, leave nothing but footprints" är en bra princip.

Till trådstartaren, ställ frågan på utsidan.se om du inte får svar här. Där finns gott om klättrare.

Mvh
N. N

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av hedgehog » tis 05 jun 2018, 15:05

Nja, de där järnspikarna är nog inget för mig heller.
Bra tips om utsidan.se, tänkte inte på den. Frågan är förstås hur mycket klättrare vet om båtförtöjning?
Hade en läskig upplevelse på Väderöarna härom året. Vaknade vid 4-tiden och fick direkt en känsla av att något inte stämde. Upp på däck och kolla! Lovartsförtöjningen hade släppt och hängde ner i vattnet. Nu var det måttlig vind och inte mycket sjö så inget på båten hade skadats. Efter att ha lagt oss på svaj kunde vi sova vidare.
Hade jag förtöjt slarvigt? Nej kilen, en vinklad kil från Biltema hade helt enkelt raknat och dragits ur sprickan! (Jag har reklamerat hos BT och fått noll respons så jag hänger glatt ut dem...) Märk väl att detta hände trots att vindstyrkan var ca 5 m/s
Inget bra köp...
65DA017B-4F4D-4B73-B238-1BBFB1D253AA.jpeg
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Peter_K » tis 05 jun 2018, 19:19

Om Biltema-kilen; det ser ut som om du gjort något fel när du monterade den, den där skall användas på längsgående sprickor eller i dragriktningen. Så som det ser ut har du satt den så det blir en jävla hävarm.

Bilden är tagen från Biltemas hemsida; visar hur den skall sitta samt dragriktning.
B3DA9EB8-20DD-4634-910E-0A2066D70CD1.jpeg
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Lasse L » tis 05 jun 2018, 21:17

Ovanstående bild: Den vinklade kilen är inte enl. min mening inte korrekt monterad.
Bergskilarna skall tåla drag från vilken vinkel som helst.
Nyper den första inte ordentligt, drar jag i en till "parallellt" för att fylla ut sprickan.
Mina "syllspikar" behöver ingen dragriktning för att "fastna".
Slår man ner dom "rejält" i sprickan så sitter dom där i > 25 år.
Är sprickan för bred, slå i tvenne eller trenne.
När jag kommer till min naturhamn är jag tacksam att en säker "förtöjningsspik" finns som väntar på mej
Några kallar det skrot.
Jag kallar det alternativ, till det "skrot" som SXK stoppar ner i naturhamnarna.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Peter_K » ons 06 jun 2018, 14:02

Nu avviker vi från ämnet, men det finns ingenting som tål drag från alla riktningar vågar jag påstå.

F ö är jag också intresserad av tips om klätterkilar.
Alla borde ha skägg

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Tomas B » tor 07 jun 2018, 07:23

Har ett gäng sådana här som jag anväder när inte vaniga kilar funkar.
http://www.northstar.se/dmm-walluts-styckepris

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 08:52

I fallet med den deformerade Biltema-kilen var det säkert så att den inte satt på ett optimalt sätt. Om jag hade satt den 180 grader vriden hade den dock dragits ur sprickan direkt så det var inget alternativ. Har förtöjt på liknande sätt massor av gånger med kilar av andra fabrikat utan att något strulat.
Tack för tips om klätterkilar, jag ska kika där!
P
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 10:00

Ser ju bra ut! Rimligt pris också. Vilka storlekar använder du? Man får ingen uppfattning om de fysiska dimensionerna på sidan. "Storlek 11" är säkert glasklart för en klättrare men inte för mig... :o
Bör man använda ett schackel mellan wireöglan och linan för att skona, kanske?
P
Tomas B skrev:Har ett gäng sådana här som jag anväder när inte vaniga kilar funkar.
http://www.northstar.se/dmm-walluts-styckepris

/ Tomas
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2018, 11:12

Schackel är bra. Klättrare använder karbinhakar, men de håller inte för båtbruk. Det finns också sk "friends" som man kan använda. Tänk bara på att klättergrejor (säkringar) är avsedda att bära ett enstaka fall (stor last, måste hålla) och däremellan sitta kvar i sprickan, utan belastning (det är den delen vi gillar, de sitter kvar även om inget drar i dem). Specialfallet för klättrare är hög och långvarig statisk belastning - det är standardfallet för oss.

Jag har litet olika kilar, raka, vinklade och spiralvridna. Det brukar gå att få ner dem och upp dem i de flesta fall. Man kan kanske kombinera, en klätterkil som säkring, ifall järnkilen/spiken lossnar ?

Att banka ner en rälsspik kan fungera, men dessa kan man knappast ta med sig (Seawolf hade samma tips som Lasse för några somrar sedan). Här kan jag tänka mig att man får tänka sig för så man inte retar upp markägaren (eller andra seglare som står på näsan), trots rätten att förtöja. SXK frågar om lov och ringar in sina dubbar med blått - men de är runda ringar, inte vassa spikar.
Anders S

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Tomas B » tor 07 jun 2018, 12:20

Skulle tro att den största passar i spicka typ 4 cm, köpte en komplett sats med typ 10 st - kommer inte ihåg var.
Det finns lite olika fabrikat - just denna modell är kilen lite olika stor beronede hur den ligget - vrid 90 grader och den får en annan dimension.
Jag fördrar nog traditionella men som komplement när sprickorna går mot båten.
Ett scackel är nödvändigt pga öglan i vajern är inte så stor så det är bökigt att få in tampen i den samt som lite större brottyta mot tampen.
/ Tomas B
Maxi 999

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av hedgehog » tor 07 jun 2018, 13:18

Ok, tack för info. Har beställt 2 st 11:or nu. Blir intressant att testa!
P
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Nils_D » tor 07 jun 2018, 19:20

Jag har några stycken kilar av den typ som finns på http://www.northstar.se/dmm-walluts-styckepris
Eftersom det är rätt stor skillnad i storlek mellan mina olika så händer det tyvärr rätt ofta att ingen av dem passar, vilket gör att jag inte använder dem så ofta. Men ibland fungerar de mycket bra.

En erfarenhet är att eftersom de, till skillnad från våra "traditionella" kilar inte slås ner i sprickan är de mer känsliga för uppåtriktade rörelser i förtöjningen. Kraftiga svall från en passerande båt som får stäven att gunga upp och ner och skapar en våg längs förtöjningen kan lätt rycka loss dem. De sitter bättre ju mer statisk och kraftig som draget i förtöjningen är, vilket gör att de fungerat mycket bra några gånger när jag fått en vindvridning under natten och vill ha ut ett spring i lovart. Då är ju draget garanterat, och försvinner draget så behövs inte springet.

En annan fördel av ett helt annat slag är när man fått ner säkringen i en liten spricka på en slät klipphäll. På några meters håll ser det ut för en betraktare som om någon dåre förtöjt genom att bara lägga förtöjningslinan på klippan med en pålstek i ändan. Det har blivit mer än ett leende från oss i sittbrunnen när vi sett båtgrannar på kvällspromenad förundrat titta på linan utan att förstå vad som håller den på plats :-)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Klättersäkring som klippförtöjning?

Inlägg av Peter_K » fre 08 jun 2018, 06:14

hedgehog skrev:I fallet med den deformerade Biltema-kilen var det säkert så att den inte satt på ett optimalt sätt. Om jag hade satt den 180 grader vriden hade den dock dragits ur sprickan direkt så det var inget alternativ. Har förtöjt på liknande sätt massor av gånger med kilar av andra fabrikat utan att något strulat.
Tack för tips om klätterkilar, jag ska kika där!
P
Just den typen av kilar skall sitta vridna 90 grader mot hur den satt...
Alla borde ha skägg

Skriv svar