Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 feb 2018, 12:57

Hej på er mitt rullfocksystem gick sönder uppe i toppen där förstaget går ner i rullen under min jungrufärd när jag hämtade min båt. Nu ska jag antingen laga den här eller så tänker jag köpa en ny och jag har siktat in mig på en Plaistimo - men vilken modell ska jag ha till min Nord n80??

I en Rekommendationstabell https://www.navinordic.com/pub_docs/fil ... modell.pdf från Navinordic står det att jag ska ha antingen 609 S +1 eller 609 T +1 ?? Hur ska jag kunna urskilja vilken jag faktiskt ska ha?

Är det kanske enklast att fixa det som är sönder ser ut att vara utbytbara delar där i toppen, den är liksom tvådelad och sitter med två skruvar, se bilden här nedan:
20171219_175636.jpg
Jag har en gammal variant av rullfock antar jag. Hittar inga som helst märkningar på den tyvärr.
Den är provisoriskt lagad på vägen hem därför ser det ut som det gör =)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Anders S » lör 03 feb 2018, 15:05

Det är inte helt fel om du visar en bild på nederdelen. Då är chansen större att du kan få tips om reparationsdelar.

Jag TROR att S betyder "single" och "T" betyder "twin" på Plastimolingo. (så verkar det på Google, en evig källa till visdom...)
+1 kan vara frågan om att du behöver en extra längd profil - standardantalet kanske inte räcker. (Det är en ren gissning)
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » lör 03 feb 2018, 15:44

Det är uppe i toppen som jag visar på bilden. Nere i botten och upp till toppen är allt i vanligt skick annars.

Det som hände var att toppen liksom "delade" sig litegrann, där klistret är nu, så att förstaget fastnade när jag rullade ut focken och vajern/förstaget tvinnades av. Och då säljaren sa "det är bara att ta i lite" medans det var trögt så gick ju som sagt vajern av.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Anders S » lör 03 feb 2018, 17:30

Jonjoh skrev:Det är uppe i toppen som jag visar på bilden. Nere i botten och upp till toppen är allt i vanligt skick annars.

Det som hände var att toppen liksom "delade" sig litegrann, där klistret är nu, så att förstaget fastnade när jag rullade ut focken och vajern/förstaget tvinnades av. Och då säljaren sa "det är bara att ta i lite" medans det var trögt så gick ju som sagt vajern av.
Jodå, så brukar det bli.

Men om du inte vet vilket märke du har nu, fota nederdelen, så kanske någon här känner igen fabrikatet. Sedan får man se om det går att hitta delar.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Seawolf » sön 04 feb 2018, 06:02

Jonjoh skrev:Det är uppe i toppen som jag visar på bilden. Nere i botten och upp till toppen är allt i vanligt skick annars.

Det som hände var att toppen liksom "delade" sig litegrann, där klistret är nu, så att förstaget fastnade när jag rullade ut focken och vajern/förstaget tvinnades av. Och då säljaren sa "det är bara att ta i lite" medans det var trögt så gick ju som sagt vajern av.
Om du bor i Stockholmsområdet så kontakta :
Apelgrens Finmekaniska Verkstad AB
Adress: Hertigvägen 11, 126 52 Hägersten
Telefon: 08-645 63 69

Jag har anlitat dem för renovering av en foldingpropeller med perfekt resultat. De har kvalificerade maskiner och vet hur man använder dem.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » tis 06 feb 2018, 17:06

Seawolf skrev:
Jonjoh skrev:Det är uppe i toppen som jag visar på bilden. Nere i botten och upp till toppen är allt i vanligt skick annars.

Det som hände var att toppen liksom "delade" sig litegrann, där klistret är nu, så att förstaget fastnade när jag rullade ut focken och vajern/förstaget tvinnades av. Och då säljaren sa "det är bara att ta i lite" medans det var trögt så gick ju som sagt vajern av.
Om du bor i Stockholmsområdet så kontakta :
Apelgrens Finmekaniska Verkstad AB
Adress: Hertigvägen 11, 126 52 Hägersten
Telefon: 08-645 63 69

Jag har anlitat dem för renovering av en foldingpropeller med perfekt resultat. De har kvalificerade maskiner och vet hur man använder dem.
Tyvärr långt dit. Men jag ska höra med Kalmar Marina de ska kunna fixa mycket till det mesta..


Så här ser rullfocken ut nedtill, snurran där eller vad den kallas. Omärkt men kanske någon vet!
20180119_123007.jpg
20180119_123011.jpg

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » ons 14 feb 2018, 10:04

Jag har varit och tittat en gång till och hela den runda stora trissan där uppe som är trasig är ju lös och för sig själv så den borde ju gå att byta till en ny trissa/rulle - väl? Märket på den är kanske inte helt viktigt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Anders S » ons 14 feb 2018, 14:35

Jonjoh skrev:Jag har varit och tittat en gång till och hela den runda stora trissan där uppe som är trasig är ju lös och för sig själv så den borde ju gå att byta till en ny trissa/rulle - väl? Märket på den är kanske inte helt viktigt?
Dessvärre är det så att den trissan skall passa perfekt på profilen (alu-röret). Men OM du kan hitta en felfri sådan trissa (det är en löpare som löper på profilen och en roterande, kullagrad del, som tillåter att du roterar hela profilstången, och lindar upp seglet) kan man antagligen byta den.
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » tor 15 feb 2018, 10:54

Anders S skrev:
Jonjoh skrev:Jag har varit och tittat en gång till och hela den runda stora trissan där uppe som är trasig är ju lös och för sig själv så den borde ju gå att byta till en ny trissa/rulle - väl? Märket på den är kanske inte helt viktigt?
Dessvärre är det så att den trissan skall passa perfekt på profilen (alu-röret). Men OM du kan hitta en felfri sådan trissa (det är en löpare som löper på profilen och en roterande, kullagrad del, som tillåter att du roterar hela profilstången, och lindar upp seglet) kan man antagligen byta den.

Aha i så fall är nog den här trissan av då den hänger fritt just nu så att säga, den sitter inte ihop med alu-profilen/röret. Tack för klargörandet, det börjar luta åt att beställa ett helt nytt system känner jag. :)

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av sangris » sön 18 feb 2018, 19:34

Kontakta den du köpte båten från. Kanske du får svar på vad det är för fabrikat på rullsystemet....

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Gaidin » mån 19 feb 2018, 08:41

Hade rullsystem på min förra båt som ser ut som ditt, det var av fabrikatet Neptun men det var ingraverat i rullen nere vid lintrumman.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » mån 19 feb 2018, 10:41

Gaidin skrev:Hade rullsystem på min förra båt som ser ut som ditt, det var av fabrikatet Neptun men det var ingraverat i rullen nere vid lintrumman.

Oki. Jag fick svar från Navinordic som säger mitt är ett Plastimo 609S från mitten/sent 80-tal som jag har och att reparera kan funka men det vore en dålig lösning så jag gjorde som de föreslog och beställde ett nytt 609S istället.

Ganska billig peng att göra detta var 30:e år eller så.

Grym långt och utförligt svar ifrån dem angående felet, riktigt bra.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Jonjoh » sön 25 mar 2018, 19:19

Uppdatering. Det framgick senare vid fortsatt mailkonversation mellan mig och Navinordic att den rullen/trissan som är sönder i toppen endast är för att hålla fallet borta från att trassla in sig och att man istället för denna kan montera en avledare på masten för 400kr. Tänkte skicka tillbaka allt och behålla den fullt fungerande Plastimon från 80-talet fast det blev att jag behöll denna iallafall.

Började montera idag på befintligt förstag och det hela ser inte för avancerat ut, bra instruktioner följer med steg för steg på svenska.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nord 80 rullfock trasig - vilken ska jag välja?

Inlägg av Anders S » sön 25 mar 2018, 23:47

Så lyckat! En bygel kommer att fungera finfint.
Anders S

Skriv svar