Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » tis 23 jan 2018, 18:34

Kanske mer en fråga vad som kan skickas över NMEA2000?

Jag behöver byta vindinstrument inom kort, och plotter på sikt. Gillar Garmins plotter och var först inne på att handla deras vindinstrument. Men så blev jag nyfiken på B&G Triton 2 och deras sailsteer. Samtidigt vill jag gärna få in laylines i plottern.

Ren rådata i siffror har jag förstått att man kan visa genom NMEA2000 mellan olika märken.

Men är det någon som vet om man kan kombinera B&G Triton 2 vindinstrument med Garmin plotter (t ex 722, 1020, eller med motsvarande funktioner) och få in vind- och loggdata i plottern så man får laylines?

Eller måste man vara märkestrogen för att få de avancerade visningsfunktionerna?

Även intressant att veta om Garmins Quickdraw fungerar med annat märkes lod?
//Martin
Najad 34 HR -77

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av barry » tor 25 jan 2018, 15:46

Nyckeln är om vindmätaren går på N2k nätet eller ej. Har för mig att B&G:s enklare (dvs Triton) är kopplade via nätverket men verifiera det. Samt att du kan hantera en NMEA-ström av data i din Garmin-plotter på det sättet du önskar förstås.

Men om grundfrågan är att få laylines i plottern så känns B&G Zeus som ett betydligt mer naturligt alternativ än Garmin?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » tor 25 jan 2018, 20:06

barry skrev:Nyckeln är om vindmätaren går på N2k nätet eller ej. Har för mig att B&G:s enklare (dvs Triton) är kopplade via nätverket men verifiera det.
Ok tack. Med N2k-nätet menar du NMEA2000 då, eller är det någon speciell typ av signal?
barry skrev:Samt att du kan hantera en NMEA-ström av data i din Garmin-plotter på det sättet du önskar förstås.
Ja, det var lite det jag undrade, hur vet man det? Är det möjligen någon på forumet som testat att korsa?
barry skrev:Men om grundfrågan är att få laylines i plottern så känns B&G Zeus som ett betydligt mer naturligt alternativ än Garmin?
Jo, vore det bara laylines jag var ute efter så skulle ju en B&G-plotter falla naturligt in :) . Men nej, huvudsyftet är inte att få laylines i plottern, men det är helt klart en funktion jag gärna vill ha. Men jag värderar andra funktioner högre i plottern, exempelvis att enkelt kunna lägga rutter eller ändra i redan lagda rutter. Eller sjökortens utseende.

Min fundering var snarare om man kunde plocka russinen ur respektive kaka. Om jag t ex vill ha B&Gs vindinstrument men Garmins plotter men ändå vill ha möjligheten att nyttja Garmins sailfunktioner som laylines. Eller exempelvis kunna nyttja ekolodsgivaren jag i så fall får via B&G till Garmin-plotterns quickdraw. Eller något annat som jag inte ens upptäckt än.

Mest en fundering om jag, när jag i år väljer vindinstrument, måste tänka längre än näsan räcker och istället fundera på vilken plotter jag kanske vill skaffa längre fram och låta det styra. :roll:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av Anders S » sön 28 jan 2018, 15:29

Laylines kan bara plottern visa om den a) har programvara för att göra en sådan overlay och b) får vinddata, framförallt riktning (egentligen mer, även kurs och hastighet, men det brukar GPS:en klara av). Sedan måste man "tweaka" instrumenten via parametersättning, alla båtar går inte lika högt etc etc, men det är lika för alla och en ren inställningsfråga.

Med NMEA2000 underlättas det här (mer generellt, standardkommunikation), men vindinstrumentet måste skicka en tolkbar NMEA-sentence till plottern (vindriktning, framför allt), och plottern måste ha förmåga att beräkna och visa layline till destinationen, ofta "nästa märke".

På min egen gamla Garmin 7000 finns till exempel inte den här förmågan, men Garmin vindindikatorn (som egentligen är en Silva/Nexus med en NMEA blackbox) skickar all nödvändig information. Några nyare Garminnavigatorer har programvaran som behövs, men det får man kolla innan man handlar.

Jag hade därför valt (och väljer själv framgent) bara instrument som talar NMEA2000, och det bör vara möjligt att kolla det här innan köp genom att lusläsa manualerna.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » sön 28 jan 2018, 20:05

Tack Anders för svar.
Anders S skrev:Med NMEA2000 underlättas det här (mer generellt, standardkommunikation), men vindinstrumentet måste skicka en tolkbar NMEA-sentence till plottern (vindriktning, framför allt), och plottern måste ha förmåga att beräkna och visa layline till destinationen, ofta "nästa märke".
Ja det är här jag kör fast. Att plottern i grunden kan visa laylines måste ju så klart vara en förutsättning. Men hur vet man (eller hur tar man reda på) om vindmätaren skickar en tolkbar NMEA-sentence (jag vet inte ens vad det är :oops: ), och hur vet man att plottern kan hantera detta, och beräkna och visa laylines med den data den får från givaren av annat märke?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » sön 28 jan 2018, 20:09

Lite ytterligare info.

Jag mailade följande fråga till Garmins support:

"Jag har instrument för logg/lod/temp och vind från B&G (Triton2). Kan jag kombinera t ex GPSMAP721, 722, 1020 med befintliga instrument/givare och få full funktionalitet i plottern? Jag har förstått att man kan koppla samman genom NMEA2000, men får man bara grundläggande data i form av siffror till plottern eller kan jag även få laylines, quickdraw etc?"

...och fick följande svar:

"Kopplar du via NMEA-2000 så bör det funka men vi inte garantera det eftersom att det handlar om andra märken som vi inte har möjlighet att testa. Formatet av informationen du får kommer vara i siffror, inte laylines eller quickdraw osv."

I mellantiden innan jag fick svar från Garmin hittade jag följande test från PBO. http://www.pbo.co.uk/gear/sailing-chart ... Vj3iwfC.01 Vad jag förstår så har de kopplat upp plottrar och instrument från olika tillverkare i samma NMEA2000-nätverk mot vindinstrument och logg från enbart den ena tillverkaren och fått samtliga plottrar att visa laylines. (Ref art: "We made up a temporary washboard to fit in the companionway of Polly, my Impala 28, and mounted our plotters and instruments into this.
One major advantage of NMEA 2000 is that it means all compatible instruments can talk to one another, regardless of manufacturer, so we connected our B&G, Raymarine and Garmin instruments to the same network. That meant they were getting the same wind, speed, depth and heading data and their functions and computations could therefore be easily compared.
")

Känner mig ganska osäker och det lutar helt klart åt att köpa ett system med delar från samma tillverkare. Det känns som en djungel att som konsument ta reda på vad som fungerar tillsammans.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av Anders S » mån 29 jan 2018, 22:10

marede skrev:Tack Anders för svar.
Anders S skrev:Med NMEA2000 underlättas det här (mer generellt, standardkommunikation), men vindinstrumentet måste skicka en tolkbar NMEA-sentence till plottern (vindriktning, framför allt), och plottern måste ha förmåga att beräkna och visa layline till destinationen, ofta "nästa märke".
Ja det är här jag kör fast. Att plottern i grunden kan visa laylines måste ju så klart vara en förutsättning. Men hur vet man (eller hur tar man reda på) om vindmätaren skickar en tolkbar NMEA-sentence (jag vet inte ens vad det är :oops: ), och hur vet man att plottern kan hantera detta, och beräkna och visa laylines med den data den får från givaren av annat märke?
Den här kollen gör man i manualerna (ja, jag vet, hur kul är det?) och då läser man sig fram till vilka NMEA-sentences som plottern (segeldisplayen) behöver för att visa informationen, och sedan kollar man vilken information som vindgivaren kan skicka till plottern. NMEA2000 är bussigt på det sättet, för det är ett nät med standardkommunikation.

Chansen är mycket stor att (exempelvis) en Garmin vindgivare med en GND10-konverter kan kopplas (via NMEA2000) till en Vulcan plotter, till exempel.

Vulcan: https://bandg.com/upgrade-to-bg-this-wi ... 8baff-97d4
Garmin (se sid 23) http://static.garmin.com/pumac/GND_10_Install_ML.pdf

Men jag skall ju genast säga att jag också tyckte det kändes enklare att koppla Garmin till Garmin, även om den nya (för ett par år sedan) Garmin plottern redde ut att ta emot och vidarebefordra vinddata till min autopilot (en Navman, felfri men gammal och för NMEA0183). Oväntat, men ganska käckt.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » tis 30 jan 2018, 07:35

Tack, jag kan faktiskt tycka att det kan vara rätt nöjsamt att läsa i manualerna :) Problemet i det här fallet var att veta vad man ska leta efter i manualen. Om jag förstår rätt så är det pgn-informationen man är ute efter, och den ska korrelera mellan den sändande och den mottagande enheten så att pgn-strängen är samma, t ex 130306 (vinddata). Är det ett kvitto på att den mottagande enheten kan läsa informationen från den sändande enheten? Är det i så fall samma sak som att den mottagande enheten (t ex plottern) kan göra samma saker med informationen oberoende av om det är information från ett vindinstrument från samma märke eller något annat märke? Alltså, om plottern med egna instrument klarar av att visa laylines så klarar den det även med instrument från andra märken så länge pgn-strängarna stämmer?
NMEA-pgn.JPG
utdrag ur tabell från Garmins manual GND10
NMEA-pgn.JPG (27.66 KiB) Visad 8690 gånger
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av Anders S » tis 30 jan 2018, 17:11

marede skrev:Tack, jag kan faktiskt tycka att det kan vara rätt nöjsamt att läsa i manualerna :) Problemet i det här fallet var att veta vad man ska leta efter i manualen. Om jag förstår rätt så är det pgn-informationen man är ute efter, och den ska korrelera mellan den sändande och den mottagande enheten så att pgn-strängen är samma, t ex 130306 (vinddata). Är det ett kvitto på att den mottagande enheten kan läsa informationen från den sändande enheten? Är det i så fall samma sak som att den mottagande enheten (t ex plottern) kan göra samma saker med informationen oberoende av om det är information från ett vindinstrument från samma märke eller något annat märke? Alltså, om plottern med egna instrument klarar av att visa laylines så klarar den det även med instrument från andra märken så länge pgn-strängarna stämmer?
NMEA-pgn.JPG
Eftersom jag varken sålt grejorna eller det går att jaga mig för att tvinga mig att fixa saken, så påstår jag helt fräckt att "Ja, det kommer att fungera". :P

För alla oss som tidigare försökt lura, finta och fuska ihop NMEA0183-kommunikation mellan olika produkter är NMEA2000 alldeles... alldeles... underbart! Men det vore ju samtidigt märkligt om det inte KAN smyga sig. Men hade jag en NMEA-duglig vindgivare redan nu (vilket jag har), skulle jag inte tveka att skaffa den NMEA-plotter jag tycker verkar bäst - och lita på att de lirar ihop.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » tis 30 jan 2018, 20:29

Anders S skrev:Eftersom jag varken sålt grejorna eller det går att jaga mig för att tvinga mig att fixa saken, så påstår jag helt fräckt att "Ja, det kommer att fungera". :P

För alla oss som tidigare försökt lura, finta och fuska ihop NMEA0183-kommunikation mellan olika produkter är NMEA2000 alldeles... alldeles... underbart! Men det vore ju samtidigt märkligt om det inte KAN smyga sig. Men hade jag en NMEA-duglig vindgivare redan nu (vilket jag har), skulle jag inte tveka att skaffa den NMEA-plotter jag tycker verkar bäst - och lita på att de lirar ihop.
:) Ja det låter ju onekligen lite betryggande ändå, trots allt. Och jag kommer inte jaga dig. Tror jag... :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Slöseglaren
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 jul 2014, 08:24

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av Slöseglaren » ons 04 jul 2018, 07:40

Svarade på samma fråga i en annan tråd.
Jag har nyligen köpt en plotter från B&G (Vulcan 7) och kopplat ihop den med vindgivare från Nexus vilket gett mig laylines. Har även kopplat plottern till Autopiloten från Raymarine via Seatalkng (som är samma sak som NMEA2000 men med annat utseende på kontakterna) samt använt Raymarines NMEA2000 till NMEA0183 omvandlare för att koppla in min VHF från Standard Horizon.
Allt fungerade perfekt på en gång, måste säga att NMEA200 är väldigt enkelt att installera och använda.

Konstigt att det inte finns färdiga konverteringskablar mellan Seatalkng och NMEA2000 att köpa men det är antagligen för att resp. tillverkare vill sälja så mycket som möjligt av sina egna dyra kablar.

Sänder med min systemskiss om den kan vara till nytta för någon.

/Slöseglaren
Bilagor
Evianne NMEA.pdf
(34.96 KiB) Nerladdad 292 gånger
Segla ska vara ett nöje.

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av BoJ » ons 04 jul 2018, 08:00

"Konstigt att det inte finns färdiga konverteringskablar mellan Seatalkng och NMEA2000 att köpa men det är antagligen för att resp. tillverkare vill sälja så mycket som möjligt av sina egna dyra kablar"

https://www.benns.se/elektroniknavigati ... 2000-kabel

Slöseglaren
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 jul 2014, 08:24

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av Slöseglaren » ons 04 jul 2018, 11:16

Det jag syftade på är kablar för att koppla ihop stamnäten. En sådan behövs t.ex. om man vill använda en Raymarine STng till N2K konverterare i ett N2K-nätverk.
Har flera bekanta som precis som jag fått skarva ihop egna kablar pga att båten har utrustning av olika fabrikat som kräver både n2K och STng.
Segla ska vara ett nöje.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kombinera vindinstrument och plotter av olika märken?

Inlägg av marede » ons 04 jul 2018, 12:51

Slöseglaren skrev:Svarade på samma fråga i en annan tråd.
Jag har nyligen köpt en plotter från B&G (Vulcan 7) och kopplat ihop den med vindgivare från Nexus vilket gett mig laylines. Har även kopplat plottern till Autopiloten från Raymarine via Seatalkng (som är samma sak som NMEA2000 men med annat utseende på kontakterna) samt använt Raymarines NMEA2000 till NMEA0183 omvandlare för att koppla in min VHF från Standard Horizon.
Allt fungerade perfekt på en gång, måste säga att NMEA200 är väldigt enkelt att installera och använda.

Konstigt att det inte finns färdiga konverteringskablar mellan Seatalkng och NMEA2000 att köpa men det är antagligen för att resp. tillverkare vill sälja så mycket som möjligt av sina egna dyra kablar.

Sänder med min systemskiss om den kan vara till nytta för någon.

/Slöseglaren
Tack, det blev samma märke rakt av. Vind/logg/lod-paket från B&G (Triton 2) med en Zeus 3. Fungerar utmärkt! :)

Lite erfarenhetsåterföring... Utan plottern igång får man inga värden på sann vindriktning så länge man inte har en separat elektronisk kompass, typ Garmin SteadyCast eller Lowrance Point-1. Ligger man still vid bryggan med plottern igång får man så klart heller inga stabila värden då riktningen skiftar. Allt fungerar dock fint så fort man gör fart.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar